ایسنا- مخالفان در کنیا، به دنبال مناقشه‌ ایجاد شده پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور، دولت کنیا را به عقب‌نشینی از طرح‌ تقسیم قدرت متهم کرده و اعتراضات گسترده را از سر گرفتند. این امر نگرانی‌ها از وقوع خشونت‌های تازه در کنیا را به دنبال داشته است.

مخالفان دولت کنیا به منظور پایان دادن به بن‌بست ایجاد شده بر سر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۷ دسامبر که رییس‌جمهور اموای را به پیروزی مجدد رساند، مذاکرات بسیار جدی و سختی را برگزار کردند. درگیری‌های گسترده در سراسر این کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری حدود یک‌هزار کشته و سیصد‌هزار آواره بر جای گذاشته است.

به نظر می‌رسید پیشنهاد تقسیم قدرت میان رییس‌جمهور اموای کیباکی و رایلا اودینگا، رهبر مخالفان کنیا هفته‌ گذشته به میانجیگری کوفی عنان به نتایج قطعی برسد، اما هیچ پیشرفت جدی حاصل نشد.

کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل و میانجی‌گر این مناقشه‌ اعلام کرد: به منظور رایزنی مستقیم با اودینگا و کیباکی و وادار کردن دو طرف به حل و فصل اختلافات‌شان جلسه‌ بعدازظهر روز دوشنبه را به تعویق انداخته است.

عنان گفت: تیم میانجی‌گری‌ حداکثر تلاش خود را به کار گرفته است و من اکنون از رهبران دو طرف می‌خواهم که آنها نیز تلاش جدی انجام دهند.

عنان پس از اعلام شکست در مذاکرات برای توافق برسر پست نخست وزیری، به دیدار اودینگا و کیباکی رفت و پس از آن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: من از دو طرف می‌خواهم هر چه سریع‌تر اختلافات خود را حل کنند تا ما بتوانیم با سرعت کارمان را درباره‌ دستور کار اجرایی آغاز کنیم. من اطمینان دارم که دو طرف این موضوع را درک می‌کنند که بحران در داخل این کشور جدی است و مردم کنیا برای رسیدن به حل و فصل نهایی دیگر صبر ندارند.

یک منبع نزدیک به مذاکرات که خواست نامش فاش نشود، گفت: عنان معتقد است اگر یک خواست واقعی سیاسی وجود داشته باشد، راه حلی جدی و اساسی طی یک یا دو هفته‌ آینده به دست خواهد آمد.

جنبش دموکراتیک نارنجی به رهبری اودینگا با انتشار اطلاعیه‌ای به پلیس کنیا اعلام کرد که در نظر دارد پس فردا گردهمایی اعتراض‌آمیز برگزار کند. تمامی اعتراضات گذشته در این کشور تاکنون به خشونت گراییده است.

این حزب هم‌چنین تهدید کرده است که اگر دو طرف امروز به معاهده‌ قطعی دسترسی پیدا نکنند، اعتراضی سراسری را در کشور به اجرا خواهد گذاشت.

ویلیام روتو، مذاکره کننده‌ مخالفان، دولت را به تغییر در عقاید بر سر تقسیم قدرت متهم کرد.

وی از ذکر جزییات بیشتر در این رابطه خودداری کرد.

موچولا کیلونزو، مذاکره کننده‌ دولت نیز تمامی این اتهامات را رد کرده و گفت: این اظهارات صحت ندارد. آنها فکر می‌کنند که به پیک‌نیک آمده‌اند، می‌خواهند قدم بزنند و دولت را در اختیار خود بگیرند.

جان هولمز، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسان دوستانه به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که اگر اغتشاشات پس از انتخابات در کنیا هر چه سریعتر حل و فصل نشود، انتظار خشونت‌های بیشتر می‌رود.

هولمز که از اردوگاه‌های آوارگان در کنیا بازدید کرده به شورای امنیت اظهار داشت که به وی درباره‌ نقض مداوم و جدی حقوق بشر و تجاوز علیه زنان در داخل و خارج از اردوگاه‌ها اطلاعاتی داده شده است.

وی این نقض حقوق بشری را داستان‌هایی بسیار وحشت‌آور از قتل، تجاوز و سوزاندن خواند.

به گفته‌ هولمز حدود ۵۰۰‌هزار تن از مردم کنیا نیاز به پناهگاه، آب، غذا و مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی اردوگاه‌های جدید و امنیت بهتر نیاز دارند.

پلیس کنیا پریروز برای متفرق کردن حامیان اودینگا که در مقابل ساختمان شهرداری و بدون اجازه‌ دولت دست به تظاهرات زده بودند، از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

به گفته‌ پلیس از آنجا که تظاهرکنندگان قانون اطلاع‌رسانی ۷۲ ساعت قبل از برگزاری تظاهرات را رعایت نکرده بودند، این تجمع غیرقانونی بوده است.