اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت - ۲۳ بهمن ۸۶

گروه بین‌الملل- اخبار اقتصاد آمریکا هنوز ناامیدکننده است. در حالی که بازارها در هفته گذشته خبر پیشنهاد خرید یاهو توسط مایکروسافت را یکی دو روزی مزمزه‌ کردند و با سود به پایان بردند، اما در ادامه هفته به دلیل نبود هیچ دلیل و خبری در فضای ناامیدانه فعلی احتیاط پیشه کرده و نخواستند سود آن روزها را به راحتی از کف دهند. به نظر بسیاری از تحلیل‌گران وضعیت حاضر بازار بسیار عجیب است. زیرا خریداران، تعداد زیادی سهام مرغوب ارزان پیش رو دارند، اما رغبتی برای خرید از خود نشان نمی‌دهند. یکی از بدترین اخباری که بازار در هفته گذشته دریافت کرد، کاهش فعالیت‌های بخش خدمات است که عامل کلیدی در ارزیابی وضعیت اقتصاد به شمار می‌رود. بر اساس گزارش شاخص موسسه مدیریت عرضه، فعالیت‌های خدماتی از ۴/۵۴ در ماه دسامبر به ۹/۴۱در ماه ژانویه کاهش یافته است.

همچنین در بخش اشتغال، کارفرمایان ایالات متحده به استثنای بخش کشاورزی ۱۷۰۰۰کارگر را کاهش دادند که از اوت ۲۰۰۳ رقمی بی‌سابقه است، به ویژه در روزهایی که اقتصاد ایالات متحده احتیاج دارد که اخباری بشنود که خبر از تقویت اشتغال در اقتصاد بدهد، علائم و نشانه‌هایی بروز کرده است که نشان می‌دهد بحران اعتبارات تاثیرات جدی‌تر و عمیق‌تری بر موسسات مالی و بانک‌ها گذاشته است از این حیث که بازگشت وام‌ها را برای مشتریان و وام‌گیرندگان دشوار کرده است. به همین دلیل بانک‌ها در ماه‌های اخیر شرایط اعطای وام را سخت‌تر کرده‌اند، گو اینکه متقاضیان وام نیز کاهش یافته‌اند.

اما در استرالیا نگرانی درباره تورم باعث شد تا بانک‌ مرکزی این کشور اقدام به افزایش نرخ بهره کند. با افزایش ۲۵/۰درصدی نرخ بهره این کشور در‌حال‌حاضر به ۷درصد رسیده است. رییس بانک مرکزی این کشور اعلام کرد ما احتیاج داریم تا اندکی از رشد اقتصادی خود بکاهیم تا بتوانیم از فشار قیمت‌ها بر مصرف‌کنندگان کم کنیم.

و اما در آخرین برآورد از میزان خسارت بازارهای سهام دنیا در ماه ژانویه، اعلام شده است که به دلیل بحران وام‌های Sub-Prime در ایالات متحده، بازارهای سهام سراسر جهان حدود ۲/۵تریلیون دلار ضرر کرده‌اند. در این میان سهم بازارهای کشورهای پیشرفته ۸۳/۷درصد ضرر و اقتصادهای نوظهور ۴۴/۱۲درصد ضرر بوده است. در این گزارش که توسط موسسه استاندارد اندپورز تهیه شده است، آمده است که افول بازارها در ماه ژانویه، تقریبا تمامی سود بازارها را در ماه‌های قبل بلعید و بازارها را در کشورهای در حال توسعه به خط قرمز معاملات خود در سه ماه قبل از آن رساند.

بازار سهام ژاپن ۴۷/۴درصد در ماه ژانویه ضرر کرد. سهم وال استریت بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین بازار جهان ۰۷/۶درصد ضرر در ماه ژانویه بود و لندنی‌ها ۸۵/۸درصد در همین ماه از دست دادند.

پیش‌بینی‌کنندگان مجله اکونومیست، اظهار کردند که اقتصاد منطقه یورو رشد سریع‌تری را نسبت به ایالات متحده تجربه خواهد کرد. این گروه که متشکل از اقتصاددانان، روزنامه‌نویسان و کارشناسان مسائل اقتصادی هستند، در پیش‌بینی خود رشد اقتصادی در ایالات متحده از ۸/۱درصد در سال ۲۰۰۸ به ۶/۱درصد تقلیل دادند.