سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای در حال توسعه 34‌درصد کاهش می‌یابد

مونا مشهدی رجبی

بحران اقتصادی دنیا موجب شد تا سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف دنیا تنزل پیدا کند. طبق گزارش‌های موجود در سال ۲۰۰۸ میلادی مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته دنیا تنزل پیدا کرد و انتظار می‌رود این روند در سال جاری نیز ادامه داشته باشد. یکی از تحلیل گران اقتصادی سازمان ملل در مورد تاثیر بحران در سرمایه‌گذاری خارجی نوشت:« در سال ۲۰۰۹ میلادی بیشترین کاهش سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه اتفاق افتاد. اقتصاد این کشورها با کمک سرمایه‌های خارجی در مسیر رشد قرار گرفته بود و کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در این کشورها در سال ۲۰۰۸ میلادی موجب شد تا حجم سرمایه‌های خارجی در این بخش از دنیا کاهش زیادی پیدا کند.» سازمان ملل متحد در گزارش سال ۲۰۰۹ میلادی خود اعلام کرد در چهار ماه اول سال جاری سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور کره جنوبی ۷۶‌درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود. این بیشترین نرخ کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور کره جنوبی طی ۲۷ سال گذشته بوده است.

این مرکز در مورد میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در چین در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی نوشت:« در چهار ماه اول سال جاری میلادی چین ۶۷/۲۷‌میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد که ۲۱‌درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.»

جذب سرمایه خارجی در کشور چین در سه ماه اول امسال ۶/۲۰‌درصد کمتر از سه ماه اول سال ۲۰۰۸ میلادی بوده است. این مرکز به نقل از مقامات اقتصادی چین نوشت:«با توجه به روند سرمایه‌گذاری وشرایط اقتصادی جهانی نمی‌توان انتظار اصلاح بازار تا سال ۲۰۱۰ میلادی را داشت. افق اقتصادی ما در کوتاه مدت چندان روشن نیست و نمی‌توان انتظار رشد سرمایه‌گذاری خارجی را در این کشور داشته باشیم.»

پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور چین در سال ۲۰۰۹ میلادی ۳۲‌درصد نسبت به سال قبل کمتر باشد. در سال ۲۰۰۹ میلادی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه دنیا ۳۴‌درصد و در کشورهای توسعه یافته ۲۱‌درصد تنزل خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز این روند همچنان ادامه داشته باشد.

طبق پیش‌بینی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۹ میلادی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای آمریکای لاتین ۳۵‌درصد و در کشورهای حوزه کاراییب ۴۵‌درصد کاهش پیدا می‌کند. کمیسیون سرمایه‌گذاری خارجی سازمان ملل متحد در گزارش خود نوشت: در سال ۲۰۰۸ میلادی ارزش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای آمریکای لاتین و کاراییب برابر با ۳/ ۱۲۸ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۰۷ میلادی تنها ۱۳‌درصد رشد داشته است. دلیل رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشورها در سال ۲۰۰۸ میلادی قیمت بالای کالاهای مصرفی و صنعتی و رشد اقتصادی برخی از کشورهای در حال توسعه به خصوص برزیل و آرژانتین بود. در سال ۲۰۰۸ میلادی کشورهای آمریکای لاتین ۸/۸۹میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کردند که ۲۴‌درصد بیشتر از سال قبل از آن بود. در این سال درون‌ریز سرمایه‌های خارجی به کشور مکزیک و کشورهای حوزه کاراییب برابر با ۴/۳۸میلیارد دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۵‌درصد کمتر بوده است.

مطالعات سازمان ملل متحد نشان می‌دهد در سال گذشته کشورهای برزیل و شیلی و کلمبیا بزرگترین جذب کنندگان سرمایه‌های خارجی در کشورهای آمریکای لاتین بودند. این کشورها ۸۰‌ درصد از مجموع سرمایه‌ها را جذب کردند. در این سال بیشترین رشد سرمایه‌گذاری خارجی در کشور برزیل اتفاق افتاد. نرخ رشد جذب سرمایه‌های خارجی دربرزیل در سال ۲۰۰۸ میلادی برابر با ۳۰‌درصد بود، ولی پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری در این کشور در سال جاری تنها ۲‌درصد رشد کند. کشورهای ایالات متحده آمریکا و اسپانیا به ترتیب بیشترین حجم از سرمایه‌های خارجی را جذب کردند. در سال ۲۰۰۸ میلادی ۲۴‌درصد از مجموع سرمایه‌ها به بازار آمریکا و ۹‌درصد از سرمایه‌ها به بازار اسپانیا وارد شد.