گروه بین‌الملل- وال‌استریت پس از گذراندن فصل تعطیلات برای ورود به پرمخاطره‌ترین دوره سال آماده می‌شود. در این میان نشانه‌های متناقض در مورد چشم‌انداز اقتصاد آمریکا وجود دارد.

معاملات در هفته گذشته نوسان داشت و علت آن واکنش سرمایه‌گذاران به اطلاعات مختلفی بود که هم به ضعف اقتصادی و هم قدرت اقتصادی اشاره می‌کرد.

فاجعه شاخص میانگین صنعتی داوجونز، ۷۲/۰درصد کاهش داشت تا هفته را با ۹۶/۱۱۵۴۳ واحد به پایان برساند.

شاخص استاندارد اندیورز ۵۰۰، ۷۳/۰ درصد کاهش داشت و به ۸۳/۱۲۸۲ واحد رسید و شاخص نسدک کامپوزیت که مربوط به تکنولوژی است ۹۵/۱درصد سقوط کرده و به ۵۲/۲۳۶۷ واحد رسید.

شاخص‌های عمده در هفته گذشته اندکی کاهش یافتند ،اما به دلیل اوضاع خوب اقتصادی در ماه اوت سود داشتند. شاخص داوجونز ۹۲/۱ درصد شاخص نسدک ۴۴/۲درصد و شاخص اس‌اندپی ۷۸/۱درصد در این ماه رشد داشتند.

جریان‌های مخالف در هفته‌های اخیر بربازار بورس تاثیر گذاشته است از جمله اطلاعات اقتصادی پرنوسان و قیمت معتبر نفت.

اخبار افزایش تولید ناخالص داخلی آمریکا که با ۳/۳درصد در فصل دوم بهتراز حد انتظار بود، با افزایش ناچیز ۲/۰درصد در هزینه مصرف‌کننده در ماه جولای و ۷/۰درصد کاهش درآمدها تحت تاثیرقرار گرفت.

به دلیل ارقام متناقض، اقتصاددانان در مورد آنچه باید باور کرد، بحث داغی دارند.

رایان سویت از سایت اکونومی می‌گوید: اقتصاد ضعیف‌تر از آن است که ارقام تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد و پیش‌بینی نمی‌شود رشد نیمه اول سال تکرار شود. خطر احتمال رکود دیگر در تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال ۲۰۰۹ بالا خواهد ماند، زیرا بازار کار و مسکن در وضع بدی به سر خواهند برد.

اتان هریس، اقتصاددان لمان برادرز می‌گوید: این شرکت برنامه‌ریزی کرده است تا در مواجهه با شوک‌های فراوان انعطاف‌پذیر باشد. او گفت: اقتصاد در مواجهه با توفان بازارهای مسکن، اعتبارات و کالا خم می‌شود ، اما نمی‌شکند.

هفته آینده بازار بورس گزارشات ماهانه فروش خودروسازان را منتشر می‌کند. پیش‌بینی می‌‌شود این گزارشات نارضایتی مصرف‌کنندگان و همچنین ضعف بخش تولید را تایید کند.

جسی‌تاپ‌راک از شرکت تحقیقاتی ادموندز می‌گوید: «در ماه جولای در فروش خود شاهد اندکی بهبود بودیم، اما انتظار نداریم در باقی مانده سال بهبود عمده‌ای را مشاهده کنیم.»

دستمزدها در آمریکا از آغاز سال کاهش یافته است. اوری شنفلد اقتصاددان سی‌آی‌بی‌سی و ورلدمارکتس می‌گوید: ارقام مربوط به دستمزدهای ماهانه به مفهوم رکود بوده است، اما دیگر شاخص‌ها این گونه نبوده‌اند و اختلاف بین ارقام دستمزدها و دیگر شاخص‌ها در هفته آینده ادامه خواهد داشت.

یوجنیو آلمان گفت تورم دیگر نگرانی این بازار است. یک گزارش دولتی نشان داد آهنگ سالانه تورم رقم بالای ۵/۴درصد است.

او گفت: در حالی که همه به رشد اقتصادی فکر می‌کنند، من هنوز نگران تورم هستم. تورم به وضوح صعودی است و به این صورت باقی خواهد ماند ،اگر فدرال رزرو همان‌طوری که تا کنون بوده بی‌مسوولیت باشد.

او می‌گوید سود شرکت‌ها به دلیل رشد آهسته و تورم بالا کاهش خواهد یافت.یک کسب‌وکار چه مدت می‌تواند قیمت‌ها را ثابت نگه دارد در حالی که با ۱۰درصد افزایش قیمت مواد اولیه روبه‌رو است.