کمترین رشد ذخایر ارزی چین

عکس: Getty Images

گروه بین‌الملل- ذخایر ارزی چین که بزرگ‌ترین ذخایر ارزی جهان به شمار می‌رود در فصل دوم با کندترین آهنگ طی ۱۱ سال گذشته رشد کرد زیرا انتظارات برای افزایش ارزش یوآن کاهش یافت. به گزارش بلومبرگ بانک خلق چین دیروز یکشنبه اعلام کرد، ذخایر ارزی این کشور در پایان ماه ژوئن نسبت به پایان ماه مارس ۲/۷ میلیارد دلار افزایش یافته و به ۴۵۴/۲ هزار میلیارد دلار رسیده است. این میزان کمترین افزایش از فصل دوم سال ۲۰۰۱ تاکنون بود. براساس آمار منتشر شده در وب سایت بانک مرکزی چین ذخایر ارزی در ماه مه در نخستین کاهش ماهانه از فوریه سال ۲۰۰۹ تاکنون ۲ درصد افت داشته است.

اعلام چین مبنی براینکه به دوسال ثابت نگه‌داشتن ارزش یوآن در برابر دلار پایان می‌دهد تنها ۱۲ روز پیش از پایان فصل دوم صورت گرفت. این تغییر سیاست بحث درمورد افزایش ارزش یوآن را احیا خواهد کرد و مشکلات بیشتری را برای بانک مرکزی که تلاش می‌کند نقدینگی در نظام مالی را کنترل و تورم را مهار کند به وجود خواهد آورد.

ژینگ زیکیانگ اقتصاددان مرکز چاینا اینترنشنال کپیتال می‌گوید، «افت موقت ذخایر ارزی در ماه مه به دلیل کاهش انتظارات از افزایش نرخ یوآن بود زیرا این امر از جذابیت چین برای جلب سرمایه کاست. در حال حاضر شاهد مازاد تجاری ماهانه ۲۰ میلیارد دلاری هستیم و انتظارات برای افزایش ارزش یوآن بیشتر شده است که این امر نشان می‌دهد ذخایر ارزی طی چند ماه آینده با افزایش روبه‌رو می‌شود.» براساس گفته ونگ کینگ اقتصاددان مورگان استنلی هنگ کنگ ارزش یوآن که از زمان اعلام بانک مرکزی چین مبنی بر افزایش ارزش یوآن ۸/۰ درصد رشد کرده است، در سال جاری ۴ درصد و در سال ۲۰۱۱، ۶ درصد افزایش خواهد یافت. این درحالی است که مرکز دی‌بی‌اس پیش‌بینی می‌کند با اقدامات بانک مرکزی چین برای مهار تورم، ارزش یوآن در سال جاری ۲/۱ درصد دیگر افزایش می‌یابد. بنابر اعلام بانک مرکزی چین عرضه پول در ماه ژوئن با کمترین آهنگ از دسامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون رشد داشته و رشد وام‌دهی برای سومین ماه کند شده است که این امر نشان می‌دهد دولت تخصیص اعتبارات به برخی صنایع را محدود کرده است. بانک خلق چین روز پنج‌شنبه ۸ ژوئیه اعلام کرد رشد وام‌دهی و پول در نیمه اول سال معقول و نقدینگی در نظام بانکی کاملا مناسب بوده است. این امر نشان می‌دهد اجرای سیاست‌های قابل توجه‌تری از جمله افزایش نرخ بهره یا مقررات ذخایر بانک‌ها در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد. ونگ تائو اقتصاددان مرکز یو‌بی‌اس براین باور است که «بانک مرکزی برای کند کردن رشد وام‌دهی از سهمیه اعتبارات استفاده می‌کند و این امر در عرضه پول منعکس می‌شود.

تا زمانی که وام‌دهی مطابق با برنامه کاهش یابد، نگرانی‌ها درمورد از کنترل خارج شدن تورم کمتر می‌شود و درنتیجه اعمال سیاست‌های سختگیرانه‌تر بعید به نظر می‌رسد.» تام اورلیک تحلیل‌گر مرکز استون اند مک‌کارتی معتقد است «کندی رشد ذخایر ارزی چین در فصل دوم نشان‌دهنده بدبینی سرمایه‌گذاران بین‌المللی درمورد چشم‌انداز بازارهای سهام و مستغلات چین است.

از پایان سال ۲۰۰۸ و اوایل سال ۲۰۰۹ در اوج نگرانی‌ها از بحران اقتصادی جهان شاهد این میزان خروج سرمایه نبوده‌ایم.» اورلیک تخمین می‌زند حتی با احتساب مازاد تجاری بالاتر و سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر شرکت‌های چینی در فصل دوم، میزان خروج سرمایه در ماه مه بر ۵۱ میلیارد دلار و در ماه ژوئن بر ۲۱ میلیارد دلار بالغ می‌شود. برخی از اقتصاددانان تخمین می‌زنند چین ۷۰ درصد از ذخایر ارزی خود را در دارایی‌های دلاری سرمایه‌گذاری کرده است و با دارا بودن ۹۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا در پایان ماه آوریل، بزرگ‌ترین دارنده خارجی اوراق قرضه آمریکا به شمار می‌رود.