سازمان عفو بین‌الملل دیروز (جمعه) اعلام کرد که پس از گذشت یک سال از جنگ میان روسیه - گرجستان، حدود ۳۰‌هزار تن هنوز آواره هستند. سازمان عفو بین‌الملل همچنین اعلام کرد، افرادی که قصد بازگشت به خانه‌هایشان را دارند، در بحبوحه تنش‌ها و شرایط ناامن منطقه، با بازسازی خانه‌هایشان نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

این سازمان همچنین خواستار ایجاد شرایطی مناسب برای بازگشت این آواره‌ها به خانه‌هایشان شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عفو بین‌المللی در گزارشی در سالگرد جنگ روسیه - گرجستان اعلام کرد: حدود ۳۰‌هزار تن که اکثرا گرجی هستند، هنوز هم پس از گذشت یکسال از درگیری میان گرجستان - روسیه آواره هستند.

همچنین احساس بروز تنش و ناامنی مانع از بازگشت این آوارگان به خانه‌هایشان است.

روسیه در هفتم اوت سال ۲۰۰۸ برای بازپس‌گیری منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی وارد جنگ کوتاه‌مدتی با گرجستان شد. عفو بین‌الملل اعلام کرد که صدها غیر نظامی طی این جنگ کشته و ۱۹۲‌هزار تن آواره شده بودند.

این سازمان همچنین فهرستی از پیشنهادها برای دولت روسیه و گرجستان در راستای تسریع روند بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان ارائه کرد.

این سازمان همچنین خواستار بازگشت ناظران بین‌المللی به اوستیای جنوبی شد و اعلام کرد که به‌رغم تحقیقات از سوی روسیه و گرجستان، هیچ فرد یا گروهی از دو طرف به خاطر به راه انداختن این جنگ و نقض قوانین بین‌المللی به دادگاه معرفی نشده است.

این در حالی است که با وجود افزایش تنش‌ها و لفاظی‌های انتقادی از سوی تفلیس و مسکو طی روزهای اخیر، مقامات ارشد روسیه و گرجستان هر کدام به دلایلی کاملا متفاوت احتمال بروز درگیری مجدد را بسیار کم دانستند.

معاون رییس ستاد مشترک روسیه در این خصوص اظهار کرده است که گرجستان پس از جنگ اخیر که ارتش آن را تخریب و خسارتی حدود یک میلیارد دلار به آن وارد کرده، بسیار ضعیف شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از طرف دیگر مشاور امنیت ملی گرجستان اعلام کرده است که احتمال بروز جنگی مجدد بین کشورش و روسیه بسیار کم است؛ زیرا روسیه به خوبی می‌داند که در صورت آغاز جنگی دیگر، نفوذ این کشور در میان کشورهای همسایه در منطقه و نیز روابطش با غرب تضعیف خواهد شد.

این در حالی است که طی روزهای اخیر دو کشور یکدیگر را به تلاش برای آغاز جنگی نو از طریق انجام حملات جزئی در منطقه اوستیای جنوبی متهم کرده‌ بودند.

در پی هر حمله گزارش شده، سخنانی ناشی از عصبانیت از سوی هر دو طرف بیان شده است که اوج آن اظهارات وزارت دفاع روسیه بود مبنی بر اینکه روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌داند که از تمام روش‌های موجود علیه حملات گرجستان استفاده کند.

اما ژنرال آناتولی نوگو ویتسین، معاون رییس ستاد مشترک روسیه، روز چهارشنبه با بیان اظهاراتی ملایم‌تر گفت: ما توانایی برای انجام هرگونه حمله را نمی‌بینیم.

به اعتقاد تحلیل‌گران، این اظهارات اخیر نشانگر عقب‌نشینی روسیه از موضعی است که بر اساس آن پیش از این گرجستان به مسلح شدن برای مقاصد خصمانه متهم شده بود.

از طرف دیگر و به اعتقاد اکا تکشلاشویلی رییس شورای امنیت ملی گرجستان، ارتباطات نزدیک کشورش با آمریکا و اتحادیه اروپا از تشدید تنش‌ها و بروز جنگی دیگر جلوگیری می‌کند.

وی در این خصوص اظهار کرده است: گرجستان این بار برخلاف سال گذشته مطمئن است که دیپلماسی پیشگیرانه به شکلی خواهد بود که دیگر شاهد وخیم‌ شدن شرایط نخواهیم بود. روسیه نیز این موضوع را درک کرده است که هزینه سیاسی اقداماتش بسیار بالا خواهد بود.

در این میان، شورای امنیت و همکاری اروپا وضعیت قفقاز را همچنان «بی‌ثبات» دانست.

شورای امنیت و همکاری اروپا (OSCE) اعلام کرد که با گذشت یک سال از جنگ مسلحانه روسیه و گرجستان، وضعیت قفقاز همچنان بی‌ثبات است.

رییس این شورا اظهار داشت: با توجه به این شرایط، حضور قوی ناظران شورای امنیت و همکاری اروپا همچنان غیر قابل اجتناب است.

دورا باکوگیانتیس، رییس این شورا و وزیر امور خارجه یونان، گفت: امیدوارم که در حل اختلاف‌نظرها در مورد ماموریت ناظران این شورا توافق حاصل شود.

ناظران شورای امنیت و همکاری اروپا اواخر ماه ژوئن و بعد از آن که ادامه حضور آنها با مخالفت روسیه روبه‌رو شد، بعد از ۱۷ سال گرجستان را ترک کردند.

حدود ۲۰ تن از ناظران این شورا از سال ۱۹۹۲ برای جلوگیری از بروز درگیری میان گرجستان و اوستیا و آبخازیای جنوبی در گرجستان مستقر بودند.