روسیه: گرجستان برای حمله‌ای دیگر آماده می‌شود

ایسنا- هزاران تن از گرجی‌های ساکن شهر پتی در اعتراض به حضور نیروهای روس در این شهر استراتژیک بندری گرجستان در ساحل دریای سیاه به خیابان‌های شهر آمدند و خواستار خروج این نیروها از شهر خود شدند. این در حالی است که ژنرال آناتولی ناگاویتسین، جانشین رییس ستاد مشترک ارتش فدراسیون روسیه اعلام کرد نیروهای کشورش به گشت‌زنی در این منطقه ادامه خواهند داد.

اظهارات ناگاویتسین نشان می‌دهد که با وجود اعتراضات آ‌مریکا، فرانسه، انگلیس و روسیه همچنان به اندازه کافی گستاخ هستند که در هر بخشی از گرجستان که ضروری بدانند به اشغال خود درآورد.

یک تظاهرکننده پتی گفت: ارتش روسیه، شما ارتش آزادی بخش نیستید، شما یک نیروی اشغال‌گرید!

همچنین بر روی پلاکاردهای آنها نیز نوشته شده بود، «به جنگ نه بگویید» و «روسیه، برو خانه!» در همین حال گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید در مورد خروج‌ نیروهای روسیه از خاک گرجستان و بازگشت آنها به مناطقی که بر اساس توافقنامه سال ۱۹۹۲ سازمان ملل متحد نیروهای حافظ صلح این کشور می‌توانند به همراه مناطق مسوولیت (امنیتی) حضور داشته باشند، گفت: خروج روس‌ها شرایط بسیار مشخصی دارد. ایجاد تاسیسات دائمی و ایست‌های بازرسی با توافق (آتش بس) همخوانی ندارد. ما با طرفین مختلف در تماسیم تا اطلاعات شفاف‌تری در این باره بگیریم.

افزون بر این، دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد نیکولاسارکوزی در گفت‌وگویی تلفنی با دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه بر خروج سریع نیروهای این کشور از محوری میان شهرهای پتی و سناکی تاکید و اصرار ورزیده است.

اما از شهر گوری، شاهراه اصلی گرجستان و متصل‌کننده راه‌های شرق به غرب و بالعکس این جمهوری سابق اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی، خبر می‌رسد که ساکنان آواره شده در حال بازگشت به خانه‌های خود هستند.

خاطرنشان می‌شود نیروهای پلیس گرجستان پس از خروج کامل نیروهای روسیه از شهر گوری، کنترل کامل آن را از روز شنبه در دست گرفتند. آنها برای کنترل بازگشت مردم به این شهر ایست‌های بازرسی ترتیب دادند که همین باعث ایجاد صف‌های طولانی از خودروها و مردم شده است.

اگرچه تانک‌ها و نیروهای روس از گوری به طور کامل خارج شده‌اند، اما دیگر نیروهای روسی هنوز در قسمت بالایی جاده‌ای منتهی به گوری در یک ایست بازرسی جدید این کشور مستقر بودند. چندین هزار تظاهرکننده بعدازظهر روز شنبه با در دست داشتن پرچم‌های سفید و سرخ گرجستان به این موضع روس‌ها در حومه‌های گوری نزدیک شدند. در واکنش متقابل بعضی از سربازهای روس از سنگرهای خود بیرون آمدند اما درگیری میان آنها رخ نداد.

نیروهای روسیه همچنین در خندق‌هایی که در نزدیکی پلی که تنها راه به پتی است، موضع گرفتند. در کنار این موضع تانک‌ها و نفربرهای زرهی روسیه دیده می‌شد. این نیروها هم پرچم روسیه و هم پرچم سازمان کشورهای مستقل مشترک‌المنافع را به اهتزاز درآورده بودند، سازمانی که گرجستان اعلام کرده از آن خارج شده است؛ ادعایی که توسط دبیر کل این جامعه نیز تایید شد.

