ایسنا- با وتوی روسیه طرح غرب برای تمدید مدت حضور هیات سازمان ملل متحد برای یک سال یا حتی دو هفته دیگر در گرجستان به منظور ایجاد سازش بی‌سرانجام ماند. این رای‌گیری ۱۰ به یک بود که چهار کشور چین، ویتنام، لیبی و اوگاندا نیز به آن رای ممتنع دادند. دوره این ماموریت نیمه شب دوشنبه به پایان رسید و طی آن حدود ۱۳۰ ناظر نظامی و بیش از چندین پلیس باید گرجستان را ترک کنند.

در این جلسه، هم نام هیات - هیات ناظر سازمان ملل متحد در گرجستان - و هم ارجاعات به حاکمیت ارضی گرجستان از موارد اختلاف بودند. وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: قابل درک است که در شرایط جدید سیاسی و حقوقی بیشتر نام‌ها و واژه‌هایی که پیش‌تر در اسناد قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، دیگر قابل اعمال نیستند.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل که نسبت به ادامه حضور این هیات توصیه کرده بود، عنوان کرد که با وجود «تاسف» از نبود توافقی که باعث به پایان رسیدن ناگهانی حضور هیات شد، این تیم دیروز سه‌شنبه به عملیات خود پایان خواهد داد. آلکساندر اومایا، سفیر گرجستان در سازمان ملل اظهار داشت که کشورش هم اکنون با دوستانش از جمله اتحادیه اروپا و هیات ناظر آن در گرجستان و همچنین سازمان‌های حقوق بشر که در آن به فعالیت مشغول هستند همکاری بسیار نزدیکی خواهد داشت. بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی با ذکر این مطلب که ساکنان محلی خروج هیات سازمان ملل را مسلما امری منفی خواهند دانست، گفت: این برای دولت گرجستان باعث تاسف عمیق است که هیات سازمان ملل در گرجستان به دلیل مخالفت یک کشور و به دلیل بالا رفتن یک دست، فعالیتش را متوقف کرده است.

این را‌ی‌گیری با درگیری‌های پلیس گرجستان و فعالان اپوزیسیون خواهان برکناری میخاییل ساکاشویلی، رییس‌جمهوری گرجستان در تفلیس، پایتخت گرجستان، همراه شد.

همچنین بنا به مشاهدات یک عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس، افسران پلیس که نقاب به چهره زده بودند، مسلح به باتوم، تظاهر کنندگان و چندین خبرنگار تلویزیونی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

توقف ناگهانی عملیات این هیات پس از ماه‌ها مذاکره میان روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان صورت گرفت. ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل همان گونه که پیش‌تر وعده داده بود از حق این کشور به عنوان یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت برای وتو کردن پیش‌نویس این بیانیه استفاده کرد. وی پس از وتو کردن گفت: ما باید از شر این شبح خلاص شویم. اما شرکای ما سم را به دارو ترجیح می‌دهند. چورکین پیش از این گفته بود که در صورت برآورده نشدن خواسته‌های روسیه این هیات موسوم به «یونومیگ» به آرامی ناپدید خواهد شد.

نماینده روسیه پیشنهاد داده بود که دوره این هیات به شرطی برای یک ماه تمدید شود که شورای امنیت با حذف تمام ارجاعات تهاجمی و زننده در این قطعنامه به نام‌ها و حاکمیت موافقت کند که قدرت‌های غربی با آن مخالفت کردند.