فارس- کارشناسان اقتصادی آلمان در حالی اتخاذ سیاست‌های پولی انبساطی و رشد صادرات را دو عامل اصلی آغاز روند رونق در اقتصاد این کشور می‌دانند که رشد بیکاری مانع جدی برای بهبود اوضاع اقتصادی آلمان ارزیابی می‌شود. اعتماد سرمایه‌گذاری در آلمان با جهشی قابل توجه به بالاترین میزان رسید. کارشناسان برنامه محرک اقتصادی (سیاست‌های پولی انبساطی) و رشد صادرات این کشور را علت اصلی خروج قریب‌الوقوع اقتصاد آلمان از بحران اقتصادی می‌دانند.

مرکز تحقیقات اقتصادی اتحادیه اروپا در گزارشی از رشد ۱/۵۶درصدی شاخص سرمایه‌گذاری در آلمان در ماه جولای خبر داد. این رقم در ماه مه ۵/۳۹درصد بود که کارشناسان آن را در ماه جولای ۴۵درصد پیش‌بینی کرده بودند.

شاخص سرمایه‌گذاری در آلمان در ماه جولای به بالاترین میزان خود از آوریل ۲۰۰۶ میلادی رسیده است، همچنین پیش‌بینی‌ها از پیشرفت اقتصاد آلمان در شش ماهه آینده خبر می‌دهد.

بر اساس گزارش‌های رسمی، اقتصاد آلمان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ۳/۰ رشد داشت که این امر موجب شده است خروج اقتصاد آلمان از بزرگترین بحران اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، آغاز شود.

با این وجود کارشناسان بالا رفتن نرخ بیکاری در این کشور را مانعی جدی برای بهبود اوضاع اقتصادی آلمان ارزیابی می‌کنند.

کارستن، یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی آلمان ضمن خبر دادن از گذار آلمان از بحران اقتصادی و وجود چشم‌انداز روشن و امیدوار کننده تصریح کرد که برتر شدن اوضاع بازار کاری مانع جدی بهبود اوضاع اقتصادی این کشور است.

افزایش نرخ تولید ناخالص ملی

زئو، موسسه مرکز تحقیقات اقتصادی اتحادیه اروپا در گزارشی از افزایش میزان رضایتمندی شغلی آلمان خبر داد و افزود: این رقم از منفی ۳/۸۹ به منفی ۲/۷۷ در ماه جولای رسید که باعث شد تا نرخ تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.

گفتنی است وزارت اقتصاد آلمان به صورت بدبینانه‌ای انقباض ۶درصدی اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی را پیش‌بینی کرده بود.

رییس موسسه تحقیقاتی زئو گفت: افزایش رشد تولید ناخالص ملی آلمان نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌ها از بازار صادرات تجاری آلمان درست بوده است.

وی افزود: با این وجود رضایتمندی شغلی در آلمان وجود ندارد، ولی به هر حال اقتصاد آلمان همگام با اقتصاد جهانی پیشرفت می‌کند و از این رو باید تدریجی بهبود یابد.

افزایش تعویض خودروهای فرسوده و بالا رفتن ارزش سهام در آلمان

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که انتخابات را در ماه آینده در پیش رو دارد، ۸۵میلیارد یورو برای رشد بیشتر تولید ناخالص ملی اختصاص داد که بخشی از آن برای پرداخت به متقاضیان اسقاط خودروهای فرسوده و تبدیل آن به خودروهای نو هزینه می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد که با این اقدام ثبت نام‌ متقاضیان تعویض خودرو در پنج ماهه اول سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی ۸/۲۲درصد افزایش یافت.

با این وجود فولکس واگن که بزرگترین کارخانه خودروسازی اروپاست از کاهش ۵درصدی فروش محصولاتش خبر داد که این رقم نصف آن چیزی است که پیش‌بینی شده بود.

اقتصاد‌دانان آلمانی از پیشرفت‌های مثبت در بازار سرمایه این کشور خبر دادند و افزودند: نشانه‌هایی از رشد بازارهای جهانی وجود دارد که این روند روی اقتصاد آلمان هم اثرات مثبتی می‌گذارد.

شاخص سهام ۳۰ شرکت بزرگ آلمان نیز از ۶ مارس، ۴۳درصد رشد داشته است.

راگبی رشد اقتصاد آلمان و موانع مستحکم تقاضای خارجی برای کالاهای آلمانی همزمان با پیشرفت اوضاع اقتصاد جهانی افزایش یافته است.

صادرات آلمان نیز ۷درصد در ماه جولای در مقایسه با ماه مه افزایش یافت که این بالاترین رقم طی سه سال گذشته است. با این وجود اقتصاد آلمان به شدت از نرخ بالای بیکاری رنج می‌برد.

نرخ بیکاری در این کشور از سال ۲۰۰۷ تا به حال به بالاترین حد خود رسیده است که ممکن است بهبود اوضاع اقتصادی آلمان را بعد از اتمام برنامه‌های محرک اقتصادی با تزلزل مواجه کند.

انجمن صنفی کارگران آلمان از بیکار شدن بیش از ۵۲هزار نفر در ماه جولای خبر داد که با این رقم مجموع بیکاران در این کشور به ۴۶/۳میلیون نفر رسید. همچنین رشد یورو ممکن است آسیب‌های جدی بر اقتصاد آلمان وارد کند. چون با این روند قیمت کالاهای آلمانی در بازارهای جهانی گران خواهد شد و قدرت رقابت را از دست خواهد داد.

گفتنی است یورو، ارز واحد اتحادیه اروپا در رقابت با دلار از ماه فوریه تاکنون بیش از ۱۳درصد رشد داشته است.

کارشناسان از احتمال تضعیف مجدد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۰ خبر می‌دهند و بحران احتمالی مالی را کم عمق‌تر از بحران اول پیش‌بینی می‌کنند.