تظاهرات گسترده ضد‌دولتی در آلبانی

عکس: AP

گروه بین‌الملل‌- ‌ده‌ها هزار نفر از مردم آلبانی همزمان با زمزمه‌هایی درباره بروز تقلب در انتخابات سال گذشته میلادی در این کشور، خواستار بازشماری بخشی از این آرا شدند. تظاهرات‌کنندگان همچنین وعده دادند تا زمانی که دولت خواسته‌های آنان را بر‌آورده نکرده‌است در میدان اصلی شهر تیرانا باقی بمانند.

سالی بریشا، نخست‌وزیر آلبانی که از محافظه‌کاران این کشور به شمار می‌رود، در انتخابات ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی با اختلاف بسیار اندکی نسبت به رقیب خود به عنوان برنده انتخابات شناخته شد.

مردم در شرایطی در میدان اصلی شهر تیرانا تجمع کردند که صد‌ها پلیس تدابیر شدید امنیتی در این منطقه حاکم کرده بودند. این در حالی است که دولت آلبانی در‌خواست تظاهرات‌‌کنندگان را غیر‌قانونی می‌داند. از سوی دیگر ادی راما، رهبر حزب سوسیالیست خواستار آن شده‌است که تظاهرات‌کنندگان «‌مقاومت صلح‌آمیز» خود را در تجمع روز جمعه نشان دهند. این تظاهرات در خارج از ساختمان اصلی دولت آلبانی پایان یافت. راما که شهردار تیرانا است، خواستار نافرمانی مدنی علیه حکومت با هدف بازشماری آرا شده‌است. او که با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت‌و‌گو می‌کرد، دراین‌باره اظهار داشت: «‌ما باید به حکومت بگوییم که سرنوشت شوم شما آغاز شده و‌ با خواسته ما پایان می‌یابد: یا صندوق‌های رای را باز کنید یا از حکومت کنار بروید.»

حزب دموکرات بریشا و متحدانش کنترل ۷۵ کرسی از ۱۴۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارند. سوسیالیست‌ها خواستار بازشماری بسیاری از صندوق‌های رای شدند و پارلمان را برای ماه‌ها تحریم کردند.

سازمان‌دهندگان تظاهرات روز جمعه ادعا می‌کنند که حدود ۲۰۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کرده‌اند با این حال هیچ‌کدام از مقامات رسمی در میان تظاهر‌ات‌کنندگان دیده‌ نشد.

گراموک روچی، رهبر سوسیالیست‌‌ها در این‌باره به جمعیت گفت: «‌این لحظه آخر است.» بسیاری از خبرگزاری‌ها گزارش دادند که در جریان این تجمع تظاهر‌ات‌کنندگان پرچم‌های حزب سوسیالیست را تکان می‌دادند و پارچه‌نوشته‌هایی در دست داشتند که در آن نخست‌وزیر به تقلب در انتخابات و ویران کردن اقتصاد آلبانی متهم شده‌بود.

این ناظران سیاسی همچنین تاکید می‌کنند که آلبانی با یک بن‌بست سیاسی جدی مواجه است که امید‌ها برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را کمرنگ کرده ‌است.