شکست مذاکرات دولت مصر و گروه‌های مخالف

عمرسلیمان معاون رییس‌جمهوری مصر در دیدار با گروه‌های مخالف-عکس:AP

استعفای مبارک، انحلال پارلمان، لغو وضعیت اضطراری و آزادی زندانیان سیاسی مهم‌ترین خواسته‌های مخالفان است احسان ابطحی

مذاکرات روز یکشنبه گروه‌های مخالف رژیم حسنی مبارک، رییس‌جمهوری مصر با دولت که با هدف توقف تظاهرات مردمی در این کشور انجام شد، بدون رسیدن به نتیجه‌ای مشخص پایان یافت و با شکست مواجه شد.به گزارش بی.‌بی.‌سی این در حالی است که تظاهر‌کنندگان که از سه‌شنبه دو هفته پیش تاکنون در میدان تحریر-میدان آزادی- واقع در قلب شهر قاهره، پایتخت مصر، تجمع کرده‌اند، تاکید می‌کنند که تنها زمانی این میدان را ترک خواهند کرد که حسنی مبارک از سمت ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کند.

محمد حسنی سید مبارک که در روز ۱۴ اردیبهشت سال ۱۳۰۷ به دنیا آمده‌است، از ۲۲ مهر سال ۱۳۶۰ و به دنبال ترور محمد انور سادات، رییس‌جمهوری پیشین مصر توسط سروان خالد اسلامبولی زمام امور در مصر، این پرجمعیت‌ترین کشور عرب جهان را بر‌عهده دارد.

سادات به دلیل امضای پیمان صلح با اسراییل که به پیمان کمپ دیوید اول شهرت یافت توسط گروه جهاد اسلامی مصر و شخص خالد اسلامبولی در تاریخ ۱۴ مهر سال ۱۳۶۰ کشته‌شد.

این پیمان در روز ۲۶ شهریور سال ۱۳۵۷ خورشیدی به امضای جیمی‌کارتر، رییس‌جمهوری وقت ایالات‌متحده، مناخیم بگین نخست‌وزیر آن زمان رژیم صهیونیستی و انور سادات رسید. در هنگام امضای این پیمان، اردشیر زاهدی، آخرین سفیرکبیر ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در آمریکا به نمایندگی از شاه ایران در این مراسم شرکت داشت و از سوی ایران پیمان صلح میان مصر و اسراییل را به دو طرف تبریک گفت، اما پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، موضع ایران نسبت به این پیمان تغییر کرد و جمهوری اسلامی ضمن مخالفت با پیمان کمپ دیوید از به رسمیت شناختن آن امتناع ورزید. همچنین در سال ۱۳۵۸ به دستور شخص امام خمینی (‌ره) روابط دیپلماتیک ایران با مصر در اعتراض به معاهده کمپ دیوید قطع شد و این روابط تاکنون به حالت عادی بازنگشته است. انور سادات اولین رییس وقت یک کشور عربی از طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که به صلح با رژیم صهیونیستی و به رسمیت شناختن این رژیم تن داد.

در مذاکرات روز یکشنبه میان دولت و گروه‌های مخالف، رژیم مبارک امتیازاتی را به مخالفانش پیشنهاد داد، اما این گروه‌ها تاکید می‌کنند که چنین امتیازاتی کافی نیست.در همین حال اوباما تاکید کرد که مصر هیچگاه به آنچه که پیش از این بود بازنخواهد گشت. گروه‌های مخالف از جمله گروه اسلام‌گرای اخوان المسلمین که فعالیت آن در مصر از سوی حکومت ممنوع اعلام شده اما مهم‌ترین گروه اپوزیسیون به شمار می‌رود، روز یکشنبه با دولت مصر مذاکره کردند تا به بحرانی پایان دهند که برای دو هفته است این کشور را به طور کامل فلج کرده و بیش از ۳۰۰ کشته بر‌جای گذاشته است. این اولین باری بود که گروه اخوان المسلمین و دولت مصر با یکدیگر مذاکره می‌کردند.علاوه بر گروه اخوان‌المسلمین، شش گروه مخالف دیگر از جمله ائتلاف نهاد‌های جوانان و یک گروه دیگر موسوم به ‌«مردان هشیار» در این مذاکرات که به میزبانی عمر سلیمان، معاون رییس‌جمهوری مصر برگزار می‌شد، شرکت داشتند.تلویزیون دولتی مصر پس از انجام این مذاکرات اعلام کرد که طرفین به توافق رسیده‌اند تا یک کمیته مشترک از چهره‌های قضایی و سیاسی با‌هدف ارائه پیشنهاداتی برای اصلاح قانون اساسی تشکیل شود.اما گروه‌های مخالف اعلام کردند که نسبت به انگیزه‌های دولت مصر بد‌بین هستند و بر این باورند که اقدامات اتخاذ شده از سوی دولت کافی نیست.

گروه اخوان‌المسلمین هم اعلام کرد که تنها در شرایطی در دور بعدی مذاکرات شرکت می‌کند که خواسته‌هایش از جمله استعفای مبارک، انحلال پارلمان، لغو قانون وضعیت اضطراری که بیش از ۳۰ سال است در مصر جریان دارد و همچنین آزادی همه زندانیان سیاسی بر‌آورده شود.