سران آسه‌آن منشور حقوق بشر را امضا کردند

گروه بین‌الملل- سران مجمع کشورهای آسیای جنوب‌شرقی (آسه‌آن) منشوری که در آن متعهد به رعایت حقوق بشر و دموکراسی شده‌اند، را امضا کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این سند که توسط ده کشور از اعضای این سازمان در سنگاپور تایید شده است. اصول آسه‌آن را برای اولین‌بار در چهل سال عمر این سازمان تدوین کرد. اما این سند در حالی به امضا رسید که حقوق بشر در یکی از کشورهای عضو این سازمان به شدت دارد نقض می‌شود. منتقدان معتقدند این منشور حکومت نظامی در برمه را کنترل و مهار نخواهد کرد. ژنرال‌های حاکم در برمه خشم جامعه بین‌المللی را وقتی به طور بیرحمانه‌ای تظاهرات ضدحکومتی در برمه را سرکوب کردند، برانگیختند. در جریان این سرکوب ۱۵ نفر کشته و هزاران نفر زندانی شدند. مجادله به کنفرانس سران آ‌سه‌آن هم سرایت کرد و سنگاپور کشور میزبان فرستاده ویژه سازمان ملل را به کنفرانس دعوت کرد تا سخنرانی ایراد کند، اما مقامات برمه مخالفت کردند و سرانجام توانستند با حمایت ۸ عضو دیگر سازمان، سخنرانی گمبری، فرستاده ویژه سازمان ملل را لغو کند. پیش از این یکی از مقامات آمریکا گفته بود، اگر سازمان آسه‌آن نتواند بحران برمه را اداره کند و به آن پایان بخشد، اعتبار آن در خطر است.

یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی که در این منشور داده شده است، تشکیل سازمان حقوق بشر منطقه‌ای است. اما منتقدان می‌گویند: از آنجایی که براساس این منشور نمی‌توان کشور خاطی را تنبیه و مجازات کرد، این سازمان تاثیر محدودی خواهد داشت. مذاکره‌کنندگان با طرح‌های رادیکال‌تر برای اساسنامه این سازمان مخالفت کردند. علی العطاس، وزیر خارجه سابق اندونزی که در تهیه پیش‌نویس این منشور کمک کرده است، گفت: درست است که این منشور با ایده‌آل خیلی فاصله دارد، اما خود قدمی به جلو محسوب می‌شود.

پس از امضای این قرارداد، لی لوونگ، نخست وزیر سنگاپور گفت، این منشور راه را برای همکاری نزدیک میان اعضای سازمان باز خواهد کرد. او گفت: برای اینکه آسه‌آن را قدرتمند سازیم، باید همگرایی منطقه‌ای را تسریع و عمیق‌تر کنیم. بنابراین منشور حقوق بشر گام اساسی در این فرآیند است.