اجلاس داووس 2008 آغاز شد

گروه بین‌الملل - اجلاس مجمع جهانی اقتصاد امروز تحت تدابیر شدید امنیتی کار خود را در دهکده آلپی داووس آغاز می‌کند. شعار امسال مجمع جهانی اقتصاد «توان خلاقیت‌های مشترک» است.در اعلام برنامه‌های امسال تحلیل وضعیت بازارهای مالی جهان به خصوص ایالات متحده، بررسی روابط کشورهای اسلامی با غرب، اقتصادهای نوظهور و چگونگی شراکت آنها در روند جهانی شدن از مهم‌ترین محورهای سخنرانی و میزگردهای داووس ۲۰۰۸ عنوان شده‌اند. همچنین گردانندگان مجمع جهانی اقتصاد عنوان کرده‌اند که پیچیدگی اقتصاد جهان، خواست‌های در تقابل با یکدیگر کشورهای مختلف و در نهایت منابع محدود انرژی و اقتصادی که بزرگ‌ترین مانع در مسیر رشد اقتصاد جهان محسوب می‌شود، مهم‌ترین محورهای گفت‌وگو خواهند بود. مجمع جهانی اقتصاد بیش از سه دهه است که در داووس برگزار می‌شود. در این مجمع که هر ساله در ماه ژانویه برگزار می‌شود، رهبران اقتصادی، هنری، صنعتی، رسانه‌ای، دانشگاهی و حتی سیاسی کشورهای مختلف در فضایی غیر رقابتی و کاملا دوستانه گردهم می‌آیند تا با ایجاد یک چارچوب جهانی برای مشارکت و همکاری با یکدیگر در حل معضلات بین‌المللی اقدام کنند.

در اجلاس امسال داووس بیش از دو هزار و ۵۰۰ شرکت‌کننده از ۸۸ کشور جهان حضور دارند که اکثر آنان نمایندگان ارشد اقتصادی و سیاسی هستند. در این اجلاس پنج روزه ۲۷ رییس جمهوری و نخست وزیر و ۱۱۳ وزیر شرکت دارند. همچنین شهرداران شهرهای بزرگ جهان نیز به داووس دعوت شده‌اند. حدود ۶۰ درصد از مهمانان شرکت‌کننده از نمایندگان بخش‌های اقتصادی و بیش از یک هزار و ۳۷۰ تن از این مهمانان روسای شرکت‌های بزرگ و معتبر جهان هستند.

در عصر کنونی اهمیت اجلاس داووس بیش از سال‌های گذشته است. چه آنکه جهان حالت تک رهبری سیاسی و اقتصادی خود را از دست داده است و دیگر چند کشور محدود صنعتی نیستند که اقتصاد جهان را طراحی می‌کنند. کشورهای نوظهور در حال قدرت‌گیری هستند و سهم خواهی خود را از اقتصاد جهانی آغاز کرده‌اند. این در شرایطی است که منافع اقتصاد‌های نوظهور و کشورهای توسعه یافته الزاما با یکدیگر همسو نیستند. در این شرایط است که لزوم فرصتی برای گفت‌وگو در مورد چالش‌های پیش روی اقتصاد جهان بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. به بیان ساده‌تر در اجلاس داووس سال ۲۰۰۸ محور اصلی گفت‌وگوها چگونگی کنار گذاشتن اختلافات و همراه شدن با یکدیگر در حل مسائل جهانی است. مسائلی که در صورت عدم همکاری کشورهای مختلف جهان نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید و مشکلات همچنان باقی خواهند ماند. برخی تحلیل‌گران نیز عقیده دارند که در جهانی که پیوسته در عرصه سیاسی و اقتصادی در حال تغییر است، اجلاس داووس و مسائل مطرح شده در آن می‌تواند تنظیم کننده این تغییرات باشد.

برنامه‌های اجلاس داووس امسال بر پنج محور اصلی استوار است که عبارتند از: ۱- تجارت: رقابت برای کسب سود بیشتر در کنار همکاری ۲- اقتصاد و امور مالی: هدایت بی‌ثباتی‌ها و ناامنی‌های اقتصادی به سمت ثبات بیشتر ۳- مسائل ژئوپلتیکی: هم‌تراز کردن تمایلات و خواست‌های جهانی با وجود حضور در میان مرزهای مختلف جغرافیایی ۴- علم و فن‌آوری: تحقیق در مورد پیشگامان طبیعت و ۵- ارزش‌ها و جوامع: درک تغییرات آینده و برنامه‌ریزی برای آنها.

در اجلاس امسال همچنین بخشی ویژه به بررسی وضعیت بازارهای سهام اختصاص یافته است. روند سکون در بازارهای سهام که از ماه ژوئن پارسال آغاز شد، هم‌اکنون با سرعت بیشتری در حال ادامه یافتن است و این نگرانی را ایجاد کرده که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان وارد یک دوره رکود شود. رکود اقتصادی در ایالات متحده می‌تواند مستقیما اقتصاد و بازارهای مالی اروپا و شرق آسیا را درگیر کند. چه آنکه مصرف کنندگان آمریکایی بزرگ‌ترین مشتریان شرکت‌های اروپایی و آسیایی هستند. از این رو داووس با درک این خطر فرصتی ویژه را به مساله بازارهای سهام اختصاص داده است.

در اجلاس داووس ۲۰۰۸ هفت نفر ریاست جلسه را برعهده دارند که اولین نفر آنها تونی بلر نخست وزیر سابق کشور بریتانیا است.

وی که در فاصله سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ میلادی سمت نخست‌وزیری این کشور را بر عهده داشت، از اعضای هیات امنای مجمع جهانی اقتصاد است و هر ساله در این مجمع حضور دارد.

بلر دانش آموخته رشته حقوق و جیمز دیمون، رییس و مدیر ارشد اجرایی موسسه مالی جی پی مورگان کشور ایالات متحده آمریکا، از دیگر اعضای هیات رییسه مجمع است. وی که در رشته MBA از دانشگاه تافتس مدرک کارشناسی ارشد دریافت کرده است، در فاصله سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۵ میلادی در مدرسه بازرگانی دانشگاه‌ هاروارد تحصیل کرد و از آن پس در شرکت‌ها و سازمان‌های اقتصادی و مالی مختلف مشغول به کار شد. از دیگر روسای داووس امسال می‌توان به کی- وی کاماث، هنری کیسینجر، ایندرا کی- نووی، دیوید جی اوریلی، وانگ جیانژو اشاره کرد.