نفت زیر ۹۰ دلار افتاد

دنیای اقتصاد- جمعه راکد وال‌استریت و نیز احتمال کسادی اقتصاد ایالات متحده باعث شد تا دوشنبه اول هفته برای بازارهای آسیایی، جمعه‌ای تاریک و مبهم باشد. همزمان، قیمت نفت پس از سه ماه بار دیگر به کمتر از ۹۰دلار سقوط کرد. دنیای اقتصاد- بازارهای مالی جهان دیروز روز کم سابقه‌ای را پشت‌سر گذاشتند. در بسیاری از نقاط جهان از استرالیا گرفته تا اروپا بورس‌های بزرگ برای یازدهمین روز متوالی سقوط کردند.

در برخی بازارهای سهام همچون هند، هنگ‌کنگ و فرانسه، بورس‌ها بزرگ‌ترین سقوط خود پس از حوادث تروریستی یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ را تجربه کردند. شاخص یورونکست نیز به پایین‌ترین حد خود در هفت سال گذشته رسید. به گزارش بی‌بی‌سی در ساعات اولیه معامله سهام در آلمان، فرانسه و بریتانیا شاخص‌های سهام دودرصد افت پیدا کردند. تا لحظه تنظیم این خبر شاخص بورس لندن ۲۹۰ واحد سقوط کرد. شاخص بورس آلمان با منفی ۰۳/۷درصد، سقوط ۵۱۵واحدی را تجربه کرد و به عدد ۶۸۰۰ رسید. شاخص بورس فرانسه نیز ۳۰۵واحد سقوط کرد. این شاخص طی ۲ساعت ۹۸/۵درصد ارزش خود را از دست داد. به گزارش بی‌بی‌سی علت اصلی پایین آمدن قیمت سهام نگرانی بازارها از احتمال وقوع رکود اقتصادی در ایالات‌متحده است. تدابیر پیشنهادی جورج‌بوش نتوانسته است جوابگوی انتظار صاحبان کسب‌وکار باشد و به همین دلیل تصمیم اخیر جورج بوش نتوانسته است در بازار سهام آمریکا تاثیر مثبتی به همراه داشته باشد. وضعیت اقتصادی ایالات متحده برای شرکت‌های آسیایی و اروپایی اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که مصرف‌کنندگان آمریکایی از مهم‌ترین مشتریان این شرکت‌ها هستند. اکنون این نگرانی وجود دارد که ممکن است مشکلات اقتصادی ایالات متحده گسترش یافته و با کاهش نقدینگی، کم شدن تولیدات صنعتی و از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران، مشکلات بیش از آنچه تصور می‌شد، جدی شود. علاوه بر بازارهای مالی ذکر شده، ارزش سهام در چین، کره‌جنوبی، سنگاپور، تایوان، فیلیپین و اسپانیا نیز با کاهش چشمگیری همراه بود.

سقوط نفت به زیر ۹۰دلار

گروه بین‌الملل - قیمت نفت پس از سه ماه بار دیگر به کمتر از ۹۰دلار سقوط کرد. دیروز در اولین روز کاری بازارهای نفت در این هفته قیمت هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با ۶۸/۱دلار کاهش به ۰۲/۸۹دلار رسید. آخرین باری که نفت به کمتر از ۹۰دلار خرید و فروش شد، ۱۵اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی بود. سقوط نفت به زیر ۹۰دلار پس از آن اتفاق افتاد که در روز سوم ژانویه بهای این کالای استراتژیک برای اولین بار در طول تاریخ از مرز ۱۰۰دلار عبور کرد. به این ترتیب ظرف ۱۸روز قیمت نفت بیش از ۱۰درصد سقوط کرده است.

به اعتقاد تحلیل‌گران نشانه‌هایی از رکود که در اقتصاد ایالات‌متحده مشاهده شده است اصلی‌ترین عامل کاهش قیمت‌ها در روزهای اخیر است. بورس نیویورک از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون نزدیک به ۱۲درصد سقوط کرده است. این به آن معنی است که رکود اقتصادی در آستانه فرا گرفتن بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است. به اعتقاد کارشناسان رکود اقتصادی و کاهش رشد اقتصادی ایالات‌متحده می‌تواند نقش موثری در کاهش تقاضا در بازار نفت داشته باشد و زمینه کاهش قیمت‌ها را فراهم کند.

ویکتور شام، کارشناس انرژی می‌گوید: اگر اقتصاد ایالات‌متحده وارد دوران رکود جدی شود، کاهش تقاضا بسیار چشمگیر خواهد بود. وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر سطح تقاضا تغییر چندانی نداشته است، گفت: نمی‌توان از هم‌اکنون چشم‌انداز میزان کاهش تقاضا را پیش‌بینی کرد، اما این کاهش یقیقنا در سطحی خواهد بود که روی قیمت‌ها اثر بگذارد.

آنتونی نونان دیگر کارشناس رسانه‌ای بازار نفت در این خصوص به بلومبرگ گفت: بازارها برای کاهش قیمت آمادگی روانی زیادی دارند. اخبار اقتصادی ایالات‌متحده که نشان می‌دهد تورم و بیکاری به سطوح بالا رسیده‌اند نقش مهمی در ایجاد جو روانی رکود اقتصادی دارند و این جو باعث کاهش قیمت نفت شده است.

برخی دیگر از تحلیل‌گران نزدیک شدن به اول فوریه که زمان تشکیل اجلاس اوپک است را عامل مهمی در کاهش قیمت نفت عنوان کرده‌اند. اوپک قرار است در روز اول فوریه در مورد میزان سقف تولید خود تصمیم بگیرد. اکنون این ذهنیت وجود دارد که اوپک با هدایت عربستان سعودی به عنوان عضو با نفوذ این سازمان میزان سقف تولید را افزایش دهد.جورج بوش در دیدار ملک عبدا... پادشاه عربستان سعودی درخواست کرد که اوپک میزان تولید خود را افزایش دهد. اوپک هم‌اکنون ۱۳عضو دارد و بیش از ۴۰درصد نفت موردنیاز جهان را تامین می‌کند.علاوه‌بر عربستان سعودی، دبیرکل اوپک نیز به طور ضمنی از افزایش تولید حمایت کرده است.