ارمغان تورم 50 هزار درصدی

با انتشار اسکناس ۱۰میلیون دلاری

زیمبابوه برای تورم ۵۰۰۰۰درصدی آماده می‌شود

گروه بین‌الملل - بانک مرکزی زیمبابوه برای مقابله با تورم پنجاه‌هزاردرصدی این کشور و نیز کمبود حجم پول نقد، در اقدامی کم‌سابقه در اقتصاد، اسکناس ۱۰میلیون دلاری چاپ می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، زیمبابوه که در حال حاضر بدترین اقتصاد جهان از حیث عملکرد در هشت سال گذشته لقب گرفته است، با تورم غیرقابل تصور ۵۰۰۰۰درصدی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که تنها با اوضاع بحرانی به لحاظ اقتصادی در زمان جنگ دوم جهانی قابل‌مقایسه است.

اسکناس ۱۰میلیون دلاری زیمبابوه که قرار است از روز جمعه وارد بازار شود، ارزشی حدود ۹۰/۳دلار ایالات متحده و ۲/۲یورو در بازار سیاه دارد. مقامات اقتصادی زیمبابوه این اسکناس را «چک حامل» نام گذاشتند که قرار است اقتصاد از هم پاشیده زیمبابوه را سروسامان بخشد. این در حالی است که به نظر می‌رسد چاپ اسکناس جدید صرفا بتواند از انبوه مردمی که برای دریافت اسکناس جلوی بانک‌ها صف می‌کشند، کم کند.

جریان غیرمنطقی اقتصادی که در حال حاضر در زیمبابوه ایجاد شده، از چارچوب تحلیل‌های اقتصادی خارج شده است. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که تورم زیمبابوه تا پایان سال ۲۰۰۷ به ۷۰۰۰درصد برسد، اما تورم این کشور براساس آخرین آمارها و ارقام از ۵۰۰۰۰درصد گذشته است. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که اگر جریان تورم فزاینده ادامه پیدا کند، دولت پرزیدنت موگابه که آمریکا و انگلیس آن را عامل اصلی وضعیت نابسامان اقتصاد زیمبابوه می‌دانند، سقوط کند؛ اما با اینکه دولت نتوانسته است تورم را مهار کند، اما توانسته است دوام بیاورد.

قیمت‌ کالاها دراین کشور در هر هفته حداقل دو بار افزایش پیدا می‌کند. قیمت یک شمع دو برابر دستمزد روزانه یک کارگر است و مردم در حال حاضر یک قطعه نان را ۵۰برابر قیمت آن در سال گذشته می‌خرند. قفسه‌های فروشگاه‌ها خالی است و مردم به دلیل ناپایداری قیمت و تنزل وحشتناک ارزش پول ترجیح می‌دهند کالا را با کالا مبادله کنند. علاوه بر این برخی از مردم به پول‌هایی که مهاجران و وابستگانشان که به خارج مهاجرت کرده‌اند، وابسته هستند. به همین دلیل فروشگاه‌های زیمبابوه، فروش آن‌لاین دارند. به این ترتیب کارگران مهاجر زیمبابوه‌ای در خارج از کشور با مراجعه به وب‌سایت فروشگاه‌ها، کالا برای بستگان خود سفارش می‌دهند و پول خارجی به ازای آن می‌پردازند.تعداد بیکاران در کشور رو‌به افزایش‌است و از هر پنج نفر، چهار نفر بیکار هستند و به همین دلیل تعداد مهاجران از کشور افزایش یافته است. بر اساس آمارها، برآورد می‌شود که روزانه حدود ۳هزارنفر از مردم زیمبابوه به کشورهای مجاور پناه می‌برند.

همچنین کمبود انرژی باعث شده است که مردم در شهرهای بزرگ گاه حدود ۲۰ساعت در روز برق نداشته باشند و برخی شرکت‌ها که ارائه‌دهنده سوخت درکشور هستند، برای مردم پیام فرستاده‌اند که به کسانی خدمات ارائه می‌دهد که بتوانند قیمت سوخت را به دلار ایالات‌متحده پرداخت کنند. دولت تنها کاری که برای جلوگیری از این وضع تاکنون کرده، انتشار اسکناس بوده است. گیدئو گونو، رییس بانک‌مرکزی زیمبابوه از جامعه تجاری و بازرگانی کشور خواسته است تا قیمت‌ها را هر زمان که دولت ابتکارات و اقدامات جدیدی برای تعدیل و تطبیق واحد پول ملی انجام می‌دهد، افزایش ندهند. اما اقتصاددانان معتقدند اسکناس ۱۰میلیون دلاری جدید که درشت‌ترین اسکناس جهان است، اوضاع کنونی اقتصادی کشور را آشفته‌تر کند و باعث سردرگمی بیشتر مردم خواهد شد.

بسیاری اصلاحات ارضی را که پرزیدنت موگابه در اولین دوره ریاست‌جمهوری‌اش انجام داد، دلیل و عامل اصلی وضعیت «تورم تازنده» در کشور می‌دانند. وی زمین‌ها را از مالکان سفیدپوست آنها گرفت و به مردم و بیشتر مقامات دولتی بخشید و به این ترتیب از کارآیی بخش کشاورزی کاست. پرزیدنت موگابه هم تحریم‌های دو کشور انگلیس و آمریکا را علت اصلی وضع اخیر اقتصادی در کشور می‌داند.