گروه بین‌الملل - افزایش ارزش دلار تنها دلیلی بود که باعث شد روز پنج‌شنبه سرمایه‌گذاران وال‌استریت رو به خرید و فروش بیاورند و شاخص‌های وال‌استریت در روزهایی که ریسک کسادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، ترقی محدودی پیدا کند.

به گزارش رویتر از نیویورک، با اینکه ریسک کسادی باعث دلسردی و بی‌میلی سرمایه‌گذاران و فعالان بازار در وال‌استریت شده است، اما گاهی به نظر می‌رسد باید سهام مرغوب ارزان‌قیمت بتواند بخشی از دلالان بازار را که مترصد چنین روزهایی هستند را وادارد که با خرید سهام، اندکی به جریان بازار رونق ببخشند و شاید هم دلیل رونق نسبی بازار در روز پنج‌شنبه همین موضوع بود، با این همه حجم معاملات بسیار محدود بود. تحلیلگران و فعالان بازار معتقدند، آنها هیچ دلیلی برای فعالیت ندارند، گزارش درآمد کمپانی‌ها افتضاح است و دیگر ارقام و آمار اقتصادی هم وضعی بهتر ندارد. برایان ژاندرو استراتژیست موسسه سرمایه‌گذاری آی‌.ان.جی می‌گوید که بازارها در شرایط آهستگی و کندی رشد اقتصادی بدتر از دوران کسادی عمل می‌کنند. وی می‌افزاید اگر ما اکنون درگیر کسادی کم‌عمق و کوتاهی هستیم پس باید حداقل نصف راه را طی کرده باشیم.

به نظر می‌رسد که طرح‌های اقتصادی رییس‌جمهور و کنگره ایالات‌متحده هم جز اینکه نگرانی‌های بازار درباره کسادی را تقویت کند، تاثیر مثبتی بر بازارها نگذاشته است، چنانکه بتواند جریان بازار را هر چند آرام و تدریجی دگرگون کند. به همین دلیل برخی تحلیلگران می‌گویند، آنچه روز پنج‌شنبه باعث تقویت اندک بازار شد، نه صرفا افزایش دلار که امید به کاهش مجدد نرخ بهره بود. رییس لاکهارت رییس بانک مرکزی آتلانتا روز پنج‌شنبه گفت، تمرکز بانک، بسیار معتقدانه بر کل اقتصاد و اقتصاد واقعی است.

شاخص سهام داوجونز در روز پنج‌شنبه ۴۷واحد یا ۳۸/۰درصد به دست آمد و به ۱۲۲۴۷واحد رسید. داوجونز در ساعات اولیه صبح حدود ۸۰واحد از دست داده بود اما در ادامه روز توانست روند نزولی خود را دگرگون و ضرر را جبران کند. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۰واحد یا ۷۹/۰درصد افزایش یافت و به واحد ۱۳۳۷ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱۴واحد یا ۶۳/۰درصد به دست آورد و به واحد ۲۲۹۳ رسید. در ژاپن، به‌رغم رونق وال استریت در روز پنج‌شنبه، بازار سهام توکیو تحت‌تاثیر اخبار نامطلوب اقتصادی جمعه بدی را سپری کرد. در روز جمعه گزارش دولت درباره سفارش ماشین‌آلات در بخش خصوصی که عامل کلیدی در ارزیابی وضعیت اقتصاد است، ۴درصد در سال ۲۰۰۷ کاهش داشته است و به این ترتیب سرمایه‌گذاران و فعالان بازار ژاپن با چشم‌انداز مبهم و نامشخصی از اقتصاد مواجه بودند. مورا کامی، اقتصاددان ارشد در موسسه گلدمن ساکز معتقد است، به نظر می‌رسد کاهش در صادرات که اقتصاد ژاپن در پنج سال گذشته با آن مواجه بوده است به جریانی اجتناب‌ناپذیر در ژاپن تبدیل شده است. شاخص سهامی نیکی ۱۹۰واحد یا ۴/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۳۰۱۷ رسید و شاخص توپیکس هم ۱۸واحد یا ۴/۱درصد ضرر کرد و به واحد ۱۲۸۷ رسید.

اما ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب روز پنج‌شنبه افزایش یافت. تحلیلگران می‌گویند سخنان ژان کلود تریشه رییس بانک مرکزی اروپا که اروپا و ایالات‌متحده باید لحاظ اقتصادی با یکدیگر اتحاد و توافق داشته باشند، از دلایل افزایش ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی بود. روز جمعه در توکیو هر یورو به ازای ۴۶۳۳/۱دلار معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز پنج‌شنبه در نیویورک که هر یورو به ازای ۴۶۳۸/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار افزایش نشان می‌دهد. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۵۰/۱۰۶ین بود.