دنیای اقتصاد - «راه حلی فوری برای پایین آوردن قیمت نفت خام وجود ندارد؛ چرا که این مساله‌ای پیچیده است.» این جمله شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان آل‌سعود معاون وزیر نفت عربستان سعودی آب سردی را بر سر کشورهای واردکننده نفت که به امید گرفتن موافقت افزایش تولید و اعضای اوپک که به اجلاس جده آمده بودند، ریخت و نشان داد که اجلاس جده که با ابتکار عربستان تشکیل شده است، نتوانسته اثربخش باشد. به دلیل مواضع متفاوت تولیدکنندگان و واردکنندگان نفت

اجلاس جده بی‌نتیجه پایان یافت

گروه بین‌الملل - راه حلی فوری برای پایین آوردن قیمت نفت خام وجود ندارد، چرا که این مساله‌ای پیچیده است. این جمله شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان آل‌سعود معاون وزیر نفت عربستان سعودی آب سردی را بر سر کشورهای واردکننده نفت که به امید گرفتن موافقت افزایش تولید چشمگیر عربستان و دیگر اعضای اوپک به اجلاس جده آمده بودند، ریخت و نشان داد که اجلاس جده که با ابتکار عربستان تشکیل شده است، نتوانسته اثربخش باشد.

واردکنندگان نفت به خصوص کشورهای اروپایی تا آن میزان به اجلاس جده امید داشتند که کشوری همچون بریتانیا راسا نخست‌وزیر خود را به این اجلاس فرستاد. از ایالات‌متحده نیز ساموئل بودمن وزیر انرژی این کشور در اجلاس جده شرکت کرد.

از پیش نیز می‌شد پیش‌بینی کرد که اجلاس جده سودی به حال بازارهای نفت و واردکنندگان نداشته باشد. چه آنکه دو طرف این اجلاس به مقوله گرانی نفت از دو منظر متفاوت نگاه می‌کنند. واردکنندگان فاصله اندک بین عرضه و تقاضا را عامل گرانی می‌دانند و تولیدکنندگان سفته‌بازی را دلیل گرانی نفت برمی‌شمرند.شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان آل‌سعود معاون وزیر نفت و منابع معدنی عربستان گفت: راه حلی فوری برای مشکل بالا بودن قیمت نفت وجود ندارد، این مساله‌ای پیچیده است.

وی در عین حال تاکید کرد، عربستان مجدانه برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت تلاش می‌کند و به این منظور نیاز به همکاری دسته جمعی در زمینه های مختلف است. وی تاکید کرد، یک طرف به تنهایی نمی‌تواند راه حل‌ها را مشخص کند و انتظار زیادی نمی‌رود که نشست جده به نتایجی منجر شود.

عربستان در ماه مه در زمان سفر جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا به عربستان از افزایش تولید خود به میزان ۳۰۰هزار بشکه در روز از ماه ژوئن خبر داده بود. عربستان روز پنج شنبه نیز از افزایش تولید خود به میزان دویست هزار بشکه در روز از ماه ژوئیه خبر داد که میزان تولید نفت این کشور را به ۹میلیون و ۶۵۰هزار بشکه در روز می‌رساند.

در حالی که کشورهای صنعتی مصرف‌کننده بزرگ نفت، کشورهای صادرکننده را به افزایش تولید برای مقابله با قیمت بالای نفت دعوت می‌کنند، کشورهای صادر کننده نفت و در راس آنها عربستان تاکید دارند که بحران کنونی ارتباطی به عوامل بازار ندارد، بلکه ناشی از دلال بازی و کمبود ظرفیت پالایش در کشورهای مصرف‌کننده است. ساموئل بودمن، وزیر انرژی آمریکا گفت، دلیلی وجود ندارد که نشان دهد دلالان عامل افزایش قیمت نفت هستند، بلکه از نظر ما اندک بودن فاصله بین عرضه و تقاضای نفت عامل افزایش قیمت‌ها است.

در حالی که قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۴۰دلار نزدیک شده است بودمن از هرگونه افزایش تولید در کشورهای صادرکننده نفت استقبال کرد و گفت: عوامل مالی در بازار نفت نقش دنباله رو را بازی می‌کنند نه نقش جهت دهنده را.

بودمن که کشورش تولید کنندگان نفت را تحت فشار قرار داده است، گفت: به‌رغم افزایش تولید جهانی نفت در سال جاری، ذخایر نفت کاهش یافته و ظرفیت تولید نیز کمتر از پیش‌بینی‌ها است. وی در عین حال خواستار اتخاذ تدابیری از طرف کشورهای تولید کننده و مصرف‌کننده نفت شد. ولی شاهزاده عبدالعزیز که کشورش به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت در جهان هدف بیشترین فشار آمریکا برای افزایش تولید نفت بوده است، گفت: می‌خواهیم بر اساس شرایط بازار تولید کنیم، اگر تقاضایی وجود داشته باشد ما پاسخگوی آن خواهیم بود؛ عربستان تولید نفت خود را بر اساس سازوکار عرضه و تقاضا تنظیم می‌کند. عبدالعزیز همچنین گفت، امکان تثبیت قیمت‌ها وجود ندارد زیرا قیمت را ساز و کار بازار تعیین می‌کند.

این مسوول عربستانی در خصوص قیمت گذاری نفت بر اساس یورو یا سبدی از ارزها که به ویژه ایران خواستار آن است، گفت: هر کشوری شیوه خاصی در قیمت گذاری دارد که طبق معیارهای معینی تعیین می‌شود، هم اکنون اتخاذ موضعی جمعی در این خصوص دشوار است و هر کشور سیاست خود را در این خصوص دنبال می‌کند. سندی که در مذاکرات بین کشورها و هیات‌های شرکت‌کننده در نشست جده بررسی شد، به عوامل مختلف بحران از جمله دلال بازی و فعالیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار نفت اشاره می‌کند.

شاهزاده عبدالعزیز در پاسخ به سوالی در خصوص این سند، گفت: این سند سازوکارهای معینی را پیشنهاد می‌کند که اگر درباره آنها توافق صورت گیرد به حل مشکل کمک خواهد کرد. در این سند مسائلی که مورد توجه هر دو طرف تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است در نظر گرفته شده است. در این سند به ویژه به ارتباط نزدیک بازارهای نفتی و مالی و وابسته شدن بیشتر (قیمت) نفت به موجودی ذخایر مالی اشاره شده و تقویت شفافیت و قوانین مربوط به آن درخواست شده است.

در این سند همچنین تاکید شده است، افزایش قیمت نفت تحت تاثیر عوامل متعدد و پیچیده‌ای است و کاهش ظرفیتِ تولیدِ استفاده نشده در مقایسه با گذشته همزمان با پیش‌بینی افزایش تقاضا موجب شده است، بازار نفت نگران آینده عرضه نفت باشد.همچنین کمبود سرمایه‌گذاری در بخش تولید در برخی مناطق تولیدکننده و مصرف‌کننده، بر ظرفیت تولیدی استفاده نشده تاثیر گذاشته است.

به دلیل عدم نتیجه‌گیری اجلاس جده پیش‌بینی می‌شود که با آغاز به کار بازارهای نفت قیمت‌ها بار دیگر سیر صعودی پیدا کنند.