گروه بین‌الملل- خبر کاهش هنگفت‌ درآمد سیتی‌گروپ و گلدمن‌ساچز موجب تنزل شاخص‌های مهم وال‌استریت در اولین روز هفته شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، علاوه بر خبر کاهش درآمد بانک‌ها، اخبار ناخوش از وضعیت بازار مسکن در ایالات متحده نگرانی را درباره شرایط ضعیف بخش مسکن تقویت کرد. بازار فعال در آستانه فصلی قرار دارد که به طور سنتی فصل خرید مردم به دلیل سال نو است و خبر بدی که بتواند اعتماد مردم را ذیل کند و آنها را از خرید باز دارد، رونق سنتی دسامبر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

یکی از تحلیل‌گران بازار در مورد شرایط اخیر و اخبار ناخوشایند از وضعیت مسکن بانک‌ها و مسکن که گویی قصد بهبود ندارد، معتقد است، من فکر می‌کنم عمده زیادی از مردم هنوز اخبار هفته گذشته را هضم کرده‌اند و به درستی نگران وضع اقتصاد و درآمد کمپانی‌های بزرگ هستند. به نظر می‌رسد نگرانی‌ها درباره بخش مالی پایانی ندارد و تنزل درآمدها همچنان ادامه دارد.

با تنزل سهام در روز دوشنبه، وال‌استریت از مجموع هشت روز کاری، هفت روز تنزل داشته است، با این همه در پایان هفته پرآشوب و نشیب و فراز گذشته، شاخص‌ها کار خود را با سود به پایان رساندند، اما معلوم نیست که سرانجام شاخص‌های سهام در پایان سال سودی دشت بکنند.

در شرایط فعلی انتظار می‌رود وال‌استریت هر آنچه در ماه‌های رونق خود به دست آورده را از دست بدهد.

به این ترتیب روز سه‌شنبه شاخص سهام وال‌استریت ۲۱۸ واحد یا ۶۶/۱درصد از دست داد و سرانجام به واحد ۱۲۹۵۸ یعنی زیر واحد ۱۳۰۰۰ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۲۵ واحد یا ۷۵/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۴۳۳رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۴۴واحد یا ۶۶/۱درصد تنزل یافت و به واحد ۲۵۹۳ رسید. شاخص سهام راسل ۲۰۰۰ که از مجموع سهام کمپانی نزدک ۴۴ واحد یا ۶۶/۱درصد تنزل یافت و به واحد ۲۵۹۳ رسید.

شاخص سهام راسل ۲۰۰۰ که از مجموع سهام کمپانی‌های کوچک تشکیل شده است هم در روز دوشنبه ۱۹ واحد یا ۴۹/۲درصد تنزل یافت.

تنزل شدید وال‌استریت در روز سه‌شنبه باعث کاهش شاخص‌‌ها در بازار سهام توکیو و سایر بازارهای آسیایی در روز سه‌شنبه شد.

بازارهای آسیایی تقریبا بهترین عملکرد را در میان بازارهای جهان در سا‌ل‌جاری داشته‌اند، اما افزایش ریسک وام در ایالات متحده و تاثیر شان بر صنعت بانکی بر اقتصاد ایالات متحده، بازارهای مالی جهانی را از ماه اوت تاکنون تحت‌الشعاع قرار داده است. سرمایه‌گذاران در آسیا به ویژه صادرکنندگان، درباره کسادی اقتصادی آمریکا نگران هستند. در توکیو شاخص سهام نیکی بدترین روز خود را در سال اخیر سپری کرد و ۹/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۴۷۵۷ رسید. در هنگ‌کنگ شاخص هنگ‌سنگ ۶/۳درصد از دست داد.

بازارهای اروپایی هم روز بدی را در اولین روز هفته سپری کردند. شاخص سهام FTSE لندن، ۷۱/۲درصد از دست داد، داکس آلمان ۳۲/۱درصد کاهش یافت و CAC-۴۰ فرانسه تحت‌تاثیر بحران اقتصادی اعتبارات و نیز بحران سیاسی گسترش اعتصابات در این کشور ۶۵/۱درصد از دست داد. در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب یورو و ین تنزل یافت. روز دوشنبه نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۴۷۵۲/۱دلار رسید.

تحلیل‌گران فشار ناشی از کسادی اقتصادی آمریکا را عامل تضعیف ارزش دلار می‌دانند. هر دلار به ازای ۷۴/۱۰۹ین معامله شد، حال آنکه روز قبل هر دلار به ازای ۰۷/۱۱۱ ین معامله شده بود. قیمت نفت هم روز دوشنبه در نیویورک افزایش یافت و هر بشکه نفت با ۸۰سنت افزایش به ۶۴/۹۴دلار برای هر بشکه رسید.