آغاز انتخابات سرنوشت‌ساز در سودان

عکس: Gettyimages

گروه بین‌الملل‌- ‌رای‌دهندگان سودانی دیروز به پای صندوق‌های رای رفتند تا در اولین انتخابات این کشور طی ۲۴ سال گذشته که با حضور چند حزب برگزار می‌شود، شرکت کنند. به گزارش بی.‌بی.‌سی، دیروز انتخابات ریاست‌جمهوری، پارلمانی و مجامع ایالتی در سودان در چار‌چوب بخشی از پیمان صلح که به جنگ داخلی میان شمال و جنوب این کشور پایان داد، برگزار شد.

با این حال بسیاری از احزاب مهم و سیاست‌مداران مخالف عمر البشیر، رییس‌جمهوری سودان به دلیل نگرانی از بروز تقلب، انتخابات دیروز را تحریم کردند. این در حالی است که برای بسیاری در جنوب سودان، این انتخابات به منزله پیش در‌آمدی بر همه‌پرسی ژانویه آینده است که می‌تواند به استقلال این منطقه از شمال منجر شود.

انتخابات دیروز در شرایطی پیچیده و در حالی برگزار شد که جنگ داخلی در دارفور، منطقه‌ای که سه میلیون نفر در آنجا در اردوگاه‌های آوارگان زندگی می‌کنند، گرچه در سطح پایین، اما همچنان در جریان است.

این در حالی است که تا سه‌شنبه هفته گذشته حدود ۱۶ میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند، اما دیروز با حضور چشمگیر در پای صندوق‌های رای قصد داشتند اطمینان یابند که می‌توانند رای خود را به صندوق بریزند.

انتخابات دیروز مرحله بسیار مهمی برای سودان به شمار می‌رود؛ چرا که می‌تواند بدون هزینه زیاد و خونریزی، حکومت نظامی این کشور را به حکومتی دموکراتیک تبدیل کند، اما نکته نا‌ امید کننده اینجا است که بسیاری از افراد سر‌شناس از شرکت در این انتخابات سر‌باز زده‌اند.

ناظران انتخاباتی در خارطوم، پایتخت سودان گزارش می‌دهند که برخی از مقامات انتخاباتی به حوزه‌های انتخاباتی می‌روند و از مردم می‌خواهند به عمر البشیر، رییس‌جمهوری سودان رای دهند.

با این همه کمیسیون ملی انتخابات تاکید می‌کند که روند سه روزه انتخابات در سودان آزاد و عادلانه خواهد بود. اما این تاکید هم نتوانسته است احزاب مخالف عمر البشیر را که در اعتراض به وجود برنامه‌هایی برای انجام تقلب در انتخابات از شرکت در آن سر‌باز زده‌اند، به شرکت در انتخابات مجاب کند.به گفته ناظران سیاسی، عمر البشیر، رییس‌جمهوری سودان پس از آنکه از سوی دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی در دارفور مجرم شناخته شد، به شدت نیاز به در پیش‌گرفتن روشی دموکراتیک دارد تا دست‌کم در داخل کشورش بتواند برای خود مشروعیت کسب کند. این ناظران همچنین تاکید می‌کنند که شرکت نکردن برخی احزاب و چهره‌های سرشناس در انتخابات می‌تواند به معنای پیروزی دوباره عمرالبشیر تلقی شود، اما به احتمال زیاد قدرت او نسبت به گذشته کاهش خواهد یافت.

عمر البشیر دیروز و در حالی که لباس سنتی سودان را به تن کرده بود در خارطوم رای خود را به صندوق انداخت.