موافقت اپوزیسیون یمن با طرح کناره‌گیری صالح از قدرت

عکس‌ها: AFP و AP

مخالفان تاکید کردند که پذیرش این طرح به معنای پایان تظاهرات و تحصن‌ها نخواهد بود

احسان ابطحی

گروه‌های مخالف دولت یمن دیروز، سه‌شنبه، اعلام کردند که با طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر کناره‌گیری علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری این کشور از قدرت طی مدت ۳۰ روز موافقت کرده‌اند. این در شرایطی است که در جریان جدید‌ترین درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و مخالفان، دست‌کم دو نفر کشته‌ شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد قحطان، سخنگوی گروه‌های مخالف دولت در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری گفت: «پس از آن که در ارتباط با ایرادهایی که به برخی از بندهای این طرح داشتیم، تضمین‌هایی را از برادران‌مان در خلیج فارس و از دوستان آمریکایی و اروپایی دریافت کردیم، موافقت نهایی خود را با ابتکار شورای همکاری خلیج فارس اعلام کردیم.»

او افزود که «جبهه مشترک» که نام ائتلافی از گروه‌های اپوزیسیون در پارلمان یمن است، این تصمیم را به عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، اعلام کرده ‌است.

با این وجود گروه‌های مخالف اعلام کردند که پذیرش طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس به معنای پایان تظاهرات نیست. این در شرایطی است که به گفته شاهدان عینی روز دوشنبه صد‌ها هزار یمنی بار دیگر دست به تظاهرات زدند.

در همین حال، حمید الاحمر، یکی دیگر از سخنگویان گروه‌های مخالف به خبرگزاری فرانسه گفت: «‌در طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس تعلیق تظاهرات و تحصن‌ها که حق مردم یمن مطابق با قانون اساسی است، پیش‌بینی نشده است.»

روز شنبه هم گروه‌های مخالف دولت یمن اعلام کردند که با برنامه پایان بحران در این کشور موافق هستند، اما با پیشنهاد تشکیل دولت آشتی ملی و پایان تظاهرات مخالفند.

این در حالی است که تظاهرات علیه علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری یمن، که از سال ۱۹۷۸ میلادی سکان هدایت این فقیر‌ترین کشور عربی را بر‌عهده دارد، از ماه ژانویه گذشته آغاز شده است و تاکنون بیش از ۱۳۰ نفر در جریان درگیری‌های این کشور کشته شده‌اند.

این تظاهرات روز دوشنبه هم ادامه یافت و به گفته شاهدان عینی و پزشکان، نیروهای امنیتی و هواداران صالح با شلیک به سوی دو معترض آنها را کشتند و شمار دیگری را نیز زخمی کردند.

به گفته این شاهدان عینی، ۳۰ نفر دیگر هم به دلیل استشمام گاز اشک‌آور نیاز به درمان داشتند.

در همین حال، در استان البیضا واقع در جنوب شرق یمن، مردان مسلح هوادار صالح به سوی تحصن‌کنندگان آتش گشودند و به گفته یک شاهد عینی یک نفر را کشتند.

در شهر تعز واقع در جنوب شهر صنعا، پایتخت یمن، پلیس و مردان مسلح در لباس‌های غیر‌نظامی پنج گلوله و همچنین گاز اشک‌آور شلیک کردند و به گفته شاهدان عینی ۵۰ نفر را مجروح کردند.

این شاهدان عینی اضافه کردند که صدها هزار نفر از مردم در شهر تعز، شهری که مردم به شدت علیه حکومت صالح تظاهرات می‌کنند، بار دیگر دست به راهپیمایی زدند و تحصن کردند.

بنابر اظهارات شاهدان عینی، نیروهای امنیتی در مسیر جاده‌ای که به دفتر فرمانداری منتهی می‌شد، مانع چیدند و زره‌پوش به منطقه اعزام کردند.

در صنعا، شهری که تظاهرات‌کنندگان از ماه فوریه برای برکناری علی عبدالله صالح دست به تحصن زده‌اند، هزاران نفر از معلمان به سوی وزارت آموزش این کشور راهپیمایی کردند.

معلمان معترض شعار می‌دادند: «‌هیچ مطالعه‌ای و هیچ تدریسی تا زمان کناره‌گیری صالح از قدرت درکار نخواهد بود.»

شاهدان عینی گفتند که هزاران نفر همچنین در شهر المکلا‎ واقع در جنوب شرق و همچنین در شهر ساحلی الحدیده واقع در کرانه دریای سرخ دست به تظاهرات زدند. با این همه وقوع هیچ‌گونه درگیری در شهر صنعا یا دو شهر دیگر گزارش نشده است.

با این حال ساکنان شهر الحدیده اعلام کردند که نیروهای گارد ریاست‌جمهوری که احمد، پسر علی عبدالله صالح، ریاست آن را بر‌عهده دارد، مقر پایگاه هوایی محلی در این شهر را که در اختیار واحد‌های مخالف دولت به ریاست ژنرال احمد الصنعانی است، را محاصره کرده‌اند.

درگیری‌های اخیر در یمن در حالی رخ می‌دهد که ایالات‌متحده خواستار انتقال قدرت مسالمت‌آمیز شد و حزب کنگره خلق عمومی یمن روز یکشنبه اعلام کرد که پیشنهاد شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس برای انتقال قدرت را پذیرفته است.

با این حال شخص صالح روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با بی.‌بی.سی تاکید کرد که هرگونه تغییر رژیم تنها از مسیر «صندوق‌های رای و همه پرسی» امکان‌پذیر است. رییس‌جمهوری یمن در این گفت‌و‌گو تاکید کرد که تسلیم «‌کودتا» نخواهد شد.

از سوی دیگر تظاهرات‌کنندگان روز دوشنبه بر کناره‌گیری بدون پیش‌شرط صالح تاکید کردند. آنها پارچه نوشته‌ای را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده‌بود: «‌نه مذاکره، نه گفت‌و‌گو.»

همزمان بریتانیا روز دوشنبه هشدار داد که چالش‌های عمیق اقتصادی، اجتماعی و امنیتی یمن افزایش خواهد یافت مگر آنکه انتقال قدرت در این کشور به سرعت انجام شود.

آلیستر برت، وزیر مشاور در امور خارجه بریتانیا، از همه طرف‌های درگیر خواست تا از فرصت استفاده و توافق پیشنهادی را نهایی کنند. او اضافه کرد: «‌پیشنهاد شورای همکاری خلیج فارس بیانگر بهترین آرزو‌ها برای مسیر سازنده و مسالمت‌آمیز پیش روست.»

بر ‌اساس پیشنهاد شورای همکاری خلیج فارس، از زمان امضای توافق پیشنهادی، صالح طی مدت ۳۰ روز از قدرت کناره‌گیری و قدرت را به معاونش واگذار خواهد کرد و در مقابل خود و اعضای خانواده‌اش از پیگرد قضایی مصون خواهند بود.

پس از دو ماه از واگذاری قدرت به معاون رییس‌جمهوری هم انتخابات جدید برگزار خواهد شد.

روز دوشنبه همچنین تظاهرات‌کنندگان یمنی با تکان‌ دادن پرچم‌های بحرین از تظاهرات دموکراسی‌خواهانه مردم این کشور حمایت کردند. تظاهرات مردم بحرین با سرکوب شدید نیروهای امنیتی که از سوی شورای همکاری خلیج فارس حمایت می‌شوند، مواجه شده است.