گروه بین‌الملل- بازارهای سهام جهان در تعطیلی وال استریت به مناسبت روز شکرگزاری وضع متفاوتی داشتند، اروپا صعود و آسیا نزول را تجربه کردند.

به گزارش رویتر، بازارهای سهام آسیایی در روز جمعه به دو عامل مهم یکی احتمال کاهش سرعت اقتصاد چین به منظور جلوگیری از تورم و آنچه از آن تورم شتابنده یا «Rampont» گفته می‌شود که تخریب زیادی سر راه خود ایجاد می‌کند و دیگری کسادی جدی اقتصادی آمریکا که باعث تنزل روز چهارشنبه وال استریت یک روز قبل از روز شکرگزاری شد. در حالی که همواره روز شکرگزاری نوید آغاز رونق در فصل خرید در آخرین ماه سال یعنی دسامبر به مناسبت سال نو است. اما درست در آستانه شروع این فصل، وزارت بازرگانی ایالات متحده در گزارش اعلام کرد، میزان خرده‌فروشی در ماه اکتبر فقط ۲/۰درصد افزایش داشته است که در مقایسه با ماه سپتامبر که میزان خرده‌فروشی ۷/۰درصد ترقی کرده، تنزل جدی را نشان می‌دهد. دیگر روشن است که کاهش خرید مردم چه دلایلی دارد، اما موضوعی که هنوز بازار ما را نگران می‌کند، این است که میزان تاثیر بحران اعتبارات و وام و نیز رکود بخش مسکن در ایالات متحده چه میزان خسارت به بار می‌آورد و چه مدت زمان طول می‌کشد، به ویژه آنکه غیر از وال - مارت، برخی دیگر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی در آمریکا مانند جی.اس.پنی ماه گذشته تنزل درآمد تجربه کرده‌اند، تحلیلگران معتقدند، اگر مصرف‌کنندگان از خرج کردن در این فصل خودداری کنند، باید کسادی جدیدتری در ماه‌های آینده باشیم زیرا عدم تمایل مردم به خرید علاوه‌بر وجود واقعیاتی نظیر بالا بودن قیمت نفت نشان‌دهنده رکود روانی هم در نزد مردم است که آنها را از ریسک خرید بازمی‌دارد.

شاخص سهام نیکی در توکیو روز جمعه به میزان محدود ۳۴/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۴۸۸۷ رسید. تنها دلیلی که سرمایه‌گذاران توکیو را در روز سه‌شنبه به این رونق محدود ترغیب کرد تقویت ارزش دلار در مقابل ین بود که فرصتی مغتنم را پس از هفته‌ها به صادرکنندگان ژاپنی هدیه کرد. در هنگ‌کنگ، شاخص هنگ‌سنگ تنزل حیرت‌انگیز ۶۱۳واحدی یا ۳/۲درصد را تجربه کرد و به واحد ۰۰۴ ۲۶ رسید. به اعتقاد تحیلگران سیاست‌های کلان اقتصادی چین در جهت مهار رشد اقتصادی این کشور باعث نگرانی در هنگ‌کنگ و تنزل شاخص سهام در این سرزمین و نیز در خود چین شد. مقامات چینی اعلام کردند برای جلوگیری از رشد حباب در بازارهای سهام این کشور نیازمند سیاست‌های تدافعی بیشتری است. تحلیلگران درباره وضعیت بازارهای آسیایی در روز جمعه معتقدند، بازار اعتمادنفس لازم را برای رونق در روز جمعه نداشت. شاخص سهام شانگهای ۴/۴درصد از دست داد و به واحد ۴۹۸۴ رسید.

در اروپا، شاخص سهام FTSE لندن، ۴/۱درصد در روز پنج‌شنبه به دست آورد، واکس آلمان ۶/۰درصد و CAC-۴۰ فرانسه نیز ۷/۰درصد افزایش یافتند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل یورو کاهش اما در مقابل ین افزایش یافت. روز جمعه در آسیا هر یورو به ازای ۴۸۶۰/۱دلار معامله شد که نسبت به روز قبل که هر یورو به ازای ۴۸۴۸/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار تنزل نشان می‌داد.

نرخ برابری دلار در برابر ین اما دگرگون بود و هر دلار آمریکا به ازای ۱۰۹ین معامله شد، حال آنکه روز چهارشنبه هر دلار به ازای ۲۵/۱۰۸ ین معامله شده که نشان می‌دهد، ارزش دلار در مقابل ین اندکی افزایش یافته است.