روز «نه به ریاضت» در اروپا

عکس: AFP روز «نه به ریاضت» در اروپا

گروه بین‌الملل- دیروز، چهارشنبه، چهاردهم نوامبر از سوی «کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری اروپا» روز همبستگی و اعتراض علیه سیاست ریاضت اقتصادی در کشورهای اروپایی اعلام شده بود.

به گزارش یورو نیوز، اتحادیه‌های کارگری در اسپانیا و پرتغال شهروندان را به اعتصاب سراسری در روز چهارشنبه فراخواندند. اتحادیه‌های صنفی مختلفی در روز اعتصاب سراسری در اروپا، علیه سیاست‌های صرفه جویی اقتصادی دولت‌های خود اعتراض کردند. اعتصاب در چهار کشور ایتالیا، اسپانیا، یونان و پرتغال گسترده‌تر بود.

کاندیدو مندس، دبیر کل اتحادیه سراسری کارگران اسپانیا، در شهر مادرید پایتخت، درباره وضع اقتصادی آن کشور گفت: «مشکلات وضع موجود ریشه در سیاست‌های اتحادیه اروپا دارند. این سیاست‌ها با هدایت مسوولان آلمانی به ما تحمیل می‌شوند. دولت اسپانیا هم از سیاست‌های ریاضت اقتصادی پیروی می‌کند و حتی فرا‌تر از آنها می‌رود.»

بعضی شرکت‌های هواپیمایی در اسپانیا و پرتغال به دلیل اعتصاب ها پرواز‌ها را لغو کردند. دیروز گفته می‌شد این روند ممکن است باعث برهم خوردن نظم دیگر پروازهای مسافرتی بین‌المللی شود.

در مجموع، ۴۰ اتحادیه از ۲۳ کشور در اعتصاب سراسری روز چهارشنبه در کشورهای مختلف اروپایی سهیم هستند.

در پرتغال آتش‌نشانان از اولین گروه‌هایی بوده‌اند که برای پیوستن به اعتصاب دست از کار کشیده‌اند.

آرمنیو کارلوش، رییس اتحادیه‌ای کارگری در پرتغال، درباره اعتصاب گفت: «ما این مبارزه را نه فقط برای دفاع از حقوق کارگران، بلکه برای نسل‌های آینده شروع کردیم. برای دفاع از حقوق فرزندان مان و آینده کشورمان دست به اعتراض زده‌ایم.»

در همبستگی با اعتصاب‌‌ها در اسپانیا و پرتغال در بعضی کشورهای دیگر مانند بلژیک، آلمان و فرانسه نیز گروه‌هایی برای توقف کارشان در روز اعتصاب سراسری در اروپا اعلام آمادگی کرده‌اند.

جمعی از جراحان و انترن‌های فرانسه هم دست به اعتصاب نامحدود زدند. اصلاحات مورد نظر وزارت بهداشت در محدود کردن تعرفه خدمات پزشکی- جراحی کلینیک‌های خصوصی از یک طرف، در کنار حقوق پایین، ساعات کار طولانی و شرایط سخت کاری انترن‌ها و پزشک‌های تازه کار از طرف دیگر، این دو گروه را در کنار هم قرار داده است.

این اعتصاب ۷۰ درصد فعالیت اتاق‌های عمل در کلینیک‌های خصوصی را تحت‌الشعاع قرار داده و ارائه خدمات در بیمارستان‌های دولتی را نیز با اختلال همراه کرده است.

یک انترن فرانسوی در این باره می‌گوید: «اگر بیمه تامین اجتماعی میزان بازپرداخت هزینه‌های پزشکی را افزایش ندهد یا برای حق ویزیت سقف تعیین کند، در آن صورت کیفیت خدمات جراحی یا پزشکی ارائه شده به بیماران هم پسرفت خواهد کرد.»

«اتین پو» از اتحادیه پزشکان می‌گوید: «شرایط کار انترن‌ها واقعا اسف‌بار است. چیزی بین ۷۰ تا ۱۰۰ ساعت در هفته با حقوق پایین. فاصله استراحت بین دو شیفت هم حداقل در مورد ۲۰ درصد انترن‌ها رعایت نمی‌شود.»

از طرف دیگر، «ماریسول تورن» وزیر بهداشت فرانسه در واکنش به این اعتصاب گفت: «مشکلی را که ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ سال است وجود دارد، نمی‌توانم در عرض چند هفته حل کنم.»

پایین بودن دستمزد پزشکان تازه‌کار و انترن‌ها در شرایطی در نوع خود مساله‌ای مهم محسوب می‌شود که حق ویزیت برخی از پزشکان متخصص و سابقه‌دار در فرانسه تناسبی با تعرفه‌های بیمه ندارد و آزادی عمل آنها موجب شده است در مواردی مبالغ گزافی را از بیماران خود طلب کنند.

اعتصاب سراسری در کشورهای اروپایی سیستم حمل و نقل این کشورها را مختل کرد.

شرکت‌های اتوبوسرانی در مادرید هشدار داده‌اند که فقط قادر هستند از ۲۵ درصد اتوبوس‌ها برای جابه‌جایی مسافران استفاده کنند و به همین دلیل شهروندان مادریدی باید خود را برای تاخیرهای طولانی آماده کنند.

متروی مادرید هم با حدود ۳۰ درصد ظرفیت خود خدمات ارائه خواهد کرد.

در بروکسل شرکت اداره کننده قطارهای سریع‌السیر مجبور شد سفرهای روزچهارشنبه به مقصد آلمان را لغو کند.

در پرتغال که نسبت به کشورهایی مثل اسپانیا و یونان کمتر شاهد اعتصاب و تظاهرات خیابانی بوده است، کارکنان بخش حمل و نقل از بعد از ظهر سه شنبه دست از کار کشیدند.

متروی لیسبون روز چهارشنبه عملا تعطیل بود و فقط ده درصد متروها آن هم به دستور دادگاه مسافران را جابه‌جا کردند.

خطوط هوایی تی‌ای‌پی پرتغال ۴۵ درصد پروازها را به دلیل اعتصاب کارمندانش لغو کرد.

در اسپانیا نسبت به اعتصاب عمومی پیشین مردم بیشتری مخالف سیاست‌های ریاضتی دولت شده‌اند، مساله‌ای که کار نیروهای پلیس به ویژه در بارسلون را سخت کرده است.

یکی از تظاهرکنندگان می‌گوید: «دولت اسپانیا تدابیر ریاضتی ناعادلانه‌ای را اتخاذ کرده است که مستقیما زندگی آنهایی را که در به‌وجود آمدن وضعیت کنونی هیچ گناهی نداشته‌اند تحت تاثیر قرار می‌دهد. این در شرایطی است که در طول بحران کمپانی‌های بزرگ و بانک‌ها پول زیادی به جیب زدند و بقیه شهروندان فقط به شدت کار کردند و زندگی ساده‌ای داشتند.»

یک معترض دیگر می‌گوید: «آنها باید بنشینند و خط مشی‌ها و سیاست‌هایی را تبیین کنند که کل مردم را در بر بگیرد نه تنها ثروتمندان را. باید تدابیرشان را در مورد بانک‌ها عملی کنند چرا که دیگر نمی‌توان پول مردم را در بانک‌ها تزریق کرد.»

در همین راستا و در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه پلیس اسپانیا حداقل ۳۲ نفر ار اعتصابگران را بازداشت کرد و مجبور شد برای تضمین فعالیت بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی، اتوبوس‌ها را اسکورت کند.

عکس: AFP