شادی آذری- صندوق بین‌المللی پول موافقت‌نامه‌هایی برای تخصیص وام به کشورهای ایسلند، مجارستان و اوکراین به امضا رسانده است و با سایر کشورها نیز در چنین جهتی گام برمی‌دارد. این صندوق آماده است 1/2میلیارد دلار به ایسلند، 7/15میلیارد دلار به مجارستان و 5/16میلیارد دلار به اوکراین بپردازد. این ارقام قابل‌تامل هستند، چون حدود 11درصد تولید ناخالص داخلی ایسلند و مجارستان و 8درصد تولید ناخالص داخلی اوکراین را تشکیل می‌دهد.

اندازه این ارقام نسبت به بسته‌های مالی مشابه در بحران‌های پیشین چقدر است؟
همان طور که جدول ارائه شده نشان می‌دهد، اروگوئه 21درصد تولید ناخالص داخلی را در بحران سال 2002 دریافت کرد و آرژانتین دو بسته مالی دریافت کرد که در مجموع ارزش آنها معادل 8درصد تولید ناخالص داخلی سال 2000 و 10درصد تولید ناخالص داخلی سال 2003 بود. به ترکیه نیز دو بسته مالی ارائه شد که حدود 7 تا 8درصد تولید ناخالص داخلی در سال 1999 و 2002 را به خود اختصاص می‌داد. اما اغلب سایر بسته‌های مالی کوچک‌تر از این میزان بودند.
ارقامی که در مورد مجارستان، اوکراین و ایسلند ارائه شده است شامل کمک‌های مالی بانک جهانی، بانک‌های توسعه‌ای محلی و سایر معاهده‌های دو جانبه نیست. به عنوان مثال کل بسته‌ مالی ارائه شده فقط به مجارستان توسط صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و اتحادیه اروپا بالغ بر ۱/۲۵میلیارد دلار یا ۱۸درصد تولید ناخالص داخلی است. در بحران مالی آسیا که در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۹۸ بروز کرد، اگر سایر منابع تامین مالی از جمله بانک‌ جهانی و بانک توسعه آسیا نیز مورد محاسبه قرار گیرند به اندونزی ۱/۳۶میلیارد دلار (۱۷درصد تولید ناخالص داخلی)، کره ۴/۵۸میلیارد دلار (۱۳درصد تولید ناخالص داخلی) و تایلند ۲/۱۷میلیارد دلار (۱۲درصد تولید ناخالص داخلی) کمک مالی ارائه شد. به جدول مقابل دقت کنید.