چانه‌زنی نواز با زرداری بر سر وکلای معزول

گروه بین‌الملل- آصف علی زرداری و نواز شریف رهبران دولت جدید پاکستان قرار است امروز در ملاقاتی اضطراری درباره وضعیت قضاتی که توسط پرویز مشرف از کار برکنار شده‌اند، گفت‌وگو کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، نواز شریف رهبر مسلم لیگ (شاخه نواز) قرار است آصف علی زرداری رهبر حزب مردم را در دبی ملاقات کند. مهلت دولت قبلی برای بازگرداندن قضات بر سر کارشان امروز پایان می‌یابد. به نظر می‌رسد دو طرف بر سر اینکه موضوع قضات برکنار شده چگونه حل شود و چه اندازه قدرت به قضات در اصلاحات قانونی جدید اعطا شود، اختلاف نظر دارند. شکست در رسیدن به توافق درباره این موضوع که برای مسلم لیگ (نواز) از اهمیت خاصی برخوردار است، می‌تواند بقای ائتلاف را مورد تهدید قرار دهد. نواز شریف قبل از عزیمت به دوبی گفت او قویا می‌خواهد که ائتلاف با حزب مردم برقرار بماند اما در عین حال درباره عواقب خطرناک بازنگشتن قضات بر سر کار هشدار داد که می‌تواند باعث تضعیف دموکراسی در پاکستان شود.

گزارش‌های رسانه‌های پاکستان حاکی از این است که آقای زرداری می‌خواهد موضوع بازگشتن قضات بر سر کار را موکول به اصلاحات قانونی جامع کند و نمی‌خواهد درگیری با پرویز مشرف را به خاطر قضات آغاز کند. نواز شریف می‌خواهد آخرین تلاش‌های خود را برای حصول توافق درباره قضات بکند. پیش از شریف، دو نفر دیگر از نمایندگان حزب مسلم لیگ گفت‌وگوهایی با زرداری انجام داده‌اند اما توافقی حاصل نشده است. حال نواز خود می‌خواهد این مشکل را برطرف کند. نواز شریف بی‌آنکه اشاره‌ای به اختلاف اخیر کند، گفته است که احتمال خروج آنها از دولت وجود دارد.

حزب مردم و حزب مسلم لیگ در انتخابات پارلمانی توانستند اکثریت را کسب کنند و با ائتلاف با یکدیگر حد نصاب لازم برای تشکیل دولت را به دست آورند. نوازشریف رهبر مسلم لیگ (نواز) یکی از شروط این ائتلاف را از همان آغاز، بازگشت قضات برکنار شده بر سر کار اعلام کرد. در پی کاندیداتوری پرویز مشرف برای ریاست‌جمهوری، قضات دادگاه‌ها، لایحه‌ای را درباره عدم صلاحیت پرویز مشرف در مقام فرمانده ارتش برای ریاست‌جمهوری به دادگاه بردند. دادگاه عالی به نفع آنها رای داد و پرویز مشرف با اعلام وضعیت اضطراری، قضات را تعلیق و افتخار محمد چودری را بر کنار کرد. وی در خانه‌اش یک سال تحت نظارت زندانی بود.

به نظر می‌رسد اختلاف میان زرداری و شریف درباره قضات از آنجا ناشی می‌شود که حزب مردم تصمیم گرفته است با رییس‌جمهور مشرف کنار آمده و همکاری کند. این درحالی است که هر دو طرف، تحت فشار زیادی از سوی جامعه و گروه‌های سیاسی برای بازگرداندن قضات بر سر کار قرار دارند که خود یکی از عوامل مهم تغییرات اخیر در صحنه سیاسی پاکستان بودند. از طرف دیگر فشار زیادی بر هر دو طرف قرار دارد که ائتلاف را حفظ کنند و به همکاری با هم ادامه دهند.

در حال حاضر مسلم لیگ و نواز معتقد هستند که قضات جدید که به جای وکلای قبلی و افتخار محمد چودری منصوب شده‌اند باید برکنار شوند؛ زیرا آنها به برقراری حکومت اضطراری مشرف کمک کرده‌اند و حزب مردم با این عقیده مخالف است و معتقد است که بسیاری از قضات برکنار شده، همان کسانی بودند که به کودتای مشرف در سال ۱۹۹۰ مشروعیت بخشیدند. به همین دلیل زرداری می‌خواهد موضوع قضات برکنار شده را در چارچوب کلی‌تر اصلاحات قانونی وسیع‌تری حل و فصل کند، به جای آنکه از همان آغاز با مشرف سرشاخ شود. در این صورت، بسیاری از قضات برکنار شده، بدون اینکه قضات جدید از کار برکنار شوند، بر سر کار باز خواهند گشت.