گروه بین الملل - پرویز مشرف، رییس جمهوری پاکستان، سفر دوره‌ای خود به اروپا را به منظور توجیه اقدامات دولت این کشور و ملاقات با رهبران چند کشور اروپایی آغاز کرد.

پرویز مشرف که یکشنبه شب وارد اروپا شد، ملاقات‌های رسمی‌خود را از دیروز در بروکسل، پایتخت بلژیک، آغاز کرد. وی سپس عازم بریتانیا، فرانسه و سوئیس خواهد شد تا به گفته مقامات پاکستانی، برای بهبود وجهه این کشور در خارج از این کشور تلاش کند. وی در طول این سفر هشت روزه در اجلاس مجمع اقتصاد جهانی در سوئیس نیز شرکت خواهد کرد و سپس به پاکستان باز خواهد گشت.

این نخستین سفر خارجی پرویز مشرف از زمان آغاز دوره دوم ریاست جمهوری و کناره گیری از سمت نظامی‌و همچنین ترور بی نظیر بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان است. قرار است رییس‌جمهوری پاکستان با خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و یاپ دی هوپ شفر، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، دیدار و گفت‌وگو کند. وی سپس در جلسه کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا سخنرانی خواهد کرد.بروکسل مقر کمیسیون اروپا و شورای اتحادیه اروپاست و بخشی از تشکیلات پارلمان اروپا، که مقر رسمی‌آن در استراسبورگ قرار دارد، در این شهر مستقر است. مشرف قبل از عزیمت از پاکستان به سوی بلژیک گفت که هدف وی رفع برخی برداشت‌های نادرست از وقایع اخیر در پاکستان است. پس از آنکه پرویز مشرف در ماه دسامبر سال گذشته رییس و جمعی از اعضای دادگاه عالی پاکستان را اخراج و گروهی از فعالان مخالف دولت را بازداشت کرد با انتقاد شدید اتحادیه اروپا مواجه شد.

اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری پاکستان است و ارزش مبادلات بازرگانی دو طرف در سال گذشته به حدود ۹میلیارد دلار رسید، اما وقایع اخیر پاکستان، به خصوص ترور بی‌نظیر بوتو و ناآرامی‌های گسترده پس از آن، باعث متزلزل شدن اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به ثبات پاکستان شده است.همچنین تعویق انتخابات پارلمانی به مدت شش هفته تا هشتم ماه فوریه نگرانی‌هایی را در مورد روند استقرار دموکراسی در پاکستان در پی آورده است. رییس جمهوری پاکستان در مدت اقامت در بلژیک با گیورهوشتدات، نخست‌وزیر این کشور نیز ملاقات و گفت‌وگو خواهد کرد.انتظار می‌رود پرویز مشرف در دیدار با مقامات کشورهای مختلف اروپایی و حضور در نشست‌های مختلف با سوالاتی در مورد پیشرفت برنامه مقابله با تروریسم در پاکستان هم مواجه شود. پاکستان به عنوان یکی از متحدان غرب در مبارزه جهانی علیه تروریسم معرفی شده، اما حوادث یک سال گذشته در این کشور باعث بروز تردید در توانایی یا حتی تعهد جدی دولت پرویز مشرف به این مبارزه شده است.

همچنین مشرف که از زمان کودتای سال ۱۹۹۹ همزمان اداره امور کشور و سمت ریاست ستاد نیروی زمینی ارتش را برعهده داشت، وعده داده بود با برگزاری انتخابات آزاد پارلمانی، راه را برای انتقال قدرت به دولت غیرنظامی ‌و استقرار دموکراسی هموار سازد. با این‌همه، انتخابات ریاست جمهوری در ماه دسامبر با اعتراضاتی نسبت به صلاحیت او به عنوان نامزد این انتخابات همراه بود و گروه‌های مخالف نیز گفته‌اند که دولت در حفظ امنیت رهبران مخالف در جریان مبارزات انتخابات پارلمانی کوتاهی کرده است.