اختلاف‌نظر بانک جهانی و IMF در مورد رشد اقتصادی جهان

گروه بین‌الملل- سخنرانی کارشناسان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در اجلاس مشترک سالانه این دو نهاد مالی بین‌المللی نشان داد که موضع این دو سازمان در مورد آینده رشد اقتصادی جهان با یکدیگر متفاوت است. در حالی که صندوق بین‌المللی پول در این اجلاس نسبت به کاهش رشد اقتصادی جهان هشدار داد و آینده رشد اقتصادی جهان را مبهم توصیف کرد، بانک جهانی در گزارش خود اعلام کرد جهان همچنان با قدرت به رشد اقتصادی ادامه می‌دهد. بانک جهانی در گزارش خود با اشاره به اینکه فضای رشد اقتصادی روشن است گفت: نشانه‌های امیدوارکننده برای رشد اقتصادی قدرتمند بیشتر از عوامل کاهش رشد اقتصادی است و به این ترتیب می‌توان گفت که جهان در سال ۲۰۰۸ نیز روزهای اقتصادی خوبی را پشت سر خواهد گذاشت. به عقیده تحلیلگران علت مخالفت بانک جهانی با کاهش چشمگیر رشد اقتصادی جهان این است که بانک جهانی نمی‌خواهد بر کسادی اقتصاد ایالات متحده و بحران‌هایی که این کشور با آن روبه‌رو است انگشت بگذارد. بانک جهانی قطعا به خوبی کارشناسان صندوق بین‌المللی پول می‌داند که رشد اقتصادی ایالات متحده به سبب کاهش فعالیت در بخش مسکن و همچنین کاهش ارزش دلار در خطر قرار گرفته و به نسبت ابتدای سال سقوط چشمگیری را تجربه خواهد کرد. اما آنها تمایلی به بازگو کردن آن ندارند.

بانک جهانی پیش‌بینی رشد اقتصادی ۵‌درصدی را برای سال آینده جهان ارائه کرده است در حالی که این رقم از دیدگاه صندوق بین‌المللی پول ۸/۴درصد است.

رابرت زولیک رییس جدید بانک جهانی و رودریگو راتو، رییس صندوق بین‌المللی پول که به زودی جای خود را به دومینک استراوس کان می‌دهد، دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر لزوم مبارزه با فقر تاکید کردند. رابرت زولیک در این کنفرانس خبری گفت که رشد اقتصادی جهان می‌تواند با قدرت ادامه پیدا کند اگر کشورهای فقیر نیز بیشتر در عرصه اقتصاد جهانی وارد شوند.

رییس بانک جهانی با اشاره به این که کشورهای فقیر توان ورود به تنهایی را ندارند، گفت: کشورهای ثروتمند باید در راه ورود کشورهای در حال توسعه به چرخه اقتصاد جهانی از آنها پشتیبانی کنند.

زولیک افزود: در صورتی که کشورهای ثروتمند به تعهدات خود در جریان اجلاس سال ۲۰۰۵ سران هشت کشور صنعتی در قبال کشورهای فقیر عمل کنند بخش زیادی از مشکلات پیش روی آنها برای حضور قدرتمندتر و آسان‌تر در اقتصاد جهان برطرف خواهد شد.

رودریگو راتو رییس صندوق بین‌المللی پول نیز گفت: برنامه‌هایی وجود دارد که براساس آن کشورهای فقیر بیشتر از گذشته به بازی گرفته خواهند شد و نقش پررنگ‌تری ایفا خواهند کرد.

راتو با اشاره به اصلاحات ساختاری در صندوق بین‌المللی پول گفت: این اصلاحات که بخشی از آن از طریق افزایش حق رای کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور انجام خواهد شد فرصت بیشتری برای حضور کشورهای در حال توسعه فراهم خواهد کرد.

روسای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در نشست خبری مشترک خود بر عزم سازمان‌های متبوعشان بر مبارزه با تغییرات آب و هوایی و پدیده گرمایش زمین تاکید کرد.

در همین حال هنری پاولسون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در جمع خبرنگاران تاکید کرد که بانک جهانی باید بیش از گذشته برای مبارزه با فقر تلاش کند.

هنری پاولسون که در حاشیه اجلاس مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول سخن می‌گفت، افزود: رشد اقتصادی قدرتمند جهان در گرو مشارکت و حضور همه کشورها در عرصه اقتصاد جهانی است.