چالش‌های دو رییس در آستانه اجلاس مشترک

زولیک و استراوس کان در حالی در اجلاس مشترک بانک جهانی و IMF شرکت می‌کنند که چالش‌های فراوانی را پیش رو دارند

گروه بین‌الملل - تحلیل‌گران عقیده دارند که سران بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در اجلاس مشترک امسال خود روی دو محور رشد اقتصادی و اصلاحات قدرتمند متمرکز خواهند شد.

در این اجلاس رابرت زولیک، رییس بانک جهانی و دومینک استراوس کان، رییس جدید صندوق بین‌المللی پول سخنرانان اصلی خواهند بود. این در حالی است که هنوز تغییر ریاست در صندوق بین‌المللی پول عملی نشده است و در اجلاس مشترک که ۲۰ تا ۲۲ اکتبر برگزار می‌شود رودریگو راتو همچنان رییس صندوق بین‌المللی پول است. مجمع برگزار کننده در خصوص چگونگی ریاست IMF در این اجلاس توضیحی نداده است.

اندرو میسون کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان مالی در مورد مواضع دو سازمان در این اجلاس گفت: زولیک و استراوس کان در شرایطی به اجلاس مشترک ۲۰۰۷ می‌آیند که هر دو در سازمان‌های متبوعشان با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

رابرت زولیک با مشکلاتی در زمینه پرداخت وام‌ها به کشورهای در حال توسعه روبه‌رو است. بسیاری از این وام‌ها بازپرداخت نشده است.

از سوی دیگر بانک جهانی با مشکل بدقولی کشورهای ثروتمند در پرداخت تعهداتشان نسبت به کشورهای فقیر روبه‌رو است.

این تحلیل‌گر افزود: صندوق بین‌المللی پول نیز مشکلات داخلی زیادی دارد. استراوس کان از همان روزهای اول باید سکان اصلاحات داخلی را در دست بگیرد. سکانی که بسیار سخت می‌چرخد!

دنیل برادلو، استاد حقوق دانشگاه واشنگتن نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: هم رابرت زولیک و هم دومینک استراوس کان در این اجلاس مورد پرسش واقع خواهند شد.

استراوس کان باید در مورد برنامه‌های آینده‌اش در مورد اصلاحات به خصوص تغییرات سیستم وام‌دهی به کارشناسان توضیح بدهد.

این تحلیل‌گر افزود: وضعیت زولیک راحت‌تر است. بانک جهانی با مشکلات چندان سختی که قابل حل نباشد روبه‌رو نیست.

دنیل برادلو در مورد ماموریت‌های این دو سازمان گفت: بانک جهانی اهداف توسعه‌ای به خصوص در بخش‌های زیرساختی را پیگیری می‌کند اما صندوق بین‌المللی پول با بحران بازارهای مالی و ثبات بخشیدن به آنها روبه‌رو است.به خصوص که صندوق بین‌المللی پول با کمبود عظیم بودجه برای عملیاتی کردن طرح‌های خود روبه‌رو است.

بسیاری از کشورها حق عضویت خود در صندوق بین‌المللی پول را پرداخت نکرده‌اند.

این مساله بیشتر به ناامیدی آنها از نقش صندوق مربوط می‌شود. کارشناسان از این مساله به بحران مشروعیت در صندوق بین‌المللی پول تعبیر می‌کنند. این بحران خود یکی از چالش‌های پیش روی صندوق بین‌المللی پول و رییس جدید آن است.

زولیک طی حضور یک‌صد روزه خود در بانک جهانی نقش مجمع بین‌المللی توسعه، از اقمار این سازمان را پررنگ کرده است. در همین مدت کوتاه مجمع بین‌المللی توسعه ۵/۳میلیارد دلار به اعضای خود وام توسعه‌ای داده است.

آلمان اعلام کرده بهتر است در اجلاس ۲۰ اکتبر در مورد چگونگی پیشبرد اصلاحات در صندوق بین‌المللی پول گفت‌وگو شود.

در همین حال رابرت زولیک در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی از کشورهای ثروتمند خواست تا با احساس مسوولیت بیشتری به مبارزه با فقر جهانی برخیزند.

او گفت: کشورهای ثروتمند چه در بخش پرداخت وام‌های بلاعوض به سازمان‌های بین‌المللی و چه در بخش بخشش بدهی‌هایی که وعده داده بودند تعلل می‌کنند.