گروه بین‌الملل- تنزل‌ها سهام وال‌استریت و نیز هشدار رییس صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی درباره بحران مالی و نیز تورم از عواملی بود که باعث ناامیدی سرمایه‌گذاران توکیو و تنزل شاخص‌های سهام در آسیا در اولین روز هفته شد. به گزارش آسوشیتد پرس گزارش منفی درآمد کمپانی‌ها و مهم‌تر از کاهش سود کمپانی بزرگ جنرال‌الکتریک سرمایه‌گذاران جهان را درباره شرایط اقتصاد نگران‌کرد. از طرف دیگر بازارهای سهام انتظار داشتند، نشست سران کشورهای هفت‌کشور صنعتی و بانکداران جهان در مورد تجدید‌نظر درباره معیار ارزیابی دارایی‌های بازار و نیز شرایط مبادله ارز سخن بگویند، اما در این نشست بیش از هر موضوع دیگری به بحران‌ مالی و افزایش قیمت غذا اشاره شد و موضوع مبادله پول‌های ملی مسکوت گذاشته شد. به نظر می‌رسد نشست سران هفت‌کشور صنعتی بیشتر به اعلام هشدارها اختصاص داشت. هشدار درباره بحران کمبود اعتبارات، هشدار درباره تورم و افزایش قیمت غذا و هشدار درباره جریان مبادله ارز و مبادله پول‌های ملی.تحلیل‌گران معتقدند، سهامداران بازارهای سهام توکیو به‌ویژه منتظر انتشارات گزارش درآمدهای موسسات مالی و بانک‌ها هستند و این انتظار عادی نیست. بحرانی که حداقل شش ماه سال بخش پولی مالی اقتصاد جهان را آزرده کرده است و قطعا نمی‌توان انتظار گزارش‌های مشعشع از درآمد بانک‌ها داشت. شاخص سهام نیکی در روز دوشنبه ۳۷۴‌واحد یا ۸/۲‌درصد از دست‌ داد و به واحد ۱۲۹۵۰‌رسید. در ساعات اولیه صبح شاخص نیکی ۴۰۰‌واحد از دست داد، اما توانست ۳۰‌واحد از دست داده شده را جبران کند. شاخص توپیکس هم ۳۲‌واحد یا ۵/۲‌‌درصد ضرر کرد و به عدد ۱۲۴۷ رسید.

بزرگ‌ترین بازندگان روز دوشنبه توکیو بانک‌ها بودند، اما در سئول که شاخص کوپسی کره جنوبی ۸/۱‌درصد از دست داده کمپانی‌های فولاد از بازندگان بزرگ آن بازار بودند. در هنگ‌کنگ، شاخص هنگ‌سنگ‌ ۳/۳درصد از دست داد و شاخص اصلی شانگهای در چین ۱/۲درصد ضرر کرد.

در بازار معاملات ارزی، پوند ارزش از دست رفته خود را در برابر یورو باز یافت. در هفته گذشته ارزش پوند به دلیل کاهش نرخ بهره در این کشور در مقابل یورو کاهش یافته بود. اما ارزش یورو در برابر دلار به دلیل نگرانی‌ها درباره کاهش ارزش دلار در هفته‌های اخیر بار دیگر تنزل یافت. روز دوشنبه در اروپا هر یورو به ازای ۵۷۷۷/۱دلار معامله شد که نسبت به روز جمعه در نیویورک که هر یورو به ازای ۵۸۳۵/۱دلار معامله شده بود، ارزش یورو در مقابل دلار تنزل نشان می‌داد. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۶۳/۱۰۰ ین بود. ارزش دلار در روز دوشنبه تنزل بی‌سابقه‌ای را نشان می‌دهد.

قیمت نفت روز دوشنبه در آسیا ۴۳سنت افزایش پیدا کرد و به ۷۱/۱۰۹دلار برای هر بشکه رسید.

و اما وال‌استریت این هفته در انتظار توام با نگرانی برای انتشار گزارش درآمد بانک‌ها و موسسات مالی است. سرمایه‌گذاران می‌دانستند که سه ماه اول سال، سه ماه خوبی برای کمپانی‌ها نبوده است، اما خبر انتشار درآمد بانک‌ها آنها را از این جهت نگران ساخته است که ممکن است گزارش‌ها بدتر از چیزی باشد که آنها فکر می‌کنند. هفته گذشته هم برای وال‌استریت هفته خوبی نبود، اما تعادلی میان روزهای سود و ضرر در وال‌استریت وجود داشت و همین تعادل سرمایه‌گذاران را امیدوار ساخته است. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که بانک مورگان میش و فارگو برخلاف جریان در سه ماه اول سود دشت کرده باشند، اما سیتی‌گروپ و مریل لینچ متضرران این سه ماه باشند.