گروه بین‌الملل- جمعه راکد وال‌استریت و نیز احتمال کسادی اقتصاد ایالات متحده باعث شد تا دوشنبه اول هفته برای بازارهای آسیایی، جمعه‌ای تاریک و مبهم باشد و شاخص سهام نیکی در روزی بد ۹/۳ درصد از دست بدهد.

به گزارش رویتر از توکیو طرح تقویتی و حمایتی جرج‌ بوش برای اقتصاد ایالات متحده برای بازارها بیش از آنکه نقش دلگرم‌کننده داشته باشد، دلسردکننده بود. در واقع این طرح به مثابه چراغ‌های هشداردهنده برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار درباره وضعیت اقتصاد امریکا عمل کرد، علاوه براینکه بازارها بسته‌ای که بوش از آن به «آمپول تقویتی» برای اقتصاد یاد می‌کند، چندان مفید و موثر برای رهاندن اقتصاد امریکا از کسادی نمی‌دانند. ایالات متحده بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کالاهای تولیدشده در آسیا است و کسادی این اقتصاد، کمپانی‌های صادرکننده آسیایی را می‌ترساند.

علاوه بر اینکه کاهش ارزش‌ ین در مقابل دلار در هفته‌های اخیر، مهم‌ترین عامل تنزل شاخص‌های سهام در توکیو بود. در روز دوشنبه سهام نیکی ۹/۳ درصد از دست داد و به واحد ۳۲۶ ۱۳ رسید. مهم‌ترین بازندگان روز دوشنبه توکیو صادرکنندگان از قبیل تویوتا موتور، هونداموتور و گروه اقتصادی میزو بودند که هر یک بیش از ۳ درصد در روز دوشنبه ضرر دادند.

در چین شاخص اصلی شانگهای ۱/۵ درصد از دست داد، شاخص هنک‌‌سنگ در هنگ‌کنگ ۳۸۳‌۱ واحد یا ۵/۵ درصد از دست داد و به واحد ۲۳۸۱۹ رسید. در هند شاخص اصلی بازار سهام بمبئی ۹۸۷ واحد یا ۲/۵درصد از دست داد. بنا به تحلیل بی‌بی‌سی روز دوشنبه یازدهمین روز پیاپی ضرر برای بازارهای سهام بود که در ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه است.

تحلیل‌گران معتقدند، آنچه در حال حاضر در اقتصاد ایالات متحده رخ داده است، احتمالاً سبب خواهد شد که حجم تجارت درون منطقه‌ای در آسیا افزایش پیدا کند. آسیا، قاره‌ای پهناور و پرجمعیت است که می‌تواند مصرف‌کننده حجم عظیم کالاهایی باشد که در این قاره تولید می‌شود، با این همه هنوز این موضوع نتوانسته است اطمینان کافی را به بازارها بدهد تا بتواند خبر نگران‌کننده وضعیت اقتصاد آمریکا را جبران کند!

در بازار معاملات ارزی، ارزش یورو در مقابل ارزهای رقیب دلار و ین تنزل پیدا کرد. سخنان و لینک، عضو شورای بانک مرکزی اروپا که اظهار داشت، رشد اقتصادی منطقه یورو در سال‌جاری کمتر از میزانی باشد که تاکنون پیش‌بینی شده است، باعث کاهش شدید ارزش یورو در مقابل ین شد که در سال ۲۰۰۷ حداقل ۷/۳درصد افزایش در مقابل ین را تجربه کرده است.

روز دوشنبه هر یورو به ازای ۳۷/۱۵۴ین معامله شد که از ۳ اوت ۲۰۰۷ تاکنون بی‌سابقه است. همچنین نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای ۴۵۴۲/۱دلار برای هر یورو بود، این در حالی است که در آخرین ساعت روز جمعه در نیویورک هر یورو به ازای ۴۶۲۱/۱دلار معامله شده بود. هر دلار هم به ازای ۲۲/۱۰۶ین معامله شد.

وال‌استریت در حالی هفته جدید را آغاز خواهد کرد که امید و انگیزه زیادی برای یک شروع خوب را ندارد. به هر حال بازار یک سوال بزرگ دارد و آن اینکه چند وقت طول می‌کشد تا آنها بتوانند خود را احیاء کنند و تنها پاسخی که پیش روی آنها است، فعلا صبر است و اینکه بگذارند زمان اندکی بگذرد. در هفته پیش رو، وال استریت انتظار دریافت هیچ خبری نه از سوی دولت و نه از سوی کمپانی‌ها ندارد. بنابراین برای پیدا کردن عاملی تا جهت بازار را تعیین کند، باید به عملکرد خودش متمرکز شود. یکی از فعالان بازار می‌گوید ما در هفته‌های گذشته خبرهای بد زیادی دریافت کردیم؛ اما هنوز می‌توان منتظر اخبار بدتر بود.