چین و هند عامل رشد تقاضای نفت در سال 2010 هستند

مونا مشهدی رجبی

سازمان کشورهای صادرکننده نفت اعلام کرد، مصرف نفت در دنیا در سال ۲۰۱۰ میلادی روزانه ۵۰۰‌هزار بشکه افزایش می‌یابد که این اولین رشد مصرف نفت بعد از دو سال رکود اقتصادی خواهد بود. دلیل رشد مصرف نفت در سال ۲۰۱۰ میلادی رشد اقتصادی کشورهای چین و هند و خروج کامل آنها از رکود خواهد بود. البته تقاضای فرآورده‌های نفتی در کشورهای خاورمیانه و آمریکای لاتین نیز در این رشد مصرف نقش اندکی دارد. اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، در سال ۲۰۰۹ میلادی تقاضای نفت در دنیا روزانه ۶/۱‌میلیون بشکه تنزل پیدا می‌کند و به ۸/۸۳میلیون بشکه در روز می‌رسد.

در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز تقاضای نفت در دنیا اندکی تقلیل یافته بود؛ ولی در سال ۲۰۰۹ میلادی رکوردی بزرگ در کاهش تقاضای نفت در دنیا ثبت می‌شود.

در سال گذشته اغلب کشورهای تولیدکننده نفت تولید خود را کاهش دادند. میزان کاهش تولید کشورهای عضو اوپک در این سال برابر با ۲/۴میلیون بشکه در هر روز بود.

اوپک در گزارش ماه ژوئن سال جاری خود اعلام کرد، سخت‌ترین روزهای بازار نفت به پایان رسیده است. در سه ماه دوم سال جاری میلادی تقاضای نفت در دنیا روزانه ۵/۲میلیون بشکه تنزل پیدا کرد و پیش‌بینی می‌شود این روند کاهشی در سه ماه سوم و آخر سال جاری تقلیل یابد.

طبق برآوردهای انجام شده در سه ماه سوم سال ۲۰۰۹ میلادی تقاضای نفت در دنیا ۹۴۰‌هزار بشکه در روز کمتر می‌شود و در سه ماه آخر سال جاری میلادی ۱۴۰‌هزار بشکه در روز تنزل پیدا می‌کند.

در سال آینده میلادی مصرف نفت در کشورهای توسعه یافته دنیا با نرخ بسیار کمی رشد می‌کند یا اینکه سیر کاهشی خواهد داشت، ولی کشورهای در حال توسعه رشد مصرف نفت را شاهد خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۰ میلادی مصرف نفت در اقتصادهای در حال گذار ۸۰۰‌هزار بشکه در روز رشد کند.

رشد مصرف نفت در چین در سال آینده میلادی برابر با ۳۰۰‌هزار بشکه در روز خواهد بود و مابقی به دیگر کشورهای در حال گذار و در حال توسعه اختصاص خواهد داشت.

شایان ذکر است این کمترین نرخ رشد مصرف نفت در چین طی ۱۰ سال اخیر خواهد بود. انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۰ میلادی مصرف نفت در ایالات‌متحده آمریکا ۲۰۰‌هزار بشکه در روز رشد کند، در حالی که در سال ۲۰۰۹ میلادی میزان کاهش مصرف برابر با ۷۰۰‌هزار بشکه در هر روز خواهد بود.

دلیل این رشد اندک مصرف نفت در کشورهای توسعه یافته و صنعتی این است که اوضاع اقتصادی آمریکا با وجود بهبود، همچنان بحرانی است و تنها دیدگاه اقتصاددانان خوش بین از اصلاح اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۰ میلادی خبر می‌دهد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند بحرانی که از اواسط سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز شد تا سال ۲۰۱۳ میلادی به طول می‌انجامد. پیش‌بینی می‌شود عرضه نفت غیراوپکی در دنیا در سال ۲۰۱۰ میلادی با ۳۰۰‌هزار بشکه در روز افزایش به ۹/۵۰میلیون بشکه در روز برسد.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غیراوپکی کشورهای برزیل ، آمریکا ، آذربایجان ، قزاقستان ، کانادا ، چین ، هند ، مکزیک ، نروژ و روسیه خواهند بود. این کشورها اعلام کردند در سال آینده تولید خود را نسبت به سال جاری میلادی تنزل خواهند داد.

اوپک پیش‌بینی می‌کند، در سال ۲۰۰۹ میلادی تولید نفت این سازمان روزانه ۳/۲میلیون بشکه نسبت به سال قبل تنزل یابد و به ۵/۲۸میلیون بشکه در روز برسد.

تولید نفت در کشورهای عضو این سازمان در سال آینده میلادی ۴۰۰‌هزار بشکه در روز کم می‌شود و به ۱/۲۸میلیون بشکه در روز می‌رسد که دلیل آن هم کاهش تقاضا است.

در ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی این سازمان روزانه ۴/۲۸میلیون بشکه نفت تولید کرد که نسبت به ماه قبل از آن ۳۹ هزار بشکه در روز بیشتر بوده است. اوپک در ماه ژوئن بیشتر از سقف مصوب خود تولید کرده بود.