آیا فدرال رزرو ریسک کاهش مجدد نرخ بهره را می‌پذیرد؟

گروه بین‌الملل- بانک‌مرکزی ایالات متحده، فدرال رزرو برای کاهش مجدد نرخ بهره در کمتر از ۱۰ روز آماده می‌شود. هفته گذشته بانک مرکزی در اقدامی که در ۲۶سال گذشته بی‌سابقه بود، نرخ بهره آمریکا را به منظور ایجاد تحرک در اقتصاد این کشور به یک باره ۷۵/۰درصد کاهش داده و به ۵/۳درصد رسانید. این جلسه امروز بعدازظهر در محل بانک‌مرکزی آمریکا برگزار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تصمیم‌گیران بانک‌مرکزی آمریکا نرخ بهره را ۵/۰درصد دیگر کاهش داده و به ۳درصد برسانند. اگرچه جلسه بانک‌مرکزی پشت درهای بسته برگزار خواهد شد، اما تحلیل‌گران عقیده دارند که این مساله بسیار مهم است که بانک‌مرکزی نظری مثبت در مورد کاهش نرخ بهره دارد.

به گفته این تحلیل‌گران، اقتصاد ایالات‌متحده در حال ورود به دوران رکود اقتصادی جدیدی است. آخرین بار در سال ۲۰۰۱ بود که رکود اقتصاد ایالات‌متحده را فرا گرفت. با این همه موضوع وقوع رکود بسیار جدی‌تر از آنی است که به نظر برسد با راهکارهای معمولی قابل جلوگیری باشد. کاهش ۷۵/۰درصدی نرخ بهره در هفته گذشته پس از آن رخ داد که بازارهای مالی جهان به خصوص در شرق آسیا و اروپا از بیم رکود اقتصادی در آمریکا شروع به فروریختن کردند. اما این راهکار تنها توانست به مدت چهار روز بازارها را آرام کند و پس از آن از روز دوشنبه بار دیگر بازارهای آسیایی شروع به ریزش کردند. از دیروز مجددا این جریان برعکس شده و بازارها تحت تاثیر اخبار پراکنده شده در مورد کاهش مجدد نرخ بهره در آمریکا رشد کردند. شاخص‌های سهام در توکیو و لندن به شدت تحت تاثیر وضعیت وال‌استریت هستند. چراکه مصرف‌کنندگان آمریکایی بزرگترین مشتریان شرکت‌های این مناطق را تشکیل می‌دهند. اما اکنون اقتصاددانان این سوال را مطرح کرده‌اند که تا چه وقت می‌توان با کاهش نرخ بهره باعث تحرک اقتصادی شد؟ اندروهیت، اقتصاددان موسسه مالی مورگان استنلی در این مورد گفت: بازارها بی‌اطمینان شده‌اند. هرگونه واکنش به محرک‌های معمولی در اقتصاد موقتی خواهد بود. دولت باید از ابزارهای جدید برای به حرکت درآوردن بازارها استفاده کند.

والری پرینون، اقتصاددان مرکز تحقیقات اقتصادی جی‌پی‌مورگان نیز در این مورد به بلومبرگ گفت: هیچ کس نمی‌تواند بگوید که آیا حتما اقتصاد وارد دوران رکود می‌شود یا نه. اما نشانه‌هایی که به چشم می‌آیند این ذهنیت را تقویت می‌کنند. وی از بسته مشوق ۱۵۰میلیارد دلاری جورج بوش به عنوان یک راهکار قابل اعتنا یاد کرد و گفت: اگرچه این پول‌ها می‌تواند کمک فراوانی به تغییر شرایط کند، اما زمان ورود این پول‌ها بسیار اهمیت دارد. وی اخبار کاهش مجدد نرخ بهره را زمینه‌ساز رشد شاخص‌های آسیایی در روز سه‌شنبه عنوان کرد. در همین حال برخی تحلیل‌گران اقدام بن‌‌برنانکی را اقدامی شتابزده عنوان کرده‌اند. به دلیل قیمت بالای مواد غذایی و نفت خام جامعه آمریکا در خطر افزایش تورم قرار دارد. کاهش پی‌در‌پی نرخ بهره در این شرایط می‌تواند به جریان افزایش تورم کمک کند. با این وجود بن‌برنانکی عنوان می‌کند که همه چیز به دقت تحت نظر قرار دارد. بازارهای کالا دیروز به شایعه کاهش بیشتر نرخ بهره واکنش نشان دادند. دیروز قیمت نفت خام، طلا و گندم در بورس‌های جهانی افزایش پیدا کرد. احتمال می‌رود در صورت کاهش نرخ بهره پس از جلسه امروز فدرال رزرو باز هم قیمت کالاها در بورس‌های کالا افزایش پیدا کند.