گروه بین‌الملل - افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۲۰ دلار و نیز انصراف مایکروسافت از خرید یاهو، دو دلیلی بود که باعث سکون وال‌استریت در اولین روز هفته و تنزل شاخص‌ها شد.

به گزارش آسوشیتدپرس مایکروسافت ۵/۴۷میلیارد دلار برای خرید یاهو پیشنهاد کرده بود، اما پس از آن که دو کمپانی نتوانستند سر موضوع قیمت معامله به توافق برسند، مایکروسافت پیشنهاد خود را پس گرفت. به هم خوردن معامله میان این دو کمپانی وال‌استریت را دلسرد و ناامید کرد، زیرا معمولا ادغام میان کمپانی‌ها سبب افزایش سود سهامداران می‌شود و همچنین نشانه و علامت قوی از خوش‌بینی کمپانی‌های ایالات متحده نسبت به آینده اقتصاد است. این موضوع به ویژه در شرایط فعلی از اهمیت زیادی برخوردار است.

علاوه بر این جهش در قیمت نفت که پس از کش و قوس‌های فراوان اول این هفته سرانجام ۱۲۰ دلار برای هر بشکه رسید، مجددا نگرانی‌های تورمی را احیا کرد.

تحلیلگران بازار می‌گویند انرژی یک اپیزود مهم در نمایش روزانه بازار است.

راسل کرانت یکی از استراتژیست‌های بازار با اشاره به روحیه مصرف کنندگان و سرمایه‌گذاران در این باره می‌گوید: قیمت‌ها در پمپ بنزین‌ها چیزی است که مردم ببینند و با آن سرو کار دارند. افزایش قیمت انرژی می‌تواند بر هزینه خانوارها و سرانجام میزان هزینه و خرید آنها که به تنهایی دو سوم اقتصاد را شکل می‌دهد، تاثیر بگذارد.

در هفته گذشته سرمایه‌گذاران و فعالان بازار بیشتر بر گزارش درآمد کمپانی‌ها و نیز تصمیم بانک مرکزی درباره نرخ بهره متمرکز بودند و بنابراین افزایش هزینه انرژی نتوانست بر جریان بازار تاثیر مهمی بگذارد، هر چند در برخی روزها قیمت نفت حتی به ۱۱۰ دلار برای هر بشکه تنزل یافت.

با این همه اقدام بانک مرکزی در کاهش ۲۵/۰درصدی نرخ بهره به سرمایه‌گذاران یادآوری کرد که فشارهای تورمی همین نزدیکی‌ها هستند و برای بانک توجه به تورم در اولویت قرار دارد و به همین دلیل در روز آخر هفته وال‌استریت اندکی محتاطانه حرکت کرد.

اما این هفته وال‌استریت را با خبر جهش نفت به ۱۲۰ دلار برای هر بشکه آغاز کرد و در عین حال خبری هم دریافت نکرد تا از فشار قیمت ۱۲۰ دلاری نفت بر بازار بکاهد.

شاخص سهام داوجونز ۸۹ واحد یا ۶۸/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۲۹۷۰ رسید. شاخص استاندارد اندپورز ۶ واحد یا ۴۵/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۱۴۰۷ رسید.

شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱۳ واحد یا ۵۲/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۴۶۴ رسید.

بازار سهام لندن در روز دوشنبه تعطیل بود، اما در داکس آلمان ۱۳/۰درصد افزایش و CAC-۴۰ فرانسه هم ۱۳/۰درصد کاهش یافت.

قیمت نفت روز دوشنبه به دلیل اختلال در صدور نفت ایران، نیجریه و عراق افزایش یافت.

در نتیجه هر بشکه نفت تحویلی در ماه ژوئن به ۳۶/۱۲۰ دلار رسید. به این ترتیب افزایش قیمت نفت بر سهام آن بخش‌های اقتصاد که به مصرف کنندگان وابسته هستند و نیز کمپانی‌های هواپیمایی تاثیر منفی گذاشت.

اما بازار سهام چین پس از این که مقامات چینی به دلیل رونق بخشیدن به جریان بازار برخی قوانین محدود کننده معاملات را لغو کردند، در حال تجربه فشار تازه‌ای است.

در حدود ۱/۲۸۴میلیارد ین (۶/۴۰میلیارد دلار) سهم در ماه مه اجازه مبادله پیدا کردند که انتظار می‌رود رونق ماه اکتبر را به بازار بازگرداند.

مقامات چین پس از رشد لجام گسیخته بازار سهام برای مهار تورم و حباب بازار که در اثر حجم پول رد و بدل شده در بازار ایجاد شده بود، قوانین را در جهت محدودیت میزان معاملات وضع کردند.

از آن پس بازار سهام چین کسادی مفرطی را تجربه کرد و باعث شد مقامات اقتصادی را وادارد تا از اول ماه مه این محدودیت را لغو کنند. از این رو همگان انتظار انفجار تازه‌ای در این بازار بزرگ و حجیم دنیا دارند.