اگر چه شهر پتی کاملا بیرون از منطقه حائل در آبخازیا است، اما معاون رییس ستاد مشترک روسیه عنوان کرد: نیروهای روسی پتی را ترک نکرده و به گشت‌زنی در آن ادامه خواهند داد.

ناگاویتسین با اشاره‌ به چهار خودروی زرهی (Humvee) آمریکا که نیروهای روسی در هفته جاری در شهر پتی گرفته‌اند، گفت: پتی در منطقه امنیتی قرار ندارد، اما این بدان معنی نیست که ما پشت نرده‌ها نشسته و شاهد این باشیم که آنها (نیروهای گرجی) با خوروهای آمریکایی به گشت‌زنی بپردازند.

از این خودروها در عملیات مشترک نظامی پیشین آمریکا و گرجستان استفاده می‌شده است.

نیروهای روسی همچنین یک ایست بازرسی در نزدیکی سناکی، مرکز یک پایگاه مهم و اصلی نظامی در غرب گرجستان که نیروهای گرجی کنترل آن را بار دیگر در دست گرفتند، ایجاد کردند.

بر اساس فیلمی که شبکه تلویزیونی آسوشیتدپرس از این پایگاه گرفته است، مشاهده می‌شود که این پایگاه غارت شده است.

همچنین در اوستیای جنوبی، نیروهای روس ۱۸ پست صلح‌بانی در «منطقه امنیتی» ایجاد کردند و قصد دارند ۱۸ پست دیگر هم در اطراف آبخازیا ایجاد کنند. در کل ۲۶۰ نیروهای کاملا مسلح که روس‌ها آنها را صلح‌بان می‌نامد در این مناطق مستقر خواهند شد.

اما در عرصه جنگ دیپلماتیک غرب و روسیه، سارکوزی در گفت‌وگوی تلفنی با مدودف توافق کردند که در منطقه‌ای در جنوب جمهوری جدایی‌خواه اوستیای جنوبی به یک «مکانیزم بین‌المللی» نیاز است.

همچنین کرملین به طور جداگانه اعلام کرد که آماده است با شورای امنیت و همکاری اروپا برای نظارت بر منطقه‌ای حائل در نزدیکی اوستیای جنوبی همکاری کند.

آناتولی ناگاویتسین در واکنش دوباره به انتقادهای بلوک آمریکا، انگلیس و ناتو که به تازگی فرانسه نیز به آن پیوسته است، گفت: تمام فعالیت‌های نیروهای صلح‌بان روسیه بر اساس شش اصل است. روسای جمهور روسیه و فرانسه آن را به امضا رساندند.

وی همچنین اعلام داشت که اقدامات گرجستان حاکی از آماده شدن رهبران نظامی و سیاسی این کشور برای یک تهاجم جدید است.

وی افزود: تلاش طرف گرجی برای حل مشکل ارضی‌اش به هر قیمتی می‌تواند به این معنی باشد که گرجستان خود را آماده یک درگیری جدید می‌کند. پتانسیل نیروهای مسلح گرجستان فقط برای یک تهاجم دیگر تقویت می‌شود. هیچ‌کس در این منطقه گرجستان را تهدید نمی‌کند، اما تلاش به هر قیمتی برای حل مشکل ارضی عملا یعنی آماده شدن برای درگیری جدید.

ناگاویتسین در مورد وضعیت منطقه گفت: منطقه تحت کنترل کامل ما است تمام تغییرات با دقت تمام زیرنظر گرفته می‌شود و سپس به رهبری روسیه گزارش می‌شود. اما در کل وضعیت در منطقه همانند قبل تنش‌زا است.

وی در مورد نگرانی دیگر روسیه که افزایش نیروهای نظامی ناتو در آب‌های دریای سیاه است، گفت: کشورهای ناتو تحت پوشش ارسال ضروری کمک‌های انسان‌دوستانه حضور خود را تقویت کرده‌اند.

