گسترش اعتصاب اروپا در اعتراض به قیمت سوخت

انگلیس، ولز، اسپانیا، پرتغال، فرانسه و ایتالیا با اعتصاب در اعتراض به قیمت سوخت‌ روبه‌رو شدند

گروه بین‌الملل - در حالی که اعتصاب و اعتراض سراسری ماهیگیران در فرانسه نسبت به افزایش قیمت سوخت همچنان ادامه دارد، از دیروز اعتصاب ماهیگیران در چند کشور اروپایی دیگر موجب شد تا اتحادیه اروپا با یک بحران جدید روبه‌رو شود. ماهیگیران در کشورهای ایتالیا، اسپانیا و پرتغال به تبعیت از همکاران خود در فرانسه دست به اعتصاب زدند. آنها نیز قیمت بالای سوخت که صید را برایشان غیراقتصادی می‌کند، دلیل اعتصاب و اعتراض خود عنوان کرده‌اند.

در ایتالیا یکی از بزرگ‌ترین اعتصاب‌های چند سال اخیر به راه افتاده است. طی آن دیروز دست‌کم ۱۰هزار ماهیگیر ایتالیایی دست از کار کشیدند و در بنادر بزرگ این کشور اعتصاب کردند. براساس گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت سوخت دیزل در ایتالیا از ابتدای سال ۲۰۰۸ تاکنون ۳۰درصد افزایش یافته است. اتحادیه‌های ماهیگیری می‌گویند که این افزایش قیمت سوخت باعث غیراقتصادی شدن دریانوردی شده است و ماهیگیران قایق‌های بزرگ صیادی را در خطر ورشکستگی قرار داده است.در اسپانیا هزاران نفر ماهیگیر دست به اعتصاب و تجمع در بندر زده‌اند. یکی از برزگ‌ترین اعتصاب‌ها در بندر بارسلون که بزرگ‌ترین بندر این کشور است، انجام شد. خاویر گارات یکی از اعضای سندیکای ماهیگیران بارسلون بحران به وجود آمده در این صنعت را بزرگ‌ترین بحران در ۱۰۰سال گذشته خواند و گفت: قیمت‌های بالای سوخت موجب شده تا ماهیگیران دست از کار بکشند. ماهیگیران اسپانیا دولت را مقصر می‌دانند. آنها گفتند که اگر چه قیمت جهانی نفت و سوخت افزایش یافته است، اما دولت اسپانیا با افزایش مالیات سوخت به این گرانی‌ها دامن زده است. قیمت سوخت دیزل در اسپانیا در یک سال اخیر ۱۰۰درصد افزایش یافته است.

این اعتصاب‌ها در حالی انجام می‌شد که در انگلیس و ولز نیز رانندگان کامیون به دلیل گرانی مواد سوختی به خصوص گازوییل دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. کامیون‌داران انگلیسی با ارسال نامه به دفتر نخست‌وزیر، گوردون براون، خواستار رسیدگی سریع به این موضوع شدند. آنها نیز عقیده دارند که مالیات بالای مواد سوختی باعث گران شدن گازوییل شده است. با این وجود کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای کاهش مالیات مواد سوختی با موانع قانونی مواجه هستند. دولت‌های اروپایی در سال ۲۰۰۵ تصویب کردند مالیات سوخت را کاهش ندهند.