لبنان بدون رییس‌جمهوری

گروه بین‌الملل- ساعت بیست و چهار روز جمعه دوره ریاست جمهوری امیل لحود رییس‌جمهوری لبنان به پایان رسید و وی صبح دیروز رسما کاخ بعبدا محل استقرار رییس‌جمهوری لبنان را ترک کرد. امیل لحود در حالی به دوران ریاست جمهوری خود پایان داد که صبح جمعه جلسه انتخاب رییس‌جمهوری جدید در پارلمان لبنان به حد نصاب نرسید و مجلس نتوانست جانشین امیل لحود را انتخاب کند. هیچ یک از چهار سناریویی که برای انتخاب رییس‌جمهوری جدید از سوی رهبر مسیحیان مارونی لبنان پیشنهاد شده بود مورد توافق گروه‌های سیاسی قرار نگرفت. کشور بدون رییس‌جمهوری لبنان در حال حاضر با سرگردانی سیاسی روبه‌رو شده است و بیم آن می‌رود که به ناآرامی‌های اجتماعی منجر شود.

امیل لحود در ساعات پایانی روز جمعه و پیش از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش طی حکمی در لبنان وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و کلیه امور امنیتی را به ارتش واگذار کرد و همه نیروهای امنیتی کشور را تحت کنترل ارتش درآورد. امیل لحود همچنین دولت فواد سینیوره نخست‌وزیر لبنان را غیر قانونی و ادامه فعالیت آن را خلاف قانون اساسی عنوان کرد. با این وجود فواد سینیوره اعلام کرد که ساختمان نخست‌وزیری را ترک نکرده و دولتش به طور موقت به کار ادامه می‌دهد. بر طبق قانون اساسی لبنان پس از پایان یافتن دوره ریاست جمهوری، نخست‌وزیر نیز باید استعفا کرده و کابینه خود را تحویل دهد. اما با توجه به اختلافات بین لحود و سینیوره این امر بعید به نظر می‌رسد. گفته می‌شود دولت سینیوره و احزاب نزدیک به دولت با چراغ سبز کاخ سفید انتخابات روز جمعه را آبستراکسیون کردند. جلسه انتخاب ریاست جمهوری لبنان به جمعه پیش رو موکول شده است. در صورتی که طرف‌های درگیر نتوانند در این جلسه رییس‌جمهوری جدید را انتخاب کنند، براساس قانون اساسی ارتش لبنان کنترل امور کشور را بر عهده خواهد گرفت و پارلمان منحل می‌شود. با انحلال پارلمان انتخابات سراسری برگزار شده و ترکیب جدید پارلمان رییس‌جمهوری بعدی را انتخاب خواهد کرد.

امیل لحود، رییس‌جمهور لبنان، پیش از ترک کاخ ریاست جمهوری این کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از من باید رییس‌جمهوری با قدرت به معنای واقعی کلمه روی کار آید و در صورت عدم تحقق این امر در نزدیک‌ترین زمان ممکن لبنان تاوان سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: در لبنان دموکراتیک رییس‌جمهور باید براساس توافق دو سوم نمایندگان پارلمان انتخاب شود.

لحود خاطر نشان کرد که دولت فواد سینیوره نخست وزیر لبنان که از حمایت غرب و کشورهای غربی برخوردار است، فاقد مشروعیت است.

لحود همچنین تاکید کرد: به دلیل عدم انتخاب رییس‌جمهور جدید لبنان در مهلت قانونی و عدم مشروعیت دولت لبنان از ۱۱ نوامبر سال ۲۰۰۶ تاکنون این دولت نمی‌تواند به صورت قانونی به فعالیتش ادامه دهد، لذا وی با استفاده از اختیارات قانونی‌اش از ۲۴ نوامبر وضعیت اضطراری اعلام کرده و ارتش را مکلف به اجرای امنیت در سراسر کشور کرده‌است.

وی همچنین عنوان داشت: بر این اساس، تمامی نیروهای امنیتی لبنان تحت امر ارتش در می‌آیند.

در همین حال، احمد فتفت وزیر جوانان و ورزش لبنان از دولت سنیوره، تصمیم لحود را غیر قانونی و بی‌ارزش خواند.

وی در خصوص دلیل مخالفت دولت لبنان با این تصمیم گفت: هر گونه تصمیم‌گیری در خصوص اعلام وضعیت اضطراری و واگذاری مسوولیت‌های کشور به ارتش بر اساس قانون باید توسط کابینه صورت گیرد و رییس‌جمهور به هیچ عنوان صلاحیت قانونی برای اتخاذ چنین تصمیمی ندارد و حتی در صورت تصمیم کابینه برای اعلام وضعیت اضطراری این وضعیت تنها تا ۷ روز مشروعیت دارد و پس از آن دولت باید برای تمدید مسوولیتش به پارلمان مراجعه کند.

