گروه بین‌الملل- ملک عبدا... دوم، پادشاه اردن، در مصاحبه ای که در شماره دوشنبه، ۱۱ مه (۲۱‌‌ اردیبهشت)

روزنامه تایمز، چاپ لندن، منتشر شد، هرگونه تاخیر در روند مذاکرات صلح خاورمیانه را زمینه‌ساز جنگی بین اعراب یا مسلمانان با اسراییل دانست و سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا را معیار سنجش تعهد دولت جدید ایالات‌متحده به روند مذاکرات صلح خاورمیانه توصیف کرد و خواستار از سرگیری این مذاکرات شد. وی با اشاره به اینکه جنگ اخیر غزه را چند ماه پیش از آن پیش‌بینی کرده ‌بود گفت: اعراب از وعده‌های روند صلح جدید «خسته و رنجور» شده‌اند و اگر مذاکرات صلح به تاخیر بیفتد، طی ۱۲ تا ۱۸ماه آینده منازعه‌ای دیگر بین اعراب و مسلمانان با اسرائیلی‌ها ایجاد خواهد شد. عواقب چنین جنگی به مراتب از محدوده منطقه خاورمیانه فراتر خواهد رفت، در حالی که در حال حاضر، دنیا با چالش‌های مهم دیگری مانند جنگ در افغانستان و پاکستان مواجه است. او گفت «تمام چشم‌ها به واشنگتن دوخته شده است و اگر نشانه یا راهبردی روشن از دولت آمریکا دریافت نشود، آنگاه این احساس پدید خواهد آمد که این هم یک دولت دیگر در آمریکاست که باز ما را مایوس خواهد کرد.» قبل از آنکه نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن سفر کند عبدا... دوم و «حسنی مبارک» با بنیامین نتانیاهو دیدار و گفتگو خواهند کرد و پس از آن وی به واشنگتن سفر خواهد کرد. عبدا... دوم در ادامه مصاحبه خود گفت که خود را برای پذیرش آنچه که اسرائیلی‌ها به وی خواهند گفت آماده می‌کند. وی معتقد است که کابینه جناح راست رژیم صهیونیستی برای پیشبرد روند صلح تواناتر از جناح چپ آن است.

وی افزود که اگر رژیم صهیونیستی راه حل دو دولت را به تاخیر بیاندازد یا آنکه آمریکا هیچ دیدگاه واضحی برای آنچه که باید طی سال جاری اتفاق بیفتد، ارائه نکند آنگاه تمام اعتباری که اوباما در دنیای عرب ایجاد کرده بود در یک شب از بین خواهد رفت. آمریکایی‌ها از وی خواسته بودند تا طرح اعراب درباره تبدیل کردن شرق بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین و همچنین حق بازگشت فلسطینی‌ها را مشخص کند دو موضوعی که نتانیاهو بارها اعلام کرده بود که قابل مذاکره نیستند. وی گفت: من از جانب اعراب حامل نامه‌ای بودم که در آن بر طرح صلح عربی تاکید شده بود و تمایل آنها برای همکاری با باراک اوباما برای به ثمر رساندن این طرح و تعهداتشان در طرح صلح در دراز کردن دست دوستی به سمت اسرائیلی‌ها ارائه شده بود.

وی تاکید کرد: بیت المقدس یک مشکل بین‌المللی نیست، بلکه یک «راه حل بین‌المللی» است. وی گفت که اسرائیلی‌ها می‌توانند توافقی را به سرانجام برسانند که در نهایت ۵۷ کشور جهان اسرائیل را به رسمیت بشناسند یا آنکه اسرائیل باید همچنان استحکامات نظامی‌خود را برای ۱۰سال دیگر باقی نگه دارد که این موضوع فاجعه‌ای برای همه خواهد بود. وی افزود که این موضوع بزرگتر از موضع فلسطین-اسرائیل است این به یک چالش بین‌المللی تبدیل شده است و این جا موضعی است که دولت اوباما باید در آنجا ایفای نقش کند. وی افزود: من فکر می‌کنم طی چند ماه آینده رفت‌وآمدهای دیپلماتیک فراوانی برای دستیابی به راه حل خواهیم داشت. وی در پایان تصریح کرد: زمان کنونی، زمانی بحرانی است.