اعراب فهرست ثروتمندان جهان کدامند

شادی آذری

با کمی دقت در فهرست ثروتمندترین افراد جهان که چندی پیش توسط فوربس منتشر شد، می‌توانیم نام بسیاری از افراد و خانواده‌های حوزه خلیج‌فارس را بیابیم. دنیای‌اقتصاد ضمن آنکه به ارائه فهرست مهم‌ترین ثروتمندان عرب می‌پردازد، نگاهی به سرگذشت و آخرین فعالیت‌های این مهره‌های مهم اقتصاد حوزه خلیج‌فارس خواهد داشت. شاهزاده الولیدبن طلال السعود

شاهزاده الولید بن طلال که هم‌اکنون ثروتی معادل ۲۱میلیارد دلار را برای خود رقم زده است، ابتدا در سال ۱۹۸۸ با خرید بخشی از سهام بانک تجاری اتحادیه عرب به مبلغ ۱۰میلیون دلار ثروت خود را به ثبت رساند، اما در سال ۱۹۹۱ به یک سرمایه‌گذار در اندازه‌های جهانی تبدیل شد و آن زمانی بود که با سرمایه‌گذاری ۷۹۷میلیون دلاری در بانک سیتی‌گروپ به بزرگ‌ترین سهامدار این بانک تبدیل شد.

الولید ارتباطات نزدیکی با افراد و سازمان‌های سعودی دارد (البته نه لزوما با پدر مشهور خودش). از شاهزاده سلطان‌بن عبدالعزیز گرفته و حدود ۳۰درصد از سهام آن را دارد، از جمله این افرادند. گفته می‌شود که پس او شاهزاده خالد و دختر تازه ازدواج کرده‌اش، ریم نیز سهام کمی در آن دارند. الولید دائما در سفر است. او در ماه مارس به ترکمنستان و تاجیکستان سفر کرد و به تازگی خبر داد که هواپیمای شخصی‌اش به نام «قصر پرواز» را افتتاح می‌کند. این هواپیما یک ایرباس ای ۳۸۰ است که به تازگی خریداری کرده است.

او سرمایه‌گذاری‌های متعددی نیز در سطح جهان کرده است. پدر وی، شاهزاده طلال بن عبدالعزیز رهبری حرکت «شاهزاده‌های آزاد» را در اوایل دهه ۶۰میلادی برعهده داشت و در نزاع بر سر قدرت خانواده آل سعود مدت کوتاهی را در قاهره در تبعید سپری کرد. سپتامبر گذشته طلال با اعلام اینکه قصد تشکیل یک حزب جدید سیاسی را دارد، سرفصل خبرها را به خود اختصاص داد.

ناصرالخرافی و خانواده

الخرافی ثروتی معادل ۱۴میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. وی که در اواسط دهه ۶۰ زندگی‌اش به سر می‌برد، پسر محمد الخرافی فقید است که مهره‌ای کلیدی در سیاست و کسب‌وکار کویت به شمار می‌رفت. محمد الخرافی یکی از اعضای هیات موسس بانک ملی کویت (ان‌بی‌کی) و رییس هیات‌مدیره این بزرگ‌ترین بانک کویت به مدت ۱۳سال بود. تا همین اواخر این خانواده بخش اعظم سهام این بانک را به خود اختصاص داده بود. برادر بزرگ‌تر ناصر یعنی جاسم محمد الخرافی، سخنگوی پارلمانی کویت و از وزرای سابق کویت است. خواهر ناصر، فائزه، رییس سابق دانشگاه کویت بوده است. ناصر هم‌اکنون رییس شرکت خانوادگی‌اش به نام محمد عبدالمحسن الخرافی و پسران (ماک) است که در اواسط دهه ۵۰ میلادی تاسیس شد و به شرکت خرافی گروپ شهرت دارد. خواهرها، برادرها و فرزندان او هم در این شرکت همکاری می‌کنند. او سه پسر به نام‌های مرزوک، بدر و فیصل دارد. اگرچه به نظر نمی‌رسد خاندان الخرافی به مانند خانواده الغنیم کویت به عنوان یک خانواده تاجر بسیار قدیمی معروفیت داشته باشند (گفته می‌شود خانواده الغنیم از اولین تاجران مروارید بودند)، اما گزارش مربوط به دهه ۹۰میلادی حاکی از آن است که خانواده تاجر خرافی حیات شغلی خود را از قرن ۱۹میلادی با مجموعه‌ای از قایق‌های تجاری حامل مروارید و سایر کالاها که بین خلیج‌فارس و هندوستان در تردد بودند، آغاز کرد.

