جهان در هفته پیش‌رو - ۱۲ خرداد ۸۸

انتخابات پارلمان اروپا

گروه بین‌الملل- اروپایی‌ها برای شرکت در انتخابات پارلمان اروپا که روز پنجشنبه ۴ ژوئن آغاز می‌شود به پای صندوق‌های رای خواهند رفت. در این روز مردم انگلستان و هلند رای خواهند داد و ۵۰۰‌میلیون رای دهنده اروپایی در ۲۷ کشور طی سه روز بعد از آن رای خود را به صندوق‌ها خواهند انداخت. به طور کلی اشتیاق برای شرکت درانتخابات اروپا اندک است. از این گذشته در بسیاری از کشورهای اروپایی رای‌دهندگان از این انتخابات استفاده می‌کنند تا بجای تمرکز بر مسائل سراسر اروپا به دولت‌های خود پیام بفرستند. سفر اوباما به خاورمیانه

باراک اوباما از خاورمیانه دیدار خواهد کرد تا با رهبران این منطقه درباره تلاش‌‌های دولت جدید آمریکا برای برقراری صلح بین رژیم صهیونیستی و فلسطین بحث کند. اوباما قرار است روز پنجشنبه ۴ ژوئن در قاهره خطاب به جهان اسلام سخنرانی کند. او امیدوار است آسیب‌هایی را که در زمان جورج بوش به روابط آمریکا و جهان اسلام وارد شده است، جبران کند.

پایان مهلت تجدید ساختار جنرال موتورز

مهلت جنرال موتورز برای اینکه ثابت کند می‌تواند به منظور رهایی از ورشکستگی برای تجدید ساختار تلاش کند، دیروز دوشنبه به پایان رسید. این شرکت خودروسازی برای تکمیل فرآیند ورشکستگی درصدد قانون ۱۱ حمایتی برمی‌آید و این شرکت به تملک دولت آمریکا و اتحادیه کارگری جنرال موتورز در خواهد آمد. طلبکاران جنرال موتورز پیشنهاد دریافت ۱۰ درصد از سهام این شرکت خودروسازی را در ازای ۲۷‌میلیارد دلار وامی که به این شرکت داده‌اند، رد کردند. اما معلوم نیست که طلبکاران بتوانند در دادگاه ورشکستگی چیز بهتری بدست آورند.

سفر گیتنر به چین

وزیر خزانه‌داری آمریکا، تیموتی گیتنر روز دوشنبه وارد چین شد تا با رییس‌جمهوری، نخست‌وزیر و دیگر مقامات ارشد این کشور درباره روابط اقتصادی بین این دو قدرت گفت‌وگو کند. گیتنر طی بررسی صلاحیتش موجبات ناراحتی چین را فراهم کرد، زیرا گفت این کشور به ضرر آمریکا پول خود را دستکاری کرده است. بعید به نظر می‌رسد که گیتنر این اتهام را به عنوان یک نگرانی جدی‌تر تکرار کند. تداوم تمایل چین به خرید بدهی دولت آمریکا زیر سوال است.

بیستمین سالگرد قتل‌عام میدان تیانانمن

روز پنج‌شنبه ۴ ژوئن در چین سالگردی ناخوشایند گرفته می‌شود. ۲۰سال از قتل‌عام میدان تیانانمن می‌گذرد که به شش هفته تظاهرات در حمایت از دموکراسی در پکن پایان داد. ارتش چین تظاهرات عمومی را سرکوب کرد و صدها تن را کشت. مخالفان دولت ادعا می‌کنند چین در آستانه این سالگرد حساس دوباره دست به سرکوب بزند.

مذاکرات درباره تغییرات آب و هوا

کار بر روی جانشینی برای معاهده کیوتو درباره تغییرات آب و هوا روز دوشنبه در بن ادامه یافت. این نشست مقامات ارشد دولت‌های جهان آخرین جلسه پیش از اجلاس ماه دسامبر سازمان ملل در کپنهاگ بود. این بار در خلال عبور لایحه تغییرات آب و هوا از کنگره آمریکا، از هیاهو درمورد چگونگی کاهش سهم انتشار گازهای گلخانه‌ای اجتناب شد. این مذاکرت بر جهت دادن به بودجه تخصیص داده شده برای مبارزه با تغییرات آب و هوا در کشورهای درحال توسعه، متمرکز شد.