رشد واردات و صادرات چین

گروه بین‌الملل- در میان نشانه‌های مثبت بهبود اقتصادی، چین یک رشد تجاری دورقمی را برای ماه آوریل ثبت کرد. اما تحلیلگران براین باورند که به دلیل تقاضای ضعیف جهانی پکن احتمالا به سرعت درمورد افزایش ارزش ارز چین اقدام نخواهد کرد. دیروز دوشنبه خبرگزاری شینهوا گزارش داد واردات چین نسبت به سال گذشته ۷/۴۹ درصد جهش کرده و به ۲/۱۱۸ میلیارد دلار رسیده است، درحالی صادرات این کشور ۵/۳۰ درصد افزایش یافته و رقم ۹/۱۱۹ میلیارد دلار را ثبت کرده است. مازاد تجاری چین نیز نسبت به کسری ۲/۷ میلیارد دلاری در ماه مارس بهبود یافت و به ۷/۱ میلیارد دلار رسید.

پس از ثبت رشد اقتصادی ۹/۱۱ درصدی در فصل اول، افزایش تقاضا برای مواد خام خارجی و کالاهای مصرفی نشان می‌دهد بهبود اقتصادی چین با قدرت ادامه می‌یابد.

لو ژنگویی اقتصاددان بانک صنعتی شانگهای می‌گوید «این ارقام نشان می‌دهد اقتصاد چین در مسیر بهبود قرار دارد و این بهبود به دلیل تقاضای داخلی است.»

اما لیو کیوآن اقتصاددان چاینا مرچنت سکیوریتیز براین باور است که تقاضای جهانی هنوز بیشتر از آن ضعیف هست که پکن برای تسهیل کنترل نرخ ارز گام‌های سریع بردارد.

پکن از اواخر سال ۲۰۰۸ تاکنون به منظور کمک به صادرکنندگان ارزش یوآن را در برابر دلار ثابت نگه‌ داشته است. پیش از این تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند رهبران چین تا اواسط امسال ارزش یوآن را به تدریج افزایش خواهند داد، اما اکنون معتقدند این کار به دلیل بحران بدهی یونان به تعویق خواهد افتاد. برخی قانون‌گذاران آمریکایی خواستار تحریم چین شده‌اند، اما به تازگی باراک اوباما شیوه مسالمت‌آمیزی را در قبال چین در پیش گرفته است به امید آن که رهبران چین برای روبه‌رو نشدن با فشارهای خارجی درمورد ارزش یوآن اقدام خواهند کرد.

لیو معتقد است اگر قیمت جهانی مواد خام صنعتی افزایش یابد چین اجازه خواهد داد ارزش یوآن رشد کند. افزایش ارزش یوآن به شرکت‌های چینی کمک می‌کند زیرا خرید نفت و دیگر مواد وارداتی با ارز چین ارزان‌تر تمام می‌شود.

رشد واردات چین تاثیر مستقیم اندکی بر اقتصاد آمریکا و دیگر کشورهای غربی داشته است زیرا بخش عظیم این رشد به دلیل واردات نفت، سنگ آهن و مواد خام از دیگر کشورهای آسیایی بوده است. رهبران چین هشدار داده‌اند به‌رغم بهبود اقتصاد داخلی، درمورد چشم‌انداز جهانی تردید وجود دارد و صنعت صادرات آسیب‌پذیر است.