خانواده ساویریس

چهارنفر از برجسته‌ترین اعضای این خانواده یعنی نقیب (رتبه سوم با دارایی ۷/۱۲میلیارد دلار)، ناصف (رتبه چهارم با دارایی ۱۱میلیارد دلار)، اونسی (رتبه پنجم با دارایی ۱/۹میلیارد دلار) و سمیح (رتبه هفدهم با دارایی ۹/۲میلیارد دلار) توانستند این خانواده را در زمره بیست خانواده ثروتمند عرب جای دهند.ساویریس‌ها اغلب به عنوان نوع مصری خانواده راکفلر شناخته می‌شوند.

مسن‌ترین فرد آنها، اونسی است که در اوایل دهه ۵۰ میلادی یک شرکت پیمانکاری کوچک را تاسیس نمود.

این شرکت در قاهره توانست در مناقصه چندین پروژه وزارت آب و فاضلاب مصر برنده شود و پروژه‌های آب و فاضلاب را به دست گیرد.

پس از آن در سال ۱۹۶۱ قراردادهایی را برای جاده‌سازی در دوران مصر سوسیالیستی جمال عبدالناصر منعقد کرد. این فعالیت‌ها با هدف ملی‌گرایی به شرکت‌های داخلی سپرده می‌شد.

اونسی مجبور بود به عنوان کارمند دولت در شرکت خود کار کند و از مصر ممنوع‌الخروج شده بود.

سرانجام او در سال ۱۹۶۶ مصر را به مقصد لیبی ترک گفت و دوباره در آنجا یک شرکت ساخت‌وساز تاسیس کرد.

او در سال ۱۹۷۷ به کشورش بازگشت و توسط انورسادات تشویق شد تا برای سومین بار یک شرکت ساخت‌وساز راه‌اندازی کند. شرکت اوراسکام به سرعت تبدیل به شرکتی با فعالیت‌های بسیار متنوع شد و توانست قراردادهایی برای نمایندگی شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند هولت پاکارد و مایکروسافت منعقد کند.

به علاوه توانست از سوی آژانس آمریکایی توسعه بین‌المللی، کمک‌های مالی و قراردادهای جدید دریافت کند.

در دهه ۹۰ میلادی اوراسکام به تدریج از بخش ساخت‌وساز به سایر کسب‌وکارها تغییر جهت داد و به سه بخش تقسیم شد.

اونسی سه پسر دارد: بزرگ‌ترین آنها نقیب است و پس از او سمیح و ناصف هستند. نقیب هم‌اکنون مسوول بخش مخابرات شرکت اوراسکام است.

سمیح مسوول فعالیت‌های هتلداری و توریسم خانواده است و ناصف سرگرم فعالیت‌های صنعتی / پیمانکاری و سیمان اوراسکام است.

محمد العمودی

محمد العمودی با ثروتی معادل ۹میلیارد دلار یکی از اعضای گروه تاجران سعودی است که در یک جمعیت غیرسعودی متولد شد. این جمعیت به عنوان یکی از شاخص‌ترین مهره‌های فعالیت‌های اقتصادی و معمولا دارای ارتباط نزدیک با شاهزاده‌های سعودی است. این مردان ضمن آنکه فعالیت‌های اقتصادی خود را در کشورهای زادگاه خود بسط و گسترش می‌دهند، به غول‌های بین‌المللی نیز تبدیل شده‌اند. اصل‌العمودی به اقوام یمنی/ اتیوپیایی باز می‌گردد و یکبار حامی مالی او شاهزاده سعودی سلطان بن عبدالعزیز بوده است.

او منافع زیادی در اتیوپی دارد؛ اما منافع او بسیار بیشتر از آن است که تنها به اتیوپی محدود شود. او عملیات خود را در سوئد تحت لوای شرکت کورال پترولیوم گسترش داد و با خرید شرکت پالایشگاهی سمیر در مراکش آن را ادامه داد. او به سرعت شرکت‌های نفتی آفریقا را خرید و در عربستان سعودی شرکت خدمات نفت را به خود اختصاص داد. این شرکت عامل ایستگاه‌های بنزین عربستان سعودی است. به علاوه وی سهامی را در گروه تحقیقاتی و بازاریابی سعودی (که ناشر نشریات عرب نیوز و الشرق‌الاوسط است) خریداری کرده است. به علاوه وی در سهامی در شرکت دارایی‌های پادشاهی شاهزاده الولید بن طلال و شرکت نوه‌های حاکم ریاض، شاهزاده سلام بن عبدالعزیز دارد.

سایر منافع العمودی شامل شرکت ای بی وی راک گروپ است که سازنده زیرساختارهای منابع استراتژیک نفت سعودی است.