گروه بین‌الملل- افزایش قیمت نفت و نیز کاهش بی‌سابقه اشتغال در آمریکا، نگرانی‌های وال‌استریت را درباره هزینه مصرف‌کنندگان احیا کرد و باعث تنزل شدید شاخص‌های وال‌استریت در روز جمعه شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، قیمت نفت روز جمعه در نیویورک پس از پیش‌بینی موسسه مورگان استنلی درباره نفت بشکه‌ای ۱۵۰دلار، با ۱۱دلار افزایش به ۱۲/۱۳۹دلار برای هر بشکه رسید. در واقع این بیشترین میزان افزایش قیمت نفت در طول یک روز در طول تاریخ است. افزایش قیمت نفت پس از آن در وال‌استریت اتفاق افتاد که اداره کار ایالات‌متحده گزارش اشتغال را در ماه مه منتشر کرد. بر اساس گزارش نرخ بیکاری در ماه مه ۵/۵درصد افزایش یافته است که از فوریه ۱۹۸۶ تاکنون بی‌سابقه است. تحلیل‌گران معتقدند، نرخ بیکاری در ایالات‌متحده بیشترین نرخ رشد را در دو دهه اخیر تجربه کرده است و بنابراین ترس از کسادی اقتصادی، آمریکا را بار دیگر برای اهل کسب‌وکار و بازارها احیا کرد.

گزارش اداره کار حاکی از آن است که کمپانی‌های ایالات‌متحده از استخدام کارگر و کارکنان جدید اکراه دارند، زیرا که به دلیل کاهش در مصرف، سود آنها کم شده است. حتی بسیاری از کمپانی‌ها مثلا بانک‌ها و موسسات مالی پس از بحران اخیر اعتبارات، ناگزیر از تعدیل نیروی کار خود شدند و این همه باعث افزایش میزان بیکاری در ماه مه شد. اداره کار ایالات‌متحده در این گزارش آورده است که تعداد ۴۹۰۰۰ شغل در بخش غیرکشاورزی از کل مشاغل کم شده است. این موضوع که بازار کار ضعیف بر درآمد مصرف‌کنندگان تاثیر بگذارد و بیش از پیش موجب کسادی اقتصادی شود، برای بازارها نگران‌کننده است که بیش از هر چیز دیگری به خرج مصرف‌کنندگان امید دارند.

یکی از تحلیل‌گران بازار می‌گوید، در حال حاضر بزرگ‌ترین نگرانی، نفت است؛ زیرا که زمینه بالقوه‌ای برای محیط «رکود- تورمی» ایجاد می‌کند. وضعیت رکود-تورمی وقتی رخ می‌دهد که رشد اقتصادی کند، اما قیمت‌ها همچنان میل به افزایش دارد. تحلیل‌گران موسسه اقتصادی لمان برادرز معتقدند که گزارش بیکاری در ایالات متحده خود یکی از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جمعه است. با این همه برخی دیگر درباره دلایلی که پشت جریان افزایش قیمت قرار دارد، شک دارند. این عده معتقدند که نباید پویایی جریان تقاضا چنین نوسان شدیدی در قیمت نفت ایجاد کند.

به این ترتیب همکاری دو عامل افزایش قیمت نفت و نیز بیکاری باعث تنزل ۴۰۰واحدی شاخص داوجونز شد. در روز جمعه شاخص داوجونز با از دست دادن ۳۹۵واحد یا ۱۳/۳درصد به واحد ۱۲۲۱۰ رسید. از ۲۷فوریه تاکنون، این بدترین روز برای شاخص داوجونز بود.

شاخص استاندارد اندپورز ۴۳ واحد یا ۰۹/۳درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۶۱رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۷۵واحد یا ۹۶/۲درصد از دست داد و به واحد ۲۴۷۵رسید. وال استریت هفته را به هم به دلیل ضعف دلار که یکی از دلایل افزایش قیمت نفت در طول هفته بود، با ضرر به پایان برد. شاخص سهام داوجونز هفته را با ۴۲۹ یا ۳۹/۳ درصد ضرر به پایان برد و به واحد ۱۲۱۰رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۴۰واحد یا ۸۳/۲درصد برای هفته از دست داد و به واحد ۱۳۶۱ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک هفته را با ۴۸واحد یا ۹۱/۱درصد ضرر در واحد ۲۴۷۵ به پایان برد.

در بازارهای اروپایی، شاخص FTSE لندن ۴۸/۱درصد ضرر کرد، داکس آلمان ۹۹/۱درصد و CAC-۴۰ فرانسه ۲۸/۲درصد از دست داد. شاخص سهام نیکی ۰۳/۱درصد در روز جمعه ضرر کرد.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب تنزل یافت. روز جمعه در اروپا هر یورو به ازای ۵۶۷۴/۱دلار معامله شد. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۶۴/۱۰۵ ین بود.