فتفت تصریح کرد: دولت لبنان هم‌چنان با اختیارات کامل به وظایفش ادامه خواهد داد.

وی که بیانیه کابینه لبنان را در این خصوص قرائت می‌کرد، گفت: لازم به یادآوری نیست که دولت لبنان یک دولت قانونی و مشروع است.

سعد حریری رهبر اکثریت پارلمان لبنان نیز پیش از ترک پارلمان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما به عنوان نمایندگان گروه ۱۴ مارس ضمن احترام به تمام ارزش‌های دموکراتیک در پارلمانی که متعلق به همه ملت لبنان است حضور یافتیم تا بگوییم خواهان انتخاب رییس‌جمهوری توافقی برای شش سال آینده هستیم و هیچ کس نمی‌تواند قانون اساسی را براساس آنچه که می‌خواهد تفسیر کند.

سعد حریری همچنین پس از دیدار با نصرالله صفیر اسقف مارونی‌های لبنان تاکید کرد که به تلاش‌هایش با بنیه بری جهت دستیابی به توافق در خصوص رییس‌جمهور آینده لبنان ادامه خواهد داد.

رییس پارلمان لبنان نیز عصر روز جمعه در تماس تلفنی با عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب و احمد ابوالغیظ وزیر امور خارجه مصر آنها را در جریان آخرین تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری لبنان قرار داد.

دفتر نبیه بری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: احزاب لبنانی به تلاش‌هایشان جهت دستیابی به نامزد توافقی انتخابات و پایان دادن به بحران سیاسی لبنان طی روزهای باقیمانده ادامه خواهند داد.

ابوالغیظ نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی در قاهره بر ضرورت افزایش تلاش‌های کشورهای عربی و بین‌المللی به‌منظور کمک به لبنانی‌ها در این شرایط سخت و دشوار تاکید کرد.

وی از احزاب سیاسی لبنان خواست تا تعامل مثبتی را همراه با رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند و از این فرصت برای حل بحران این کشور استفاده کنند.

وزیر امور خارجه مصر تاکید کرد: با توجه به وجود قانون اساسی در لبنان که نحوه انتخاب رییس‌جمهور را مشخص کرده نباید موانع موجود بر سر انتخاب رییس‌جمهور جدید ادامه یابد.

وی عنوان داشت: تعطیلی روند انتخابات و ایجاد شکاف سیاسی به نفع هیچ کس نیست و تنها به افزایش بحران و تنش در لبنان منجر می‌شود.

از سوی دیگر، پاریس بار دیگر بر میانجیگری‌اش برای حل بحران لبنان تاکید کرد.

یک مقام مسوول فرانسوی به روزنامه الشرق الاوسط- چاپ لندن- گفت: برنار کوشنه وزیر امور خارجه فرانسه از گروه ۱۴ مارس قول گرفته که به هیچ عنوان به گزینه انتخاب رییس‌جمهور جدید براساس معیار نیم به علاوه یک روی نیاورند.

وی در خصوص طرح پیشنهادی میشل عون برای حل بحران سیاسی لبنان گفت: این مساله به خود لبنانی‌ها باز می‌گردد و باید در خصوص آن تصمیم‌گیری کنند.

در همین حال، اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای از عدم توانایی لبنانی‌ها در انتخاب رییس‌جمهور کشور در مهلت قانونی ارائه شده ابراز تاسف کرد.

پرتغال که ریاست دوره‌ای این اتحادیه را بر عهده دارد، با صدور بیانیه‌ای از احزاب سیاسی لبنان خواست تا جهت انتخاب رییس‌جمهور جدید در نزدیک‌ترین زمان ممکن به مذاکرات ادامه دهند.

در این بیانیه همچنین از احزاب لبنانی خواسته شده تا به قانون اساسی احترام گذاشته و از اقداماتی که به ایجاد تنش و بحران بیشتر منجر شود خودداری کنند.

اتحادیه اروپا در این بیانیه پایبندی‌اش را به حفظ استقلال و حاکمیت لبنان در شرایط سخت و دشوار حاکم بر این کشور اعلام کرده و ثبات لبنان را برای کل منطقه مهم دانست.

حسنی مبارک رییس‌جمهور مصر نیز در تماس تلفنی با سنیوره در خصوص آخرین تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری گفت‌وگو کرد. وزارت امور خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای از احزاب لبنانی خواست تا خویشتن‌داری کنند.