گروه بین‌الملل - پاکستان تصمیم کشورهای مشترک‌المنافع مبنی‌بر تعلیق عضویت پاکستان را در این سازمان به دلیل اعلام وضعیت اضطراری در کشور غیرموجه و بی‌دلیل خواند.

به گزارش رویتر از اسلام‌آباد وزیر امور خارجه پاکستان گفت، سازمان کشورهای مشترک‌المنافع نتوانسته است بحران‌ داخلی پاکستان را درک کند، وی افزود، ما پس از تصمیم اخیر، قطعا در روابط خود با این سازمان تجدیدنظر خواهیم کرد. دان مک‌کینون، دبیرکل سازمان کشورهای مشترک‌المنافع گفت، عضویت پاکستان به دلیل تعویق انداختن در پروسه دموکراسی در کشور، به حالت تعلیق درآمده است. به نظر آنها، اعلام وضعیت اضطراری در پاکستان که هنوز ادامه دارد و پایانی هم بر آن معلوم نیست، نقض حکومت دموکراسی در این کشور به شمار می‌رود. پس از دیدار جان نگرو پونته فرستاده ایالات‌متحده، عمران‌خان رهبر مخالفان در پاکستان آزاد شد اما به‌رغم این تغییرات جامعه کشورهای مشترک‌المنافع تصمیم به تعلیق عضویت پاکستان گرفت، به نظر آنها اقدامات اخیر مشرف اصلا کافی نیست و تنها پایان وضعیت اضطراری در کشور و تعیین تاریخ دقیق انتخابات می‌تواند باعث لغو تصمیم این سازمان شود.

هنوز این تصمیم به رای گذاشته نشده است، اما پس از مذاکرات فشرده یک روزه، توافق بر سر آن حاصل شده است. مک کنیون گفت، وضعیت حاضر پاکستان نقض ارزش‌ها و اصول بنیادین جامعه کشورهای مشترک‌المنافع است.

سفیر پاکستان در ایالات‌متحده محمدعلی درانی به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت دولت پاکستان علاقه‌مند به پایان هر چه زودتر وضعیت اضطراری در کشور است اما ما براساس وضعیت بحران در پاکستان و مصلحت و شرایط کشور باید تصمیم بگیریم نه به دلیل فشار‌های خارجی.

روز پنجشنبه ژنرال مشرف اعلام کرد او از ریاست ارتش کناره‌گیری خواهد کرد، علاوه‌بر این، وی دستور آزادی ۳۴۰۰نفر از زندانیانی که در یک ماه اخیر دستگیر شده‌اند را داده است، اما جامعه بین‌المللی این اقدامات را کافی نمی‌داند. این دومین بار است که عضویت پاکستان از جامعه کشورهای مشترک‌المنافع به حالت تعلیق درمی‌آید. بار قبل پس از کودتای ژنرال مشرف در سال ۱۹۹۹ علیه نواز شریف بود که از شرکت در نشست‌های سازمان محروم شد اما در سال ۲۰۰۴ این وضعیت خاتمه یافت.

جامعه کشورهای مشترک‌المنافع به پاکستان ۱۰روز مهلت داده است تا وضعیت را به حالت عادی بازگرداند و در صورت عدم‌بازگشت وضعیت عادی، تعلیق عضویت پاکستان به مرحله اجرا درمی‌آید. آنها همچنین از ژنرال مشرف خواسته‌اند از فرماندهی ارتش کناره‌گیری کرده و زندانیان سیاسی را هم آزاد نماید و از محدودیت فعالیت مطبوعات و رسانه‌ها جلوگیری کند.

در روز سوم نوامبر، پس از آنکه دادگاه عالی کشور صلاحیت ژنرال مشرف را برای کاندیداتوری در انتخابات تایید نکرد، وی اعلام وضعیت اضطراری کرد و تظاهرات وکلای مخالف را شدیدا سرکوب و ده‌ها مخالف و معترض را به زندان انداخت. مشرف در پاسخ به انتقادات بین‌المللی از تصمیم خود مبنی بر اعلام وضعیت اضطراری دفاع کرد و آن را در جهت منافع ملی کشور خوانده‌. این در حالی است که به نظر می‌رسید دولت پاکستان پس از آغاز مذاکرات با بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان و حصول توافق با وی در پی برقراری آرامش و تعادل پایداری به لحاظ سیاسی و نظامی است.

اما انفجار بمب در مراسم استقبال از بی‌نظیر بوتو رای دادگاه عالی درباره عدم صلاحیت وی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری معادلات وی را بر هم زد.

فعالیت و نفوذ گروه‌های رادیکال اسلامی در پاکستان هم در سطح دولتی و هم در سطح جامعه و میان طوایف و گروه‌های مردم به معضلی بزرگ برای این کشور تبدیل شده است.

این موضوع از جهت پیوند نزدیک ارتش و سرویس جاسوسی پاکستان با گروه‌های اسلامی شکل جدی‌تری به خود گرفته است و وضعیت پیچیده‌ای را رقم زده است که حتی نخست‌وزیری بی‌نظیر بوتو هم نمی‌تواند باعث مهار آن شود.

نواز شریف نخست وزیر معزول و سابق پاکستان که با کودتای نظامی مشرف مواجه شد در هنگامه اعلام تصمیم احتمالی جامعه کشورهای مشترک‌المنافع مبنی بر تعلیق عضویت این کشور اعلام کرده است به کشور خود حتی در چنین شرایطی باز خواهد گشت. نواز شریف یک ماه قبل هم تصمیم گرفت به پاکستان بازگردد و بعد به لاهور موطن خود برود اما دولت پاکستان به راحتی او را از فرودگاه دیپورت کرد و او مجددا به عربستان سعودی بازگشت. اما مشرف تاکید کرده است که فقط پس از پایان انتخابات به شریف اجازه بازگشت به پاکستان را خواهد داد. شجاعت حسین چودری رییس حزب مسلم لیگ شاخه طرفدار مشرف در سخنانی طنز‌آمیز گفت: ما آماده‌ هستیم با او (شریف) مواجه شویم و او هم باید آماده باشد با مردم مواجه شود.

منظور او از مواجهه شریف با مردم، انتخابات آینده بود که به اعتقاد آنان اگر شریف در انتخابات شرکت کند معلوم خواهد شد او چه پایگاهی در کشور دارد.