اقتصادمداران جهان نگران آینده رشد اقتصادی

گروه بین‌الملل- دیروز بسیاری از سران اقتصادی جهان نگرانی خود را از کاهش رشد اقتصادی جهان ابراز کردند. هر چند سران اقتصاد جهان روی این نکته اتفاق نظر دارند که رشد اقتصاد جهانی شرایط بحرانی ندارد اما ادامه این وضعیت می‌تواند موجبات کاهش بیشتر سرعت رشد اقتصاد را فراهم کند. رابرت زولیک رییس بانک جهانی که در جمع سران سازمان تجارت جهانی سخن می‌گفت با اشاره به کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان خواستار افزایش حجم مبادلات تجاری بین کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی شد. رابرت زولیک با تاکید بر این مساله که افزایش صادرات موجب افزایش رشد اقتصادی کشورها شد گفت: گفت‌وگوی تجارت آزاد (دور دوحه) باید هر چه سریع‌تر از سرگرفته شود. طرف‌های درگیر در این مذاکرات باید برای رسیدن به نتایج عینی مسائل قابل حل را بررسی کرده و از پیش فرض‌های غیرعملی چشم‌پوشی کنند. رابرت زولیک شرایط اقتصاد جهانی را حساس توصیف کرد و گفت: باید از ایجاد هر مانعی که موجب کم شدن تحرک اقتصاد جهان می‌شود جلوگیری کرد. وی همچنین خواستار کاهش یارانه‌های کشاورزی در اتحادیه اروپا و آمریکا شد.

ژان کلود تریشه رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا دیگر اقتصاددانی بود که دیروز نسبت به آینده اقتصاد جهان هشدار داد. تریشه با بیان اینکه رشد اقتصادی پایدار در جهان در شرایطی به وجود می‌آید که همه کشورها از رشد مطلوبی برخوردار باشند از دولت‌های اروپایی خواست که تلاش بیشتری را در این راه به خرج دهند. رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا کاهش مصرف داخلی را در سطح کشورهای عضو این اتحادیه از نگرانی‌های این بانک اعلام کرد. به عقیده تریشه تداوم این وضعیت موجبات کاهش رشد اقتصاد کشورهای اتحادیه اروپا را فراهم می‌کند که در میان مدت بر رشد اقتصاد جهان تاثیر منفی خواهد داشت. تریشه در همین حال به طور ضمنی از سیاست‌های اتحادیه اروپا در تجارت خارجی با کشورهای خارج از این ا تحادیه نیز انتقاد کرد و افزایش صادرات را یکی از ارکان رشد اقتصادی باثبات عنوان کرد.

دومینک استراوس کان رییس صندوق بین‌المللی پول نیز روز پنج‌شنبه طی یک سخنرانی از لزوم مشارکت دادن کشورهای کوچک و در حال توسعه در اقتصاد جهان سخن به میان آورد. به عقیده استراوس کان ورود کشورهای در حال توسعه به بازی اقتصاد جهانی از یک سو آنها را قوی‌تر کرده و فرآیند توسعه در آنها را تسریع و تسهیل می‌کند و از سوی دیگر تضمین قوی برای رشد اقتصادی جهان ایجاد می‌کند. کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده یکی دیگر از نگرانی‌های صندوق‌ بین‌المللی پول عنوان شد. کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده به عنوان موتور رشد اقتصادی جهان، آینده رشد اقتصادی را تهدید می‌کند.

هنری پاولسون وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز با اعتراف به وجود بحران اقتصادی در برخی بخش‌های اقتصادی آمریکا، این بحران را در بخش مسکن بسیار گسترده عنوان کرد. هنری پاولسون در جمع خبرنگاران عنوان کرد که مشکلات بخش مسکن هنوز حل نشده و احتمال بازگشت یک رکود قوی دیگر وجود دارد. بحران مسکن آمریکا موجب شده تا وام‌گیرندگان آمریکایی نتوانند وام‌های خود را بازپرداخت کنند و بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری را با بحران نقدینگی روبه‌رو کرد. به عقیده خزانه‌دار آمریکا رشد اقتصادی این کشور کاهش خواهد یافت اما این کاهش بحران به دنبال نخواهد داشت.

بن برنانکی رییس فدرال رزرو، بانک مرکزی، ایالات متحده نیز در سخنرانی هفته گذشته خود نسبت به بحران‌هایی همچون بحران مالی و اعتباری هشدار داد. به گفته برنانکی پیش‌بینی بانک مرکزی برای رشد اقتصادی سال آینده با کاهش چشم‌گیری روبه‌رو بوده است. در حالی که پیش از این بانک مرکزی ایالات متحده ۵/۲درصد را برای کف رشد اقتصادی سال ۲۰۰۸ در نظر گرفته بود، گزارش جدید نشان می‌دهد که اکنون ۵/۲درصد به عنوان سقف رشد اقتصادی اعلام شده است. بر اساس این گزارش میانگین رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۰۸ می‌تواند تا ۸/۱درصد نیز سقوط کند.

رییس بانک مرکزی نیز نسبت به کاهش رشد اقتصاد جهان در سال آینده هشدار داد. به گفته ژائوژیاچوان رشد اقتصادی چین در سال آینده کاهش پیدا خواهد کرد. رییس بانک مرکزی چین کاهش معاملات مسکن در ایالات متحده را مشکل اصلی اقتصاد جهان عنوان کرد. تحلیل‌گران عقیده دارند چینی‌ها می‌خواهند با کاهش رشد اقتصادی خود از اثرات تورمی آن جلوگیری کنند.