مدعیان جدید در مسابقه اقتصاد
عکس: AFP

همزمان با نشت اطلاعات دومین اقتصاد بزرگ جهان انجام شد
همایش رهبران اقتصادهای نوظهور در چین
از چپ به راست: سران هند، روسیه ، چین، برزیل و آفریقای جنوبی، عکس: رویترز
شادی آذری
روز پنج‌شنبه در شرایطی که رهبران ارشد اقتصادهای نوظهور جهان، موسوم به بریکس در جزیره هاینان چین دور هم گرد آمده بودند، میزبان این همایش با بحران نشت اطلاعات اقتصادی خود مواجه شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، رهبران کشورهای چین، هند، برزیل و روسیه بنا به رسم هر ساله در این همایش شرکت کردند اما این نخستین بار بود که آفریقای جنوبی در این همایش شرکت می‌کرد. از محورهای مذاکرات مطرح شده در این همایش، حضور در سازمان تجارت جهانی، اصلاح ساختار نظام مالی جهان و نفوذ بیشتر این گروه بر شورای امنیت سازمان ملل متحد بود. در حال حاضر از میان این کشورها تنها چین و روسیه عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.
روسیه به عنوان عضوی از بریکس خواستار ورود سریع به سازمان تجارت جهانی است. این گروه همچنین در یک بیانیه رسمی اعلام کردند که ساختار ارزی کنونی جهان نیازهای این کشورها را برآورده نمی‌کند. این کشورها نسبت به وضعیت دلار و کسری بودجه شدید آمریکا ابراز نگرانی کردند و در ضمن خواستار افزایش حق برداشت مخصوص خود از دارایی‌های صندوق بین‌المللی پول شدند. در این بیانیه آمده است:«نظام حاکم بر نهادهای مالی بین‌المللی باید منعکس‌کننده تحولات اقتصادی جهان، اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه باشد.» آنها به بحران اخیر مالی جهان به عنوان شاهدی بر ناکارآمدی نظام مالی که دلار آمریکا در آن ارز عمده جهان شمرده می‌شود اشاره کردند.
نشت اطلاعات اقتصادی چین
همزمان با میزبانی این همایش توسط دولت چین و درست یک روز پیش از آنکه دولت چین به طور رسمی آمار مربوط به تورم و رشد اقتصادی این بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا را منتشر کند، این آمار در دسترس عموم قرار گرفت.
به گزارش بلومبرگ، دفتر آمار ملی چین اعلام کرده است که نشت آمار اقتصادی کشور را «محکوم» می‌کند و عاملان آن را مجازات خواهد کرد. این در شرایطی است که آمار رسمی که یک روز پس از نشت اطلاعات منتشر شد شایعات پخش شده در بازار و سایت‌های خبری را تایید کرد و از افزایش تورم و رشد اقتصادی این کشور در فصل نخست سال حکایت داشت. بر اساس گزارش رسمی دولت چین، این دومین اقتصاد بزرگ جهان، در فصل نخست سال بیش از انتظارات و با رقم ۷/۹ درصد رشد کرد و نرخ تورم آن نیز در ماه مارس نسبت به سال گذشته بیشتر از پیش‌بینی‌ها افزایش یافت و به رقم ۴/۵ درصد رسید که این سریع‌ترین رشد از سال ۲۰۰۸ تاکنون بوده است.
شنگ لایون، سخنگوی دفتر آمار ملی چین دیروز ضمن واکنش به این نشت اطلاعات در مصاحبه‌ای در پکن گفت: «ما بر این باوریم که هرگونه رفتار غیرقانونی توسط قانون مورد مجازات قرار می‌گیرد. آنهایی که رازهای دولتی را در اینترنت یا سایر شبکه‌های عمومی اطلاعاتی برملا کردند، باید پاسخگو باشند.»
روز پنج‌شنبه شبکه تلویزیون ماهواره‌ای فونیکس ۱۰ شاخص اقتصادی چین را به نقل از یک منبع نامشخص در وب‌سایت خود منتشر کرد. آمار و داده‌هایی که دیروز به طور رسمی توسط بانک مرکزی و دفتر آمار ملی چین منتشر شد نشان می‌دهد که ۹ مورد از شاخص‌های اقتصادی که روز پنج‌شنبه منتشر شده بود، با آمار رسمی دولت چین مطابقت دارد.
برایان جکسون، استراتژیست بازارهای نوظهور از بانک سلطنتی کانادا در هنگ‌کنگ می‌گوید: «انتشار وسیع داده‌های اقتصادی چین پیش از انتشار رسمی توسط دولت و صحت این اطلاعات افشا شده باید نگرانی‌هایی جدی را برای دولت چین در مورد تمامیت فرآیند به دست آوردن این آمار بوجود آورد.»
اداره‌جات، موسسات و افراد فعال در دولت چین موظف به رازداری در مورد اطلاعات این کشور هستند و دولت چین پیش از این تعداد افرادی را که این اطلاعات در دسترسشان قرار می‌گیرد کاهش داده بود.
اکنون دفتر آمار ملی چین روش‌های بهبود نظام اطلاعات اقتصادی خود را در دست بررسی دارد که از جمله آن کوتاه کردن زمان بین تولید آمار و انتشار آنها را می‌توان ذکر کرد.