کارکنان ایرباس «مرگ دلار» را نپذیرفتند

گروه بین‌الملل - کارکنان کمپانی سازنده هواپیماهای ایرباس این موضوع که دلار ضعیف بقای این کمپانی اروپایی را تهدید می‌کند رد کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی شورای کارگری کمپانی ایرباس گفت: ضعیف شدن ارزش دلار قطعا برای کمپانی مشکل ایجاد می‌کند اما تهدیدی برای موجودیت ما در بر ندارد. این در حالی است که گزارش دیگری حاکی از آن است که کمپانی مادر یعنی (EADS) ممکن است فروش کارخانه‌ها را به دلیل ضررهایی که از کاهش شدید ارزش دلار در هفته‌های اخیر ناشی می‌شود لغو کند. همچنین مدیرعامل ایرباس گفت تنزل ارزش دلار حیات کمپانی ما را تهدید می‌کند.

توماس اندرز، مدیرعامل ایرباس گفت: نرخ مبادله دلار و یورو به زیر خط قرمز رسیده است. او هشدار داد که طرح هزینه - پس‌انداز کمپانی باید تجدید نظر شده و تقلیل یابد برای این که بتوان با تاثیرات منفی تضعیف ارزش دلار جلوگیری کرد.

روز جمعه ارزش دلار در بازارهای جهانی به پایین‌ترین حد خود رسید و واقعا از خود رکورد تاریخی بر جای گذاشت.

هر یورو به ازای ۴۹۶۷/۱ دلار معامله شد و زنگ‌های خطر را با صدای بلندتری برای اروپا و اقتصاد آن به صدا درآورد. احتمال کاهش مجدد نرخ بهره در ایالات متحده سبب تنزل مجدد دلار شد. این در حالی است که انتظار نمی‌رود نرخ بهره در منطقه یورو و یا در بریتانیا تغییری پیدا کند.

یکی از مهم‌ترین دلایل نگرانی کمپانی ایرباس از تضعیف ارزش دلار این است که آنها محصولات خود را در اروپا با یورو تولید می‌کنند اما به دلار می‌فروشند. مدیران ایرباس می‌گویند: این موضوع به نفع کمپانی رقیب (بویینگ) است.

براساس گزارش مجله زیتونگ کمپانی EADS قرار نیست هر سه کارخانه خود در آلمان را بفروشد بلکه احتمال دارد آنها در هم ادغام کند و تبدیل به یک تاسیسات کند. ایرباس در حال حاضر ناگزیر شده است حدود ۱۰هزار نفر از پرسنل خود را تعدیل کند و برخی از شعبات و تاسیسات فرعی خود را برای کم کردن هزینه‌ها و جبران خسارت تاخیر در تولید جمبوجت A۳۸۰ بفروشد.

اوایل این ماه هم کمپانی ایرباس اعلام کرد آنها ممکن است مجبور شوند تا طرح‌های تعدیل و بازسازی خود را به دلیل ضرر بیش از انتظار در سه ماه سوم عمیق‌تر کنند.

کمپانی ایرباس ضرر خالص خود را ۷۷۶میلیون یورو (۱۴/۱میلیارد دلار) در سال جاری تاکنون اعلام کرده است این در حالی است که ایرباس در سال ۲۰۰۶، ۱۸۹میلیون یورو ضرر کرده است.

البته ضرر مذکور به دلیل تنزل ارزش دلار در مقابل یورو نیست بلکه تاخیر در تولید طرح‌های جدید این کمپانی مانند A۳۸۰ و نیز هواپیمای نظامی A۴۰۰M بود که به درآمد کمپانی ضرر رساند.

طرح‌های ماجراجویانه و متهورانه ایرباس برای تولید هواپیمایی غول‌پیکر A۳۸۰ توجه جهان را برانگیخت اما به دلایل مختلف از جمله نبود تجهیزات و امکانات فرودگاهی بر ای فرود و برخاستن این جمبوجت هم تولید و هم اولین پرواز آن با تاخیر و تعویق انجام شد.

مقامات ایرباس اعلام کردند که درآمد کمپانی در کل سال جاری هم کاهش خواهد داشت. ایرباس پس از این خسارات تصمیم گرفت تا با تدوین طرح هزینه - پس‌انداز و نیز تعدیل نیرو به منظور کاهش هزینه‌ها میزان خسارات مالی کمپانی را محدد کند.

در ماه سپتامبر فابریک بریگر مدیر عملیاتی ایرباس گفت: آنها یک میلیارد یوروی دیگر به صندوق پس‌اندازهای این کمپانی در سال جاری باید اضافه کنند. این در حالی است که پیش از این قرار بود در سال جاری ۳۵/۱میلیارد یورو به صندوق واریز شود.

به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت اخیر ایرباس اگر ارزش دلار همچنان رو به تنزل رود مقامات و مدیران ایرباس ناگزیر از تغییر سیاست فروش خود شوند.