مشارکت بالای مردم در انتخابات پارلمانی عراق

عکس از: Getty Images

سنی‌ها حضور گسترده‌ای در پای صندوق‌های رای داشتند

گروه بین‌الملل‌- احسان ابطحی: ‌با پایان رای‌گیری در انتخابات پارلمانی عراق، شمارش آرا در این کشور آغاز شده‌‌است و به نظر نمی‌رسد تا چند روز آینده، نتیجه نخستین این رای‌‌گیری مشخص شود. به گزارش بی.‌بی.‌سی مشارکت در انتخابات پارلمانی بیشتر از حد انتظار بود اما روند رای‌گیری با خشونت همراه بود و شمار زیادی در حملات خمپاره‌ای و انفجار بمب کشته شدند.

بر اساس گزارش‌های رسیده به نظر می‌رسد، نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق و رهبر ائتلاف دولت قانون در انتخابات بتواند بیشتر کرسی‌های پارلمانی را به دست آورد و بار دیگر تشکیل دولت دهد. با این همه بسیار بعید است که یک حزب به تنهایی موفق شود اکثریت پارلمانی را به دست آورد و بدون مشارکت احزاب دیگر، دولت تشکیل دهد. تحلیلگران امور سیاسی عراق می‌گویند که برای تشکیل دولت ائتلافی به ماه‌ها زمان برای مذاکره نیاز است.

نتایج نهایی انتخابات پارلمانی در عراق تا اواخر ماه مارس مشخص نخواهد شد اما انتظار می‌رود نتایج نخستین دو تا سه روز دیگر مشخص شود. در این میان مقامات عراقی که نخواستند نامشان فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفتند که ائتلاف نوری مالکی در ۹ استان از ۱۸ استان عراق از رقبای دیگر پیش است.

رقبای اصلی مالکی در انتخابات، ائتلاف ملی عراق و ائتلاف سکولار ایاد علاوی، نخست‌وزیر پیشین این کشور بودند.

مشارکت در انتخابات روز یکشنبه بیشتر از حد مشارکت بود و گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم در استان انبار مشارکت بالایی در انتخابات داشتند. سنی‌های‌ استان انبار در سال ۲۰۰۵ میلادی و در انتخابات پارلمانی، این انتخابات را تحریم کرده بودند. به اعتقاد تحلیلگران، مشارکت سنی‌ها در انتخابات می‌تواند معیاری از احساس آنها درباره صحنه سیاسی عراق باشد. سنی‌ها در عراق اقلیت را تشکیل می‌دهند اما در زمان صدام‌حسین، دیکتاتور پیشین این کشور قدرت در اختیار داشتند. پس از حمله ایالات‌متحده به آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی و سقوط صدام‌حسین و با برگزاری انتخابات آزاد در این کشور، شیعیان که در عراق اکثریت را در اختیار دارند، قدرت را در دست گرفتند و سنی‌ها در اقلیت به سر می‌برند.

پیش از این نگرانی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه سنی‌ها ممکن است به دلیل سر‌خوردگی از مسایل سیاسی، مشارکت اندکی در انتخابات داشتند اما گزارش‌ها حاکی از مشارکت بالای آن‌ها در انتخابات است. پیش از برگزاری انتخابات، ۵۰۰ نامزد که بیشترشان سنی بودند به دلیل ارتباط با حزب بعث صدام‌حسین برای شرکت در انتخابات، رد صلاحیت شدند.

انتخابات روز پنجشنبه عراق روز یکشنبه در شرایطی برگزار شد که خشونت‌های گسترده در این کشور، این انتخابات را تحت‌الشعاع قرار داده بود. دست‌کم ۳۵ نفر در انفجار‌های بغداد جان خود را از دست دادند در حالی‌که حملاتی هم در موصل، فلوجه، بعقوبه و سامرا انجام شد.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق استقبال کرد و آن را «‌نقطه عطفی» در تاریخ عراق توصیف کرد. رییس‌جمهوری ایالات‌متحده اضافه کرد: «انتخابات امروز مشخص کرد که آینده عراق به مردم عراق تعلق دارد.»

او «شهامت» رای دهندگان را که به‌رغم حملاتی که باعث مرگ حداقل ۳۵ نفر شد، پای صندوق‌ها رفتند، ستود.

رییس‌جمهوری ایالات‌متحده گفت: «در این فرآیند آمریکا از نامزد یا ائتلاف خاصی حمایت نمی‌کند. ما از حق مردم عراق برای انتخاب رهبرانشان پشتیبانی می‌کنیم. مهمترین نقطه تاریک در انتخابات پارلمانی عراق خشونت‌های گسترده در این کشور بود. بیشترین تلفات ناشی از حمله تروریستی به یک آپارتمان بود که به کشته شدن ۲۵ نفر انجامید.

این حملات در شرایطی انجام شد که ۲۰۰ هزار پلیس برای مقابله با حملات تروریستی در حالت آماده‌باش به سر می‌بردند.