رییس IMF: داروی بوش بی‌فایده است

بورس توکیو فرو ریخت

آخرین تیر آمریکایی‌ها برای رونق

دنیای اقتصاد -ترس از کسادی جهانی اقتصاد و نیز تداوم تبعات مخرب بحران اعتبارات در روز سه‌شنبه بازارهای سهام آسیایی و اروپایی را فرو ریزاند و باعث شد تا شاخص سهام نیکی در توکیو با تنزل ۷/۵درصدی بدترین روز خود را در ده سال اخیر تجربه کند. نرخ بهره آمریکا ۷۵/۰درصد کاهش یافت

آخرین تیر فدرال رزرو

دنیای اقتصاد - سرانجام بن‌برنانکی، رییس فدرال رزرو بر تردید خود غلبه کرد و دستور کاهش نرخ بهره ایالات متحده را برای سومین بار پی در پی امضا کرد. در حالی که بازارها در انتظار کاهش ۲۵/۰درصدی نرخ بهره بودند، بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را ۷۵/۰درصد کاهش داد.

نرخ بهره آمریکا هم‌اکنون به ۵/۳درصد رسیده است. این اقدام بن برنانکی و بانک مرکزی آمریکا در حالی انجام شده است که در اولین اظهارنظرها تحلیل‌گران آن را یک اقدام شگفت‌انگیز تعبیر کرده‌اند.

در بیانیه بانک مرکزی که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری‌های خارجی قرار گرفته است، علت کاهش شدید نرخ بهره، کاهش ریسک سقوط اقتصاد ایالات متحده به ورطه رکود اقتصادی ذکر شده است. به گزارش بی‌بی‌سی این می‌تواند یک ریسک بزرگ برای اقتصاد ایالات متحده باشد، چرا که فشارهای تورمی همچنان روی این اقتصاد بزرگ

وجود دارد.

کاهش ۷۵/۰درصدی نرخ بهره اقدامی کم سابقه در اقتصاد ایالات متحده است. آخرین باری که بانک مرکزی آمریکا به یکباره نرخ بهره را ۷۵/۰درصد کاهش داد، به ۲۶ سال قبل باز می‌گردد.

در آگوست سال ۱۹۸۲ نیز به دلیل خطر بروز رکود اقتصادی، بانک مرکزی آمریکا دست به کاهش ۷۵/۰درصدی نرخ بهره زد. به عقیده تحلیل‌گران، بانک مرکزی با این کاهش عظیم نرخ بهره عملا آخرین تیر خود را نیز برای وارد کردن شوک به اقتصاد آمریکا و به تحرک

درآوردن آن رها کرده است و در صورتی که این کاهش نتواند ثبات را به بازارهای مالی بازگرداند، در افتادن به رکود اقتصادی از هر زمان دیگری محتمل‌تر خواهد شد.

هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده نیز با پذیرفتن میزان بالا بودن کاهش نرخ بهره گفت: ما آماده‌ایم هر اقدامی را برای نجات اقتصاد انجام دهیم. وی در ادامه از کاهش مالیات‌ها به عنوان اقدام بعدی دولت و کنگره آمریکا در عرصه اقتصاد یاد کرد.

سقوط ۴ دلاری قیمت نفت

گروه بین‌الملل- بورس نفت نیویورک که روز دوشنبه را به دلیل تعطیلی سالروز بزرگداشت مارتین لوتر لینگ، مبارز سیاه‌پوست آمریکایی در تعطیلات گذرانده بود، در نخستین روز فعالیت خود در این هفته با کاهش چشمگیر قیمت‌ها روبه‌رو شد. قیمت هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس دیروز در بورس نیویورک بیش از ۴دلار سقوط کرد. این کاهش قیمت تنها در مدت زمانی کمتر از یک ساعت رخ داد.

بنابراین گزارش هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس دیروز با ۲۲/۴ دلار کاهش قیمت به میزان ۳۵/۸۶ دلار دادوستد شد. این درحالی است که روند کاهش قیمت همچنان ادامه داشت.

نگرانی از رکود اقتصادی و کاهش رشد اقتصادی در ایالات متحده اصلی‌ترین عوامل کاهش قیمت نفت هستند. در صورت بروز رکود اقتصادی میزان تقاضا در ایالات متحده می‌تواند کاهش چشمگیری پیدا کند. کاهش مصرف در بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده انرژی جهان بدون شک بر میزان تقاضا اثر می‌گذارد. تحلیل‌گران عقیده دارند که اقتصاد ایالات متحده هنوز وارد دوران رکود نشده است؛ اما نشانه‌هایی را بروز داده که موجب نگرانی مقامات اقتصادی و فعالان بازار کسب‌وکار شده است.

در همین حال در لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز با کاهش ۵۱/۲دلاری قیمت روبه‌رو شد. هر بشکه نفت برنت دیروز در نیمروز معاملاتی بورس نفت لندن به قیمت ۵۰/۸۵دلار خرید و فروش شد. در همین حال گروهی از تحلیل‌گران نزدیک شدن زمان اجلاس اوپک را عامل مهم کاهش قیمت نفت در چند روز اخیر می‌دانند.