گروه بین‌الملل - اندونزی از اعضای قدیمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، اعلام کرد که به زودی از جمع این کارتل نفتی خارج خواهد شد.رییس‌جمهوری اندونزی دیروز با اعلام این مطلب گفت: در طول سال ۲۰۰۸ اندونزی از یک کشور صادرکننده نفت به یک کشور وارد کننده تبدیل شده است. وی افزود: به همین دلیل در جلسه کابینه اندونزی تصمیم گرفته شد که اندونزی به طور موقت از جمع اعضای اوپک خارج شود.

اندونزی هم‌اکنون نزدیک به ۹۵۰هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند. این در حالی است که در سال ۱۹۹۸ تولید این کشور نزدیک به ۵/۱میلیون بشکه بود.

این مقدار تولید جوابگوی نیاز داخلی این کشور نیست و ناگزیر اندونزی از چند ماه پیش اقدام به واردات نفت کرده است.

به عقیده کارشناسان، حضور اندونزی در جمع اعضای اوپک دیگر هیچ توجیه اقتصادی ندارد. به گفته رییس‌جمهوری اندونزی این کشور اکنون نگران هزینه‌های حضور در جمع اعضای اوپک است.رییس‌جمهور اندونزی در ادامه گفت: علایق ما در خصوص نفت اکنون با اعضای اوپک متفاوت است. اندونزی به دلیل این که به وارد کننده نفت تبدیل شده است، تمایل دارد تا قیمت‌ها هر چه بیشتر کاهش پیدا کنند.در حالی که اعضای اوپک تمایل دارند تا با نفت گران درآمدهای نفتی بیشتری در اختیار داشته باشند.کریشنا واسلوانی تحلیل‌گر اقتصادی شرق آسیا در این مورد به بی‌بی‌سی گفت: خروج از جمع کارتل نفتی اوپک برای اندونزی یک نیاز است؛ چرا که اکنون شرایط اقتصادی و سیاسی این کشور دیگر آمادگی حضور به عنوان یک صادرکننده نفت را ندارد.ضعف سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته اصلی‌ترین دلیل تبدیل شدن اندونزی به یک واردکننده نفت است.

در سال‌های گذشته این کشور عمده توجه خود را بر سرمایه‌گذاری در بخش گاز و تولید ال‌ان‌جی متمرکز کرده و سرمایه‌گذاری در بخش نفت را توسعه نداد.این مساله موجب شد تا این کشور نتواند در روزهای گرانی نفت از این فرصت برای جذب درآمد بیشتر استفاده کند.

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که تبدیل شدن به وارد کننده نفت، نظام سیاسی اندونزی را نیز دستخوش بحران کند؛ چرا که دولت مجبور است میلیاردها دلار یارانه انرژی به مردم پرداخت کند. در ماه گذشته این کشور شاهد تظاهرات‌هایی در اعتراض به افزایش قیمت سوخت بود.

اندونزی از کشورهایی است که در موج دوم به اوپک پیوستند. این کشور در سال ۱۹۶۲؛ یعنی دو سال پس از تاسیس سازمان کشورهای صادرکننده نفت به عضویت این کارتل نفتی درآمد.