رشد اقتصادی آلمان رکورد شکست

مدیرعامل شرکت BMW- عکس: AP

شادی آذری

بر اساس آمار طبقه‌بندی شده‌ای که دیروز با جزئیات منتشر شد، صادرات و سرمایه‌گذاری دو موتور محرکی بودند که باعث شدند رشد اقتصادی آلمان در فصل دوم رکورد بشکند. بنا به گزارش بلومبرگ، دفتر آمار فدرال واقع در ویزبادن دیروز اعلام کرد صادرات آلمان در فصل دوم نسبت به فصل پیش از آن ۲/۸ درصد افزایش یافت و سرمایه‌گذاری در بخش تجهیزات نیز شاهد رشدی ۴/۴ درصدی بود. تولید ناخالص داخلی آلمان نیز در این فصل ۲/۲ درصد رشد کرد که با پیش‌بینی انجام شده در روز ۱۳ اوت مطابقت دارد. این سریع‌ترین رشد اقتصادی آلمان از زمان اتحاد آلمان غربی و شرقی است.

اما بعید به‌نظر می‌رسد که اقتصاد آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، بتواند این سرعت رشد خود را در نیمه دوم سال حفظ کند. در شرایطی که شرکت‌هایی چون بی‌ام‌دبلیو، بزرگترین سازنده خودروهای لوکس، بر تقاضا برای صادرات تکیه کرده‌اند، اقتصادهای عمده جهان از چین گرفته تا ایالات متحده آمریکا، نشانه‌هایی از ضعف را از خود نشان می‌دهند. رالف سالوین، رییس تحقیقات اقتصادی در کامرزبانک فرانکفورت می‌گوید: «وضعیت سرمایه‌گذاری به ویژه بسیار خوب به‌‌نظر می‌رسد، احیای اقتصادی قدرتمندتر از تصورات است. اگرچه نرخ رشد اقتصادی در نیمه دوم سال ضعیف‌تر خواهد شد، اما رشد بادوام خواهد بود.» تولید ناخالص داخلی آلمان نسبت به یک سال پیش ۷/۳ درصد افزایش یافت این رقم در فصل نخست سال ۲ درصد افزایش را نشان می‌داد. در سال ۲۰۰۹ اقتصاد آلمان ۷/۴ درصد کوچک شد که این بیشترین میزان کاهش اندازه اقتصاد این کشور از جنگ جهانی دوم تا آن زمان بود.

تقاضای مصرف‌کنندگان

گزارش دیروز نشان داد که هزینه مصرف‌کنندگان آلمانی در فصل دوم سال جاری ۶/۰ درصد افزایش یافت. این اولین افزایش از فصل دوم سال ۲۰۰۹ تا کنون بوده است.

جورج لوسچاو، یک اقتصاددان از مرکز وست‌ال‌بی واقع در دوسلدرف می‌گوید: «وضعیت مصرف بخش خصوصی برای استانداردهای آلمان خوب است. وقتی که در نیمه دوم سال از شدت صادرات کاسته شود، مصرف باید آن را جبران کند.»

هزینه ساخت‌و‌ساز نسبت به فصل نخست سال ۲/۵ درصد افزایش یافت. وقتی که بخاطر زمستان بسیار سرد این رقم به ۷/۰ رسیده بود، کارگران بخش ساخت‌و‌ساز بیکار شده بودند. در فصل دوم سال جاری هزینه دولت ۴/۰ درصد افزایش یافت و واردات نیز شاهد رشدی ۷ درصدی شد.

احیای اقتصادی جهان از سرعت خود کاسته است. در ایالات متحده آمریکا که بزرگترین اقتصاد جهان را داراست، درخواست بهره‌مندی از مزایای بیکاری به بالاترین حد خود از نوامبر گذشته تاکنون رسیده است و تولیدات ناحیه فیلادلفیا برای اولین بار طی یک سال گذشته کاهش یافت. رشد صنایع تولیدی چین هم در ماه جولای کاهش یافت.

فوق‌العاده پویا

با وجود همه این شرایط باندزبانک آلمان در روز ۱۹ اوت پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی این کشور افزایش داد و آن را از ۹/۱ درصد به ۳ درصد رساند و فصل دوم سال را «فوق‌العاده پویا» نامید. رییس باندزبانک، اکسل وبر، در مصاحبه‌ای با بخش خبری بلومبرگ گفت که «پیش‌بینی اصلاحی روند رشد اقتصاد آلمان در سال ۲۰۱۱ هنوز منتفی نیست، اما احتمال می‌رود این روند رشد از سرعتی متوسط برخوردار باشد.»

شرکت هوچتیف، بزرگترین شرکت ساخت‌وساز آلمان که مقر اصلی آن در اسن واقع است، در تاریخ ۱۶ اوت چشم‌انداز خود را برای سفارشات سال جاری بهبود بخشید. ماتیاس زاچرت، یک مقام ارشد مالی در مرکز لانگسس در روز دهم اوت اعلام کرد که این دومین تولیدکننده لاستیک بوتیل جهان، «قدرتمندتر از همیشه از رکود رهایی یافته است.» زاچرت در آن روز در مصاحبه‌ای گفت: «نرخ رشد اقتصادی که در بازارهای نوظهور شاهد آن هستیم، از همه ارقام پیشی گرفته است. ما هنوز به نرخ‌های مصرف در سال ۲۰۰۸ نرسیده‌ایم، اما سوددهی ما بیشتر است.»