کسری بودجه 500‌میلیون دلاری برنامه جهانی غذا

گروه بین‌الملل- کسری بودجه، برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد را در خطر قرار داده است. رابرت زولیک، رییس بانک جهانی در آخرین روز اجلاس مشترک بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌الملل پول درخصوص خطراتی که برنامه جهانی غذا را تهدید می‌کند، هشدار داد. به گزارش بی‌بی‌سی رابرت زولیک در این اجلاس گفت: دوبرابر شدن قیمت غذا در کشورهای در حال توسعه می‌تواند ۱۰۰‌میلیون نفر را در جهان به زیر خط فقر بفرستد. کشورهایی که درآمد سرانه پایینی دارند، آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر گران‌شدن غذا هستند.

وی در ادامه به برنامه‌ جهانی غذا که توسط سازمان ملل اجرا می‌شود اشاره کرد و گفت: گران‌شدن غذا برنامه‌های این سازمان را برای ارسال مواد غذایی به کشورهای فقیر دچار بحران کرده‌ است و قرار‌دادهای این طرح در برخی موارد در خطر فسخ قرار گرفته‌اند. به گفته رییس بانک جهانی برنامه جهانی غذا با کسری بودجه ۵۰۰‌میلیون دلاری روبه‌رو شده است.

رابرت زولیک از کشورهای جهان به ویژه کشورهای پیشرفته درخواست کرد تا هرچه سریعتر کسری بودجه سازمان ملل در برنامه جهانی غذا را جبران کنند.

رابرت زولیک در همین حال اعلام کرد که به دلیل روند افزایش قیمت جهانی غذا که دست کم تا سه‌سال دیگر ادامه پیدا خواهد کرد و تا آن زمان قیمت جهانی غذا دوبرابر خواهد شد، دیگر طرح‌های قدیمی برای تامین غذای کشورهای فقیر جوابگوی نیازها نخواهد بود. زولیک برنامه‌ای جدید را تحت عنوان «قرارداد جدید برای سیاست جهانی غذا» پیشنهاد کرد که می‌تواند راهی جدید برای این منظور باشد.

بخشی از این برنامه جدید تزریق اعتبارات بیشتر به زیرساخت‌های کشاورزی کشورهای در حال توسعه است تا از این طریق بخش کشاورزی در این کشورها تقویت شود. در برخی از کشورهای آفریقایی میزان این اعتبارات دوبرابر خواهد شد. به دنبال مطرح‌شدن این طرح در اجلاس بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، بسیاری از وزرای اقتصاد کشورهای در حال توسعه با آن موافقت کردند.

رابرت زولیک در ادامه با بیان اینکه متوقف شدن یا کند شدن سرعت اجرای برنامه جهانی غذا می‌تواند نتایج به‌دست آمده را نیز تخریب کند، گفت: برای رساندن غذا به دهان گرسنگان باید عجله کرد. یک روز پیش از رابرت زولیک، دومنیک استراوس کان، رییس صندوق بین‌المللی پول نیز در این اجلاس درخصوص روند افزایش قیمت غذا و تاثیر آن در کاهش سرعت رشد و توسعه کشورهای در حال توسعه هشدار داد. خشکسالی و سیل در یک سال اخیر باعث تخریب بسیاری از مزارع کشاورزی و افزایش قیمت‌ غذای اساسی همچون گندم و برنج شده است.