گروه بین‌الملل- افزایش قیمت نفت، نگرانی درباره موسسات مالی و بانکی و نیز انتظار برای جلسه بانک مرکزی ایالات متحده، باعث تنزل شاخص‌ها در اولین روز هفته شد. به گزارش آسوشیتدپرس، عربستان سعودی در پی اجلاس جده اعلام کرد این کشور می‌تواند تولید خود را در روز فقط ۲۰۰۰۰۰بشکه افزایش دهد. این خبر که بازارها را دلخور کرد، موجب افزایش قیمت نفت شد. هر بشکه نفت با ۳۸/۱دلار افزایش به ۷۴/۱۳۶دلار برای هر بشکه رسید. از آنجا که بازار هیچ خبر مهمی در روز دوشنبه دریافت نکرد، بنابراین همه توجه سرمایه‌گذاران به قیمت نفت معطوف شد و نتیجه آشکار است، در حالی که افزایش قیمت نفت سبب افزایش ارزش سهام کمپانی‌های نفتی می‌شود، اما انواع دیگر سهام متضرر می‌شوند.

علاوه بر قیمت نفت، توجه بازار متوجه جلسه بانک مرکزی است که قرار است امروز برگزار شود.

سرمایه‌گذاران کنجکاو هستند، بدانند بانک مرکزی چگونه می‌تواند تعادلی میان جریان ضعیف اقتصاد به ویژه در بخش مسکن و بانک‌ها با تورم بالارونده که افزایش در نرخ بهره را ایجاب می‌کند، برقرار سازد. به هر حال تحلیلگران معتقدند، بانک مرکزی با ریسک مواجه است، اگر نرخ بهره را افزایش دهد، قطعا باید منتظر تاثیر منفی آن بر اقتصاد باشد و اگر افزایش ندهد، خطر لجام‌گسیختگی تورم و قیمت‌ها وجود دارد. فعالان بازار درباره روند و جریان بازار در روز دوشنبه می‌گویند، اخبار مهم اقتصادی قرار است این هفته منتشر شود که مهم‌ترین آن جلسه بانک مرکزی در مورد نرخ بهره و نیز وضعیت مسکن در ماه مه است. طبیعی است که بی‌محابا عمل نکنیم و منتظر این اخبار بمانیم تا بتوانیم جهت فعالیت خود را تعیین کنیم. علاوه بر این، به نظر می‌رسد بازار با آشکار شدن ضعف در سیستم مالی و بانکی، این نگرانی خود را احیا شده می‌بیند و بنابراین محتاط‌تر عمل می‌کند، به نظر تحلیل‌گران شما نمی‌توانید یک اقتصاد فعال و کارا با سیستم بانکی تحت فشار که دائم ضرر می‌دهد، داشته باشید.

به این ترتیب شاخص سهام داوجونز کمتر از یک واحد یا ۰۱/۰ درصد از دست داده و به واحد ۱۱۸۴۲ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز هم ۰۱/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۱۸ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۰ واحد یا ۸۵ درصد از دست داد و به واحد ۲۳۸۶ رسید. ضعف بخش بانکی و صنعتی را در روز دوشنبه افزایش ارزش سهام کمپانی‌های نفتی جبران کرد و موجب ضرر محدود شاخص‌های سهام شد.

در توکیو، شاخص‌های سهام روز راکد و بی‌نوسان خاصی را سپری کردند. تحلیل گران معتقدند، سرمایه‌گذاران هر اقدام مهمی را موکول به برگزاری جلسه بانک مرکزی آمریکا می‌دانند، به ویژه آنکه هر گونه افزایشی در نرخ بهره موجب افزایش ارزش دلار در مقابل ین خواهد شد که به تقویت سود کمپانی‌های صادر کننده ژاپنی کمک می‌کند. دیروز شاخص سهام نیکی ۸ واحد یا ۶ درصد از دست داد و به واحد ۱۳۸۵۰ رسید. شاخص سهام توپیکس هم یک واحد یا ۰۹/۰ درصد ترقی یافت و به واحد ۱۳۴۹ رسید. در اروپا شاخص FTSH لندن

۸۳ درصد به دست آورد. داکس آلمان ۱۷ درصد ترقی یافت و CAC-۴۰ فرانسه ۵ درصد افزایش یافت. در بازار معاملات ارزی، ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب کاهش یافت. روز سه‌شنبه در توکیو هر دلار به ازای ۰۸/۱۰۸ ین معامله شد که نسبت به روز دوشنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۵۸/۱۰۷ ین معامله شده بود، ارزش دلار افزایش چشمگیری نشان می‌داد. نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۵۵۰۵/۱ دلار معامله شد. در روز دوشنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۵۵۳۳/۱ دلار معامله شده بود.