فعالیت‌ کارخانه‌ای آمریکا در پایین‌ترین سطح

گروه بین‌الملل- شواهدی روزافزون مشاهده می‌شوند مبنی بر اینکه اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۰۹ ضعیف‌تر می‌شود. یکی از آخرین شواهد انتشار شاخص فعالیت‌های کارخانه‌ای آمریکا بود که نشان داد این شاخص به پایین‌ترین سطح طی ۲۸ سال گذشته سقوط کرده است. هر گوشه‌ای از بخش فعالیت‌های کارخانه‌ای دچار افت شده است؛ از کارخانجات نان و شیرینی گرفته تا سیگار و ذوب آلومینیوم. موسسه مدیریت عرضه، که یک گروه تجاری متشکل از مدیران خرید است، روز جمعه اعلام کرد که شاخص فعالیت‌های کارخانه‌ای آمریکا در ماه دسامبر به ۴/۳۲ واحد سقوط کرده است. این افت، بسیار بیشتر از حد انتظار بوده است. به خصوص آنکه این شاخص در ماه نوامبر ۲/۳۶ واحد بوده است و اقتصاددانان انتظار داشتند این رقم به ۵/۳۵ برسد.

اجزای تشکیل دهنده این شاخص نیز به پایین‌ترین حد تاریخی خود رسیدند. این شاخص که مبتنی بر یک سرشماری و نظرسنجی از اعضای موسسه است، ظرف ۵ ماه اخیر همزمان با ضعف اقتصادی به شدت افت داشته است.

رقم مربوط به ماه دسامبر به پایین‌ترین حد خود از ژوئن سال ۱۹۸۰ تاکنون رسیده است. در آن تاریخ، اقتصاد آمریکا نزدیک به پایان یک رکود ۶ ماهه بود.

اگر این نرخ فعالیت‌های کارخانجات در ماه دسامبر در سال ۲۰۰۹ نیز تداوم یابد، تولید ناخالص داخلی آمریکا افتی ۷/۲درصدی را شاهد خواهد بود. تولید ناخالص داخلی که معیاری وسیع‌تر برای فعالیت‌های اقتصادی است، در آمریکا با نرخ سالانه ۵/۰درصد در فصل سوم سال ۲۰۰۸ افت داشته است.

اقتصاددان ارشد مرکز ام اف آر به نام جاشواشاپیرو می‌گوید: «کاهش مصرف و تعمیق نگرانی از بخش مسکن همه فشار سنگینی را بر تقاضای داخلی آمریکا تحمیل کرده‌اند».

تنها ۳ بار در تاریخ این شاخص شاهد رقمی پایین‌تر از این بوده‌ایم.ضعف اقتصادی آمریکا بخشی از ضعف اقتصاد جهان است. بخش کارخانجات چین نیز که ۴۳درصد از اقتصاد آن کشور را به خود اختصاص می‌دهد، برای پنجمین ماه متوالی در ماه دسامبر یک افت را شاهد بود. سنگاپور نیز اعلام کرده است که اقتصاد این کشور در فصل چهارم افت کرده و کره جنوبی گفته است صادرات این کشور ۴/۱۷درصد در ماه دسامبر سقوط کرده است. شاخص‌های فعالیت‌های کارخانجات اروپا نیز افت را نشان می‌دهند و موضوع یک محرک مالی جهانی همچنان به طرز روزافزونی مطرح است.

در شرایطی که نرخ بیکاری در ماه نوامبر به ۷/۶درصد رسیده است که بالاترین نرخ ظرف ۱۵ سال گذشته است، به نظر می‌رسد بخش کارخانجات آمریکا یکی از بخش‌هایی است که شدیدترین آسیب را از بحران موجود متحمل شده است.

این بخش بین ماه‌های اکتبر و نوامبر ۸۵۰۰۰ شغل را از دست داده است و انتظار می‌رود ظرف ماه‌های پیش رو مشاغل بیشتری ازمیان برود، چون تقاضا روبه کاهش گذارده است.