ناگاویتسین تاکید کرد: افزون بر حضور ناوچه‌های نیروی دریایی اسپانیا و آلمان از ۲۱ اوت روز شنبه ناوچه نیروی دریایی لهستان و آمریکا از تنگه بسفر گذشتند.

وی گفت: چنین اقداماتی نمی‌توانند به استقرار ثبات در منطقه کمک کنند.

کاخا لومایا، دبیر کل شورای امنیت ملی گرجستان به خبرگزاری فرانسه در مورد ادامه حضور نیروهای روسیه در بخش‌هایی از خاک این کشور گفت: همان طور که می‌دانیم آنها می‌خواهند این ایست‌های بازرسی را حفظ کنند، اما این کار آنها هیچ پایه و اساس قانونی ندارد.

در این میان کارلوس گوتیرز، وزیر تجارت آمریکا به روسیه هشدار داد که رفتار این کشور در گرجستان جایگاه آن را در میان گروه هشت کشور صنعتی جهان و همین طور ورود به سازمان جهانی تجارت به خطر انداخته است.

گوتیرز به هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفت: تاکنون آمریکا از ورود روسیه به جامعه جهانی حمایت می‌کرده است، ما روسیه را وارد گروه هشت کرده‌ایم و به خواست این کشور برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت آری گفته و حتی از آن حمایت کردیم. اما تمام اینها اکنون در خطر افتاده‌اند.

ناتو هم بار دیگر بر درخواست چندین باره خود تاکید کرد. در این ارتباط کارمن رومرو، سخنگوی این سازمان گفت: موضع ما این است که آنها (روس‌ها) باید به مواضع ششم اوت (پیش از آغاز درگیری) عقب‌نشینی کنند.

تازه‌ترین کانون درگیری بین‌المللی دریای سیاه است؛ جایی که مانورهای دریایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال برگزاری است و قرار است امروز یک ناو شکن آمریکایی نیز وارد گرجستان شود تا به گفته پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا کمک‌های انسان دوستانه را به گرجستان منتقل کند.

اما در اهمیت شهر بندری پتی در غرب گرجستان باید گفته شود که این بندر تجاری - نفتی می‌تواند روزانه ۱۰۰هزار بشکه نفت را که از طریق خط‌آهن از جمهوری آذربایجان وارد آن می‌شود،؛ روانه بازار جهانی نفت کند. این شهر استراتژیک همچنین دروازه ورود کالاها و تجارت به داخل گرجستان، دیگر جمهوری قفقاز و آسیای مرکزی است.

اگر چه اشاره شد که سارکوزی و مدودف با ایجاد یک مکانیزم بین‌المللی به سرپرستی سازمان امنیت و همکاری اروپا برای جایگزین شدن نیروهای گشتی روسی در منطقه جنوب اوستیای جنوبی موافقت کردند، اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام داشت تنها نیروهای صلح‌بان در منطقه موثر خواهد بود که آبخازی‌ها و اوستی‌ها پذیرای آنها باشند.

وی همچنین عنوان داشت که آنها هیچ نیرویی را به جز صلح‌بانان روسی نخواهد پذیرفت.

از سوی دیگر ماتیو برایزا، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا و فرستاده آمریکا به قفقاز عنوان کرد روسیه به طور ناخواسته به درخواست گرجستان برای حضور در ناتو کمک کرده است.

برایزا به رادیو اکو مسکو گفت: فکر می‌کنم آنچه که روسیه انجام داده است، قوی‌ترین کاتالیزوری است که می‌توانست ایجاد کند تا گرجستان به ناتو بپیوندد. در آخر خاطرنشان می‌شود که اگر چه ناتو تماس‌ها و روابط عادی خود را با روسیه متوقف کرده است، اما باید دانست که این پیمان آتلانتیک شمالی است که نهایتا به کمک حیاتی «خرس بزرگ» (روسیه) در مسائلی گوناگونی که از جمله آنها می‌توان به افغانستان و ایران اشاره کرد، نیاز پیدا خواهد